Blozen voorkomen: 4 tips van de experts

Heeft jouw hoofd de neiging zich te ontpoppen tot een blozende tomaat zodra je in een ongemakkelijke situatie terecht komt? Of zelfs al daarvoor? Krijg snel weer een aangenaam perzikkleurtje en stop blozen: 4 tips van de experts om blozen te voorkomen.

Één geruststelling: je bent niet de enige tomaat in de fruitschaal. Volgens onderzoek heeft maar liefst 10% van alle volwassenen tussen de 15 en 60 jaar regelmatig last van blozen.

Hoewel het zo veel voorkomt, is het fenomeen nog altijd vrij lastig medisch te verklaren. We weten dat blozen gebeurt wanneer je in een ongemakkelijke situatie verkeert of bang bent om er in te gaan verkeren. We weten ook dat blozen fysiek gezien simpelweg een verwijding van de oppervlakkige bloedvaatjes in je gezicht en hals is. Waar het vandaan komt, waar het goed voor is en hoe je het moet behandelen blijft lastig te zeggen.

blozen-voorkomen-1

Wanneer blozen een probleem wordt

Maar dat maakt het probleem er niet minder om. Bij de één is een vleugje bloos geen probleem, en werkt het zelfs aandoenlijk. Anderen ondergaan (zware) psychische problemen van hun gebloos, omdat het hen werkelijk hindert ongeremd deel te nemen aan de maatschappij.

Zo erg zelfs, dat sommigen een heuse bloos-operatie ondergaan om van het blozen af te komen. Geen aanrader. Het is een pijnlijk ingreep, die niet zonder risico is en waarbij de kans dat je daarna nog altijd bloost aanwezig blijft.

Blijf dus weg van de operatie-tafel en ga blozen te lijf met je houding, mentaliteit en psyche. Blozen voorkomen doe je door het aan te pakken bij de kern van het probleem.

Blozen voorkomen: 4 tips met pit pakken de kern aan

De kern van het blozen ligt in het ‘ongemakkelijk voelen’ of ‘angst hebben’ voor bepaalde situaties. Blozen kun je dus beter voorkomen dan het oplossen met make-up of een operatie. Het probleem bij de kern aanpakken, betekent dat.

En de kern van je gebloos is dat welbelkende gevoel van angst en ongemakkelijkheid in of om een bepaalde situatie. Die angst moet je vóór te zijn, door hem zowel lichamelijk als mentaal te lijf te gaan.

blozen-voorkomen-2

4 tips om dat voor elkaar te krijgen en je opvallende tomaat in een aangename perzik te veranderen:

1. Adem (5 seconden uit)

Volgens psychologe Pieternel Dijkstra is je ademhaling één van de krachtigste middelen om controle over je lichaam terug te krijgen en zo blozen tegen te gaan. Zij adviseert ‘blozers’ om 2 seconden in te ademen, 1 seconde rust en 5 seconden rust uitademen. De lange uitademing is hierbij de sleutel tot succes om blozen te voorkomen.

Dijkstra: “Mensen denken vaak dat je door diep inademen rustig wordt. Maar het gevaar van heel diep inademen en kort uitademen is dat je te veel zuurstof binnenkrijgt en gaat hyperventileren. Blozen voorkomen doe je dus vooral door diep en lang uit te ademen.

2. Zeg iets (wat dan ook)

Merk je dat je rood wordt wanneer je voor een groep staat of tegenover je baas zit tijdens een functioneringsgesprek? Of ben je bang dat je zometeen rood gaat worden? Start dan met spreken. Zeg iets.

Start het gesprek met je baas om hem te laten zien dat je niet onzeker of incompetent bent, wat hij misschien zou gaan vermoeden door je blozende wangen. Of, wacht niet, en begin gelijk met je inhoudelijke verhaal wanneer je voor een groep staat en je merkt dat je rood wordt. Dit leidt de aandacht (vooral voor jezelf) af van de gedachten aan je rode wangen. Focus je dus op de inhoud van je verhaal: wat heb je te zeggen?

Een goede inhoudelijke voorbereiding voor een gesprek, vergadering of presentatie is dus het halve werk bij blozen voorkomen, omdat je zo je aandacht vlot op de inhoud (die je meester bent door je goede voorbereiding) kunt focussen.

Meer informatie over hoe je spreekt op een assertieve manier, die je onzekerheid en angst verbloemt of zelfs wegneemt, vind je hier en hier.

blozen-voorkomen-3

3. In de (assertieve) houding

Over spreken gesproken: lichaamstaal spreekt altijd luider dan je woorden. Met je houding versterk je jezelf vanbinnen en naar buiten toe.

Wanneer je een assertieve en krachtige lichaamshouding aanneemt, krijgt je brein namelijk stofjes toegediend die je krachtiger (testosteron) en minder gespannen (cortisol) maken. En die spanning-afname zorgt rechtstreeks voor een bloos-afname.

Dat verklaart sociaal psychologe Amy Cuddy, die het verband tussen lichaamshouding en mindset onderzocht.

4. Verken (onbekend terrein)

Nieuwe dingen doen is goed. Goed voor je brein, dat in ontwikkeling blijft, goed voor jezelf, omdat het je zelfvertrouwen geeft én goed tegen blozen, omdat je vaak bloost in situaties die je onbekend zijn (een reden waarom pubers bijvoorbeeld vaak last hebben van blozen).

Ontkracht die situaties door zelf vaker nieuw en onbekend terrein te verkennen. Ga bijvoorbeeld al eens naar de locatie toe waar je een belangrijke (en angstwekkende) presentatie moet gaan geven. Maak je bekend met de omgeving, dan zul je je al iets meer op je gemak voelen.

Of boost je zelfvertrouwen door iets nieuws te proberen: ga je motorrijbewijs halen, bij de ochtend-zwemclub, in je eentje op stedentrip, maak er wat leuks van! Zo leer je vanzelf dat onbekend niet altijd hetzelfde hoeft te zijn als beangstigend.

blozen-voorkomen-4

Blijf daarnaast op het ‘moment suprême’ ademen, neem een assertieve houding aan en spréék. Meer hoef je niet te doen om bloos-loos door de hele situatie heen te komen. Oké, een subtiel vleugje rood zal altijd blijven – maar dat heeft juist wel wat. Maak er vooral geen obsessie van om blozen te voorkomen!

Onthoud hoe dan ook deze 4 simpele tips om blozen te voorkomen en je bent beter voorbereid op bloos-situaties. Analyseer wat voor jou werkt en werk blozen zo langzaamaan de deur uit. Dag tomaat, hallo perzikhuidje!

X