Je kunt een gesprek nog zo vaak voorbereiden in de spiegel; in de praktijk kan het vaak lastig blijken om je poot stijf te houden. Of om überhaupt je stem te laten luiden. En dan zijn er nog die gesprekken waarop je je niet kunt voorbereiden.

Je collega, vriend of vriendin vraagt iets van je of confronteert je ergens mee, waarop je niet direct een antwoord klaar hebt. Je vindt het spannend om direct je mening op tafel te leggen. Het kan heel waardevol voor jezelf zijn om te leren assertief te communiceren. Je merkt vanzelf dat je je zekerder gaat voelen in gesprekken en dat je stress afneemt. Hoe krijg je dit voor elkaar? Met deze assertief communiceren tips en een 1-daagse cursus assertief communiceren voor individuen of groepen.

Vind je het moeilijk om de verantwoordelijkheid te nemen in een gesprek? Om te zeggen: ‘ik vind dat belangrijk’ of ‘dat heb ik gedaan en ik sta volledig achter mijn handelen’. Voor veel mensen klinkt assertief communiceren als iets engs. Onze trainers krijgen vaak de vraag: ‘Als ik leer assertief communiceren, betekent dat dat ik vrienden ga verliezen? Dat ik onaardig gevonden wordt?’ Dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Assertief communiceren gaat namelijk ook over het gebruiken van positief taalgebruik. Met onze training assertief en zelfverzekerd communiceren leren we je deze positieve houding aan te nemen.

3 praktische assertief communiceren tips.

Maar hoe stap je nu over die drempel heen? Om anderen echt te zeggen wat je denkt. Om je niet langer te verschuilen achter de mening van anderen. We hebben een aantal assertief communiceren tips voor je op een rijtje gezet:

1. Assertief communiceren: de techniek van de kapotte grammofoonplaat.

Lijkt je boodschap bij de andere persoon niet goed binnen te komen? Blijft je collega, vriend of vriendin maar doorhameren op dezelfde vraag, waarop je al lang een antwoord hebt gegeven. Word je niet serieus genomen? Van alle assertief communiceren tips is de techniek van de kapotte grammofoonplaat een hele geschikte voor dit soort situaties. Een kapotte grammofoonplaat blijft hangen op steeds hetzelfde stukje muziek. Jij doet precies hetzelfde: op een rustige manier blijf je jouw boodschap herhalen, totdat deze wel binnenkomt bij je gesprekspartner.

2. Assertief communiceren: zinsstructuur

Heb je moeite met assertief communiceren, dan kan het zo zijn dat je het lastig vindt om de juiste woorden te vinden. Houd je de volgende zinsstructuur aan, dan kom je niet alleen krachtig over maar straal je ook een positieve houding uit.

Begin je zin altijd met ‘ik’ en plak hier een gevoel aan vast: ‘Ik voel me een beetje verdrietig’. Door vanuit jezelf te spreken, zal de ander zich niet snel persoonlijk aangevallen voelen. Voeg vervolgens aan de zin de situatie toe waardoor je gevoelens ontstaan zijn. ‘Ik voel me een beetje verdrietig omdat ik vorige week pas over de bedrijfsfusie hoorde.’ Sluit de zin af met een tip voor de gesprekspartner: hoe kan de persoon jou in de toekomst beter informeren of aanspreken? Spreek ook hier weer vanuit jezelf. Dit resulteert in een zin als: ‘Ik voel me een beetje verdrietig dat ik vorige week pas van de bedrijfsfusie hoorde. Ik zou het fijn vinden als ik dit soort grote interne veranderingen in het vervolg eerder weet.’

In-company offerte aanvragen

Nadine
Account manager

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
4
Apr

Zwolle
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
5
Apr

Amsterdam
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
11
Apr

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
11
Apr

Eindhoven
00:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
17
May

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

3. Pro-tip: volg een cursus Assertief communiceren.

Deze tips kunnen je net dat duwtje in de rug geven dat je nodig hebt voor je gesprek van morgen of volgende week. Maar weet wel: ze lossen het probleem niet structureel voor je op. Om dat te bereiken, moet de oorzaak van het probleem aangepakt worden.

