Wat is assertiviteit? De definitie van assertief zijn, volgens het woordenboek Van Dale:

‘Assertief’ is ‘zelfbewust, zelfverzekerd’ en ‘assertiviteit’ is ‘het zichzelf durven zijn’.

De betekenis van assertief is breder dan dat. Assertief zijn betekent dat je een gezonde relatie hebt met jezelf en de mensen om je heen, door op een assertieve manier te denken en te doen. Door assertief te communiceren, bijvoorbeeld. Of door middel van een assertieve lichaamstaal.

Laten we allereerst een groot misverstand uit de wereld helpen. Mensen die op zoek zijn naar meer assertiviteit in hun leven zijn niet per definitie:

En een assertief persoon is niet iemand die:

Assertiviteit draait namelijk niet om één persoon. Het draait om de relatie tussen twee personen. Assertiviteit is namelijk een communicatiemiddel en geen karaktereigenschap. Dat is niet alleen onze visie, maar ook die van de wetenschap.

Assertiviteit is dus niet meer dan communicatietechnieken en die kunnen aangeleerd worden. Door verlegen mensen, door extraverte mensen, door introverte mensen, door popie-jopie’s en juist ook door de grootste grappenmakers en haantje-de-voorstens.

Ieder persoon, met willekeurige karaktereigenschappen, kan een dosis aan assertiviteit in zijn leven gebruiken om de relaties tussen de mensen om zich heen en zichzelf te verbeteren.

Wat betekent assertief? En welke communicatievormen zijn er

Oké, dat is dus al een goed eerste inzicht over assertiviteit. Over wat het wel is en wat het zeker niet is. Maar waar hebben we het precies over, wanneer we het over assertiviteit hebben?

Zoals eerder gezegd is assertiviteit allereerst een manier van communiceren en geen karaktereigenschap.

Maar wélke communicatievorm is assertiviteit dan? Wat is assertief communiceren? Eentje die precies tussen 3 andere communicatievormen zit:

  1. agressief communiceren
  2. passief of subassertief communiceren
  3. passief-agressief communiceren
  4. assertief communiceren

1. Agressief betekenis

Iemand stelt zichzelf altijd voorop en walst over anderen en hun behoeftes heen. Hij spreekt alleen voor zichzelf. Er is geen compassie en geen balans.

Lees meer over agressief gedrag

2. Passief betekenis

Iemand die alle situaties uit de weg gaat. Kropt gevoelens op, uit zich nauwelijks en lost problemen zelf op. Spreekt zich niet of nooit uit. Behoeftes van anderen plaatst hij voor die van zichzelf.

Lees meer over passief gedrag

3. Passief-agressief betekenis

Deze persoon plaatst zichzelf noch de ander op de voorgrond. Hij geeft weinig om anderen, communiceert slecht, gebruikt vaak smoesjes en heeft weinig persoonlijke ambitie.

Lees meer over passief-agressief gedrag

4. Assertief betekenis

Je eigen belangen zijn net zo belangrijk als die van een ander. Je komt er samen uit, allebei even tevreden. Dit is – uiteraard – de meest ideale communicatie- en omgangsvorm. Je relaties zijn hier het meeste bij gebaat.

Lees meer over assertief gedrag

Dat verhoudt zich allemaal ongeveer zo tot elkaar:

Dé assertief betekenis is daarom: de meest ideale vorm van communiceren om de relaties tot anderen het best te behouden door win-win situaties te creëren. Situaties waar beide partijen in het midden uitkomen, zonder conflict en met balans.

Waarom is iemand assertief? Waarom je assertief wil zijn

De relaties met anderen om je heen en met jezelf worden er beter van. En dat maakt je de gelukkigste mens ter wereld. Dat is gebleken uit een 80-jarig durend (!) onderzoek naar waar de mens nu lang en gelukkig van leeft –‘The Longevity Project’. Onderzoeksleider George Vaillant:

“Het enige dat écht telt in je leven zijn je relaties tot anderen”

Een goede eerste reden om assertiever in het leven te staan, denk ik zo. Andere, wetenschappelijk bewezen redenen die aantonen dat assertief zijn in ieders voordeel werkt:

  • Uit onderzoek van de George Washington University Law School is gebleken dat een assertieve benadering in de juridische sector tot betere rechtspraak en slimmere oplossingen leidt.
  • Je krijgt er meer zelfvertrouwen van, volgens dit psychiatrisch onderzoek.
  • Je wordt beter in oplossingsgericht denken, volgens onderzoek.
  • Je bent minder gestrest, wanneer je assertief bent – volgens hetzelfde psychiatrisch onderzoek.

Wat zijn assertieve vaardigheden? Voorbeelden van assertief gedrag

Met een meer assertieve houding kun je bijvoorbeeld:

En? Ben je al overtuigd dat assertief zijn werkt? Voor jou. En juist ook voor een ander. Dan wil je vast meer weten over hoe jij assertiever kunt worden.

In-company offerte aanvragen

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
17
May

Utrecht
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
30
May

Eindhoven
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
30
May

Rotterdam
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
6
Jun

Amsterdam
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
6
Jun

Zwolle
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

Hoe word je assertiever? Lees verder of volg een Assertiviteitscursus

Waar en hoe je dat allemaal leert? Hier, op Assertief.nl. Wij bieden je elke week gratis nieuwe tips om een assertiever leven te leiden, altijd met een duidelijke en vaak zelfs wetenschappelijke onderbouwing. Geen loze woorden dus, maar onderzochte en vooral ook toepasbare oplossingen die werken in de praktijk.

Heb je de smaak te pakken en wil je meer? Voor een persoonlijk assertiviteits plan, een uitgebreide uitleg over alle aspecten van assertiviteit moet je zijn bij onze 1-daagse assertiviteitstraining.

Tijdens deze cursus leer je sterker in je schoenen staan, ‘nee’ zeggen met volle overtuiging en voor jezelf opkomen. Goed voor je relaties, nog beter voor je zelfvertrouwen.

Kijk er zeker eens naar, wil je meer regie over je eigen leven en beter in je vel zitten.

Verder lezen?

Zoek je meer leesvoer rondom assertiviteit, zelfvertrouwen of jezelf (beter) uiten? Lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en word niet alleen assertiever maar ook productiever. Check ook eens deze artikelen:

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van time management, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog

In-company offerte aanvragen

Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Patricia Jongen

Leuke interactieve training die op een duidelijke manier gegeven wordt.
Ik heb er zeker een aantal goede ideeën opgedaan.

10/10
Klantenvertellen
Renate Stoker

Ik vond het een zeer leerzame cursus waar je echt veel aan hebt. Duidelijke informatie, voldoende tijd voor vragen stellen en punctueel.

10/10
Klantenvertellen
Roland van Delft

Heb na vandaag ervaren hoe vlug er aannames worden gedaan, terwijl je eigenlijk je eigen dieper in een persoon zou moeten verdiepen en luisteren, en tevens je eigen best ook wat kwetsbaarder mag openstellen.

9/10
Klantenvertellen
Ruud Geurts

Duidelijk met handige tips

8/10
Klantenvertellen
Jorgen Tol

Interessante training. zeer leerzaam. Wordt ook goed gegeven, Hoop info in één dag maar genoeg pauze om te verwerken. De dag vloog voorbij. Ben gemotiveerd om actie te ondernemen!

10/10
Klantenvertellen
Renate Tesselaar

Prettige opleider, fijne en heldere opbouw van de training. Veel praktische aanknopingspunten en tips. Veel aandacht voor onze voorbeelden uit de praktijk

10/10
Klantenvertellen
Carla Stoop

Tijdens de training heb ik veel tips en adviezen gekregen die ik in mijn dagelijkse praktijk goed kan toepassen. Dit zal mij overzicht en tijdswinst opleveren en mijn werk makkelijker maken. Ik vond het fijn dat er veel interactie was tijdens de training en de cursusleider ook voorbeelden gaf uit eigen praktijk.

8/10
Klantenvertellen
Andrea Garritzen

Ik heb de training als leerzaam ervaren. De training werd op een hele prettige manier gegeven. De sfeer was dan ook heel goed. Iedereen deed goed mee. Fijne ervaring.

10/10
Klantenvertellen
Oscar Eerland

Zeer uitgebreide training met praktijkvoorbeelden die toepasbaar zijn in de organisatie.

8/10
Klantenvertellen
Carmen Alvarez

De training was heel praktisch, met veel herkenbare dingen uit de dagelijkse praktijk. Ik liep de training uit met praktische handvatten die ik de dag erop meteen kon toepassen. Heel bruikbaar. Ik vond ook de positieve toon waarop het gebracht werd erg inspirerend.

10/10
Klantenvertellen
Rebecca Bakker

Fijne en duidelijke training
Veel bruikbare tips!

10/10
Klantenvertellen
Menno de Kok

Belangrijke theorie dat vertaald word naar waardevolle praktijk voorbeelden en use cases. Daarnaast kregen we veel handige tools aangerijkt incl. voorbeelden. Ik zal deze training zeker aan al mijn collega’s en vrienden aanrader!

10/10
Klantenvertellen

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten