Er was een tijd waarin conflicten je je leven konden kosten. Als iemand je niet mocht, kon die zomaar besluiten dat jij de volgende dag niet meer zijn beste vriend maar zijn voedzame maaltijd voor die avond moest worden. Je begrijpt: dan stel je je automatisch wel onderdanig op of ga je acuut in de aanval bij mogelijke dreiging. Alles om te voorkomen dat je straks voor een driegangenmenu in plaats van voor goede vriend wordt aangezien.

Gelukkig leven we nu in een tijd waarin de meeste mensen gewoon gekookte groenten en aardappels op het menu hebben staan in plaats van hun medemens. Toch hebben we onze vlucht-of-vecht-reactie van vroeger nog altijd niet afgeleerd. Het gevolg? Dat veel mensen in lastige situaties ofwel subassertief ofwel agressief reageren.

Dat dat niet werkt, weet je inmiddels wel. Maar voordat we ingaan op wat wél werkt (assertiviteit!), laten we eerst nog eens onder de loep nemen wat subassertief en agressief gedrag precies is.

Wat is subassertief gedrag?

Iemand die subassertief is, vertoont conflictvermijdend gedrag. Je stelt je als subassertief persoon onderdanig op en gedraagt je alsof de ander boven jou staat. Daardoor laat je ook gemakkelijk over je heen lopen en voelt het wellicht alsof je geen invloed hebt op een situatie of op de uitkomst van een gesprek. Je bent aarzelend en anderen lopen regelmatig over je heen.

Een paar kenmerken van subassertief gedrag:

  • Je laat de ander dominant zijn en maakt jezelf klein.
  • Je hebt de neiging om anderen te pleasen.
  • Je zegt er niets van als iemand over je grenzen heen gaat.
  • Je durft je mening niet uit te spreken.
  • Je vat dingen snel persoonlijk op als iemand je ergens op aanspreekt.
  • Als je boos of teleurgesteld bent, spreek je dat niet uit.

Voor jezelf is subassertief gedrag lastig. Het zorgt ervoor dat jij niet krijgt wat je zou willen, simpelweg omdat je daar niet voor gaat staan. Je hoopt dat anderen jou tussen de regels door wel kunnen lezen. Maar helaas, de machine die kan oprakelen wat er in jouw hoofd omgaat moet nog altijd uitgevonden worden.

Ook voor anderen is het niet fijn als jij je subassertief opstelt. De ander kan er dan niet op vertrouwen dat jij werkelijk zegt wat je denkt, en dat je het aangeeft als iets een grens over gaat.

Voorbeeld subassertief gedrag

Een voorbeeld van subassertief gedrag is als volgt. Je collega komt op vrijdagmiddag 15.00 uur onverwachts aan met drie taken die nog vandaag af moeten. Jij hebt het al druk en moet om half zes weg om je zoon op te halen van de opvang. Maar omdat je geen zin hebt in een conflict, mompel je maar:

‘Eh ja hoor, is goed. Ik heb het wel wat druk, maar ga er een moment voor maken.’

Van binnen kook je. Waarom komt zij toch altijd last-minute met taken aan? Weet ze dan niet dat je het zo druk hebt? Maar van dat alles zeg je niets. Hooguit als je straks thuiskomt tegen je partner aan de eettafel, maar niet tegen de collega zelf.

Wat is agressief gedrag?

Een agressief persoon is in veel opzichten compleet het tegenovergestelde van iemand die subassertief is. Agressief gedrag betekent dat je jouw belangen of meningen doordrukt zonder daarbij de mening, gevoelens of grenzen van de ander te accepteren. Je gaat dus dominant boven de ander staan. Jij wilt de beslissingen nemen en doet dat zonder rekening te houden met de ander.

Een paar kenmerken van agressief gedrag:

  • je walst over anderen heen.
  • Je geeft ongevraagd jouw (negatieve) mening.
  • Je overstemt anderen door bijvoorbeeld door ze heen te praten.
  • Je voelt je snel aangevallen en schiet dan ook direct in de aanval.
  • Je dwingt jouw wensen af bij anderen of manipuleert ze zelfs.
  • Je haalt anderen neer voor je eigen positieve gevoel.

Je begrijpt het vast al: met agressief gedrag stoot je mensen af en het komt je samenwerking en relaties niet ten goede. Bovendien kun je er juist het tegenovergestelde mee bereiken van wat je zou willen: in plaats van dat mensen naar je luisteren en je gelijk geven, jaag je ze tegen jou in het harnas.

Voorbeeld agressief gedrag

Laten we het voorbeeld van de collega met de extra taken er nog eens bij pakken. Hoe ziet je reactie eruit als jij agressief reageert?

In dat geval zal je je frustratie over het verzoek direct laten blijken. Je laat merken hier niet van gediend te zijn, maar blaast de situatie wellicht ook wat op. Zo reageer je bijvoorbeeld als volgt:

‘Nee, dat ga ik echt niet voor je doen. Ik ben er klaar mee dat jij altijd last-minute dingen bij me over de schutting gooit. Zoek het lekker zelf uit!’

Je merkt het: wel een duidelijk punt. Maar je collega is daarna waarschijnlijk zó overdonderd dat ze voortaan nauwelijks nog met verzoekjes bij jou durft te komen. Tja, dat is dan weer het andere uiterste.

Voorbeeld passief agressief gedrag

Overigens bestaat er ook nog zoiets als je passief-agressief opstellen. Dit betekent dat je agressief reageert, maar je agressie meer subtiel verstopt in je woorden. Je laat merken ergens niet van gediend te zijn, maar onderneemt zelf geen actie en verwacht dat de ander dat op basis van jouw woorden doet.