Assertief communiceren leer je pas echt als je weet wat jou belemmert in gesprekken. Concrete handvatten zijn nodig waarmee je in elke situatie je mannetje kunt staan.

Onze training assertief en zelfverzekerd communiceren helpt je hierbij. Onder begeleiding van een professionele trainer en aan de hand van wetenschappelijk bewezen technieken leer je hoe jij een prettige, duidelijke en constructieve gesprekspartner wordt.

Wil jij aan de slag met jouw (verbale) weerbaarheid en je stressniveau verlagen? Schrijf je dan nu in voor onze 1-daagse cursus assertief communiceren.

Je kunt ervoor kiezen om als individu deel te nemen of samen met je collega’s een incompany cursus assertief communiceren te volgen. Ook is het mogelijk om één van onze workshops op te nemen in jouw eigen evenement- of congresprogramma. Je kunt de workshop overigens ook gewoon op je kantoor laten plaatsvinden.

In-company offerte aanvragen

Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Yvette Wiegand

Het was een erg nuttige 1-daagse cursus. Veel geleerd, en nuttige tips die goed toepasbaar zijn voor iedereen. De cursus werd gegeven door een erg enthousiaste cursusleider, die ons de hele dag op een leuke manier geboeid hield

10/10
Klantenvertellen
Carla Stoop

Tijdens de training heb ik veel tips en adviezen gekregen die ik in mijn dagelijkse praktijk goed kan toepassen. Dit zal mij overzicht en tijdswinst opleveren en mijn werk makkelijker maken. Ik vond het fijn dat er veel interactie was tijdens de training en de cursusleider ook voorbeelden gaf uit eigen praktijk.

8/10
Klantenvertellen
Eric Spaargaren

Het is nuttig om met een communicatietrainingen echte praktijkcases te oefenen. Zo krijg je een goed beeld van jezelf en hoe je dient te acteren in lastige situaties. Humor en plezier maken was daarbij leuk om te ervaren. De trainster Marlies kon de praktijkcases goed toelichten en tot uitvoering brengen, dat was leerzaam.

10/10
Klantenvertellen
Anoeska Hagenstein

Het was een mooie, leerzame dag. Verschillende leuke mensen ontmoet en een goede trainer. Dank je wel voor de handige tips!

10/10
Klantenvertellen
Dave Reitsema

Ik vond het een prettige training, ik doe al een hoop dingen goed, maar ook nog wat tip en tools erbij gekregen

8/10
Klantenvertellen
Bas Lustenhouwer

Echt de meest nuttige training sinds jaren. Hier heb je echt wat aan, zin om dit alles toe te passen.

9/10
Klantenvertellen
Stephan van vliet

Leuk en enthousiast gebracht door de leraar.

9/10
Klantenvertellen
Gwen Kappen

Leuke training, met genoeg tips en oefeningen.

8/10
Klantenvertellen
Renate Tesselaar

Prettige opleider, fijne en heldere opbouw van de training. Veel praktische aanknopingspunten en tips. Veel aandacht voor onze voorbeelden uit de praktijk

10/10
Klantenvertellen
Monique Lemaire

De hele dag door blijft het boeien. Uitstekende trainer die alles goed uitlegt met een plezierige stem waardoor de aandacht tijdens de training blijft.

9/10
Klantenvertellen
Anda reniers

De training deden we met collega’s waardoor het gezellig en leerzaam is. De situaties die worden besproken zijn daardoor ook herkenbaar. De trainer vond ik vakkundig.

10/10
Klantenvertellen
Claudia

Hele nuttige cursus die prettig wordt gegeven

10/10
Klantenvertellen

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten