Artikelen boordevol tips

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Aardig gevonden worden als leider.jpeg

Stoppen met aardig zijn en wel je mening geven — 3 tips van psychologen

Het liefst houd je iedereen te vriend. Ja, ook die drammerige collega met wie je totaal geen klik hebt. Verrassing: altijd aardig zijn lukt helaas niet. Zeker niet als je daardoor je mening niet geeft of niet voor jezelf opkomt. Dat moet anders. Je moet stoppen met aardig zijn. Zo doe je dat volgens psychologen.

Lees verder
Krachtig communiceren

Krachtig communiceren om onzekerheid te voorkomen (in 6 stappen)

Je voelt de zenuwen al als je er aan denkt: dat lastige gesprek met je leidinggevende. Je bent bang dat je weer eens over woorden struikelt of om welke reden dan ook niet zo krachtig overkomt als je zou willen. Tijd om het dit keer écht anders te doen. Krachtig communiceren lukt je – in 6 stappen.

Lees verder
actief-luisteren

Je snel aangevallen voelen bij kritiek? Reageer assertief in 4 stappen

Kritiek kan soms hard aankomen. Heb jij last van je snel aangevallen voelen? Bied je na een enkel feedbackpunt wel tien keer je excuses aan, geloof je dat je “alles” fout doet of klap je volledig dicht? Daar wil je van af! Probeer deze tips voor assertief omgaan met feedback zonder het je persoonlijk aan te trekken.

Lees verder
DISC-profiel

Omgaan met collega’s volgens het DISC-model: tips per kleur

Wat doe je met het feit dat een collega overduidelijk anders is dan jij? Jullie reageren op verschillende manieren op tegenslagen en successen, gaan op een heel andere wijze om met projecten, om nog maar te zwijgen over de manier waarop jullie communiceren: jij vermijd conflicten liever, hij benoemt wat hij ziet op een niet altijd zo tactvolle wijze. Jij […]

Lees verder
Hoe frustratie kwijtraken 3

Hoe frustratie kwijtraken? “Probeer de RET-techniek uit”, zegt psychotherapeut

Arghhh! Verwoed Google je: ‘hoe frustraties afreageren’, ‘frustratie kwijtraken tips’ en hoe frustratie kwijtraken’. Rustig maar, wij delen 1 handige methode met je waardoor je weer kalm en beheerst wordt: de RET-techniek. Rechtstreeks van beroemde psychotherapeut Albert Ellis himself.

Lees verder
‘nee’ zeggen

Moeilijk ‘nee’ zeggen? 8 manieren om iets af te wijzen

Hoe moet je ‘nee’ zeggen? En hoe doe je het zonder iemand te kwetsen? Het blijkt niet heel lastig. Of eng daarentegen. Volg dit stappenplan en ontdek niet alleen de kracht van ‘nee’ zeggen, maar ook de 8 manieren waarop je het netjes kunt doen. (Of resoluut, als je durft.)

Lees verder
360 graden feedback_

Wat is 360 graden feedback en hoe gebruik ik het?

Collega’s die een anonieme online vragenlijst over jou en je prestaties invullen? Klinkt als een ware nachtmerrie. Toch kan het verhelderend zijn, zeker wanneer het op een juiste manier gebeurt. Dat is de 360 graden techniek; een fantastische manier om niet alleen jouw eigen functioneren te verbeteren, maar die van het hele team. Dit is wat de populaire techniek is […]

Lees verder
delegeren

Delegeren — wees assertief en bevorder de teamspirit

Delegeren is niet hetzelfde als jouw stuff bij je collega droppen. Het maakt jou ook geen minder collegiaal persoon wanneer je dit doet. Integendeel: met de juiste aanpak win je tijd én geef je een upgrade aan de teamspirit. Lees hier hoe je dat in 5 stappen het beste aanpakt (volgens management professor Scott Williams).

Lees verder
Namen onthouden hoe

Namen onthouden als de beste (in 3 stappen)

Enthousiast begin je aan je eerste werkdag. Nieuwe kansen. Nieuwe mensen. Je voelt een gezonde spanning en dat is logisch; je kijkt een beetje op tegen het ontmoeten van je nieuwe team. Niet omdat je geen mensen-mens bent, maar omdat je het nogal lastig vindt om namen te onthouden. Je wilt een goede eerste indruk wilt maken en niet telkens […]

Lees verder
Feedback vragen voorbeelden 2

Zelf om feedback vragen is minder eng. 3 voorbeelden

Zelf om feedback vragen? Jou niet gezien. Je baadt al in het angstzweet wanneer je weet dat je volgende week een evaluatiegesprek op hebt staan. Daarbij ook nog eens zelf mensen aanschieten en vragen om kritiek? Je zou wel gek zijn — of niet? Nee hoor. Zelf om feedback vragen maakt het geheel minder intimiderend. 3 voorbeelden die je op […]

Lees verder
de 4 g's tips

De 4 G’s. Zo benoem je ongewenst gedrag op een goede manier!

Om 9 uur heb je een online meeting met je collega. Maar als jij precies op tijd inlogt, is je collega niet in de Teams-meeting te bekennen. Pas 15 minuten later krijg je een mailtje: “Oh sorry, helemaal vergeten!”. Tja, dat is niet de eerste keer en je bent er behoorlijk klaar mee dat je steeds wortel zit te schieten. […]

Lees verder
soorten gesprekken zijn er_

4 soorten gesprekken en hoe je ze stuurt

Gesprekken kunnen van het ene op het andere moment omslaan. Iemand is het niets eens met je denkwijze of trekt zich iets persoonlijk aan. Om te voorkomen dat jij je dan laat overrompelen, neem je de controle terug; je probeert het gesprek te sussen en terug te brengen naar een constructieve conversatie. Daarvoor moet je wel eerst weten in welk […]

Lees verder
Langdradige mensen afkappen

Wat is hoogsensitief en hoe ga je er op het werk goed mee om?

Merk je dat je in een drukke omgeving snel onrustig wordt? Heb je soms meer last van geluiden, licht of geuren dan anderen? En raak je door dat alles regelmatig overprikkeld? Dan ben je misschien, net als 15-20% van de bevolking, hoogsensitief. Hoe ga je daarmee om en voorkom je dat het te veel wordt?

Lees verder
Hoe kun je begrip tonen tip kopie

9 tips om meer inlevingsvermogen te tonen

Inlevingsvermogen tonen komt je relaties met anderen alleen maar ten goede. En daarmee ook je succes. Want wie zich kan inleven in de ander, kan beter communiceren, beter samenwerken en beter zijn eigen ideeën presenteren met oog voor de ander. Heel nuttig dus, dat inlevingsvermogen. Maar hoe krijg je er (nog) meer van?

Lees verder
Motiverende gespreksvoering1.1

Vervelend gesprek aangaan? Motiverende gespreksvoering maakt het minder eng 

Iemand in je omgeving heeft iets vervelends gedaan en je wil hem daarover aanspreken. Dat kan een collega zijn, maar ook een partner of goede vriend. Je twijfel nogal hoe je het gesprek aangaat: wat zeg je wel en wat niet? En hoe voorkom ik dat hij kwaad wordt? Door motiverende gespreksvoering toe te passen, doe je – kalm en […]

Lees verder
Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 5.000 beoordelingen

+20 jaar ervaring

+20 jaar ervaring

Met onze ruim 20 jaar ervaring zijn wij dé specialisten