Dat ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

‘Oké, ik doe het wel. Ik ben alleen wel erg druk en je bent de zoveelste die het vraagt. Maar vooruit, voor nu is het prima.’

Waar agressief gedrag niet zijn vruchten afwerpt, doet passief-agressief gedrag dat ook zeker niet. Je uit dan wel deels je boosheid; je bereikt er nog steeds niets mee.

Dus: subassertief vs. agressief

Agressief en subassertief gedrag zijn dus twee uitersten. Ze hebben wel één ding gemeen: ze zijn beide niet helpend voor jou, maar ook zeker niet prettig voor de ander. Zowel wanneer je je subassertief als agressief opstelt, kan dat relaties verstoren en veel stress veroorzaken. Je bent namelijk te nadrukkelijk of juist te weinig aanwezig.

De beste manier om deze tegenpolen te omschrijven is als volgt: een subassertief persoon laat over zich heen lopen, terwijl een agressief persoon over mensen heen loopt.

Beter is het om jezelf te trainen in assertief gedrag. En nee, dat is niet hetzelfde als agressief zijn. Tussen assertief en agressief gedrag zit een wezenlijk verschil.Je komt dan voor jezelf op, maar wel op een manier waarbij je respect hebt voor anderen. Daarmee voorkom je zowel dat je over anderen heen loopt als dat zij over jou heen lopen, maar kom je tegelijkertijd wel op voor je rechten.

Wat je wel wilt: assertief gedrag

Nu je heel goed weet wat vooral niet werkt en niet handig is, is het tijd om te kijken naar gedrag dat wél is wat je wilt. Namelijk assertief gedrag. Assertief zijn betekent dat je duidelijk communiceert over jouw belangen, maar daarbij ook de belangen van de ander in je achterhoofd houdt. Bij assertief gedrag ga je voor een win-win-situatie waar zowel de ander als jij de vruchten van plukt.

Assertief gedrag betekent bijvoorbeeld:

  • Je zegt ‘nee’ als je ergens geen tijd of ruimte voor hebt.
  • Je geeft het aan als je iets vervelend vindt.
  • Je gaat de confrontatie aan, maar wel op een constructieve manier.
  • Je geeft respectvolle feedback als er iets stroef verloopt of als je ergens mee zit.
  • Je bewaakt je grenzen in plaats van maar te hopen dat anderen niet over je grenzen heen gaan.

Assertief gedrag gaat je verder helpen. Dat laat ook de wetenschap zien. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat een assertieve houding in de juridische sector zorgt voor betere rechtspraak en slimmere oplossingen. Bovendien blijkt uit psychiatrisch onderzoek dat je met een assertieve houding minder stress ervaart en dat het je meer zelfvertrouwen oplevert.

Bovendien maakt assertief gedrag je productiever. Want als jij het op tijd aangeeft dat iets niet past of dat je iets niet nodig vindt, zit je ook niet meer in meetings waar geen eind aan komt of in overleggen waarin jij overbodig bent. Meer weten? Lees het boek ‘Elke Dag om 15.00 Uur Klaar’ om zowel assertiever als productiever te worden.

Voorbeeld assertief gedrag

Dus, zie je taken over de schutting gooiende collega nog eens voor je. Hoe zou je vanuit een assertieve houding op die situatie reageren? Zo bijvoorbeeld:

‘Ik zou je graag helpen, maar heb vanmiddag nog twee taken op de planning staan. Dus heel vervelend, maar het gaat me vandaag niet meer lukken. Ik kan het wel maandagochtend voor je oppakken.’

In-company offerte aanvragen

Nadine
Account manager

Heb je vragen of wil je advies?

+31(0)85-0651019
Stuur een bericht

Klanten geven ons een 9.3

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
7
Oct

Utrecht
09:00 - 16:00
Volgeboekt

Volgeboekt
13
Oct

Online via Zoom
09:00 - 15:00
Beschikbaar

Meer info
27
Oct

Online via Zoom
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
3
Nov

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
11
Nov

Online via Zoom
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

Word assertief, zo doe je dat!

Die assertieve houding waarbij jij niet jezelf over de kop hoeft te werken en zelf voor je grenzen staat, dát is wat je gaat helpen op het werk en daarbuiten. Hoe krijg je dat voor elkaar? Een paar tips.

1. Werk aan je zelfvertrouwen

Geloof jij niet werkelijk dat je op een gelijk niveau staat als de ander? Dan zal dat – al is het onbewust – ook blijken uit je communicatie. Daarom is het belangrijk om je zelfvertrouwen te vergroten, bijvoorbeeld via een cursus zelfvertrouwen.

2. Let op je lichaamstaal

Wat je zegt, is maar een klein deel van je communicatie. Wil je assertief en duidelijk communiceren? Dan moet wat je zegt in lijn zijn met hoe je het zegt. Zorg dus voor een zelfverzekerde houding die tegelijkertijd open is en dus uitnodigt om in gesprek te gaan.

3. Stop met jezelf verontschuldigen

Je excuses aanbieden als dat niet nodig is, getuigt van onzekerheid. Bovendien weegt een niet-welgemeend excuus voor de ander niet bepaald zwaar, zeker niet in situaties die helemaal niet om een excuus vragen. Dus let op hoe vaak je ‘sorry’ zegt en probeer die vijf letters in te slikken in situaties die helemaal niet om een ‘sorry’ vragen.

4. Ga voor assertiviteitstips naar Instagram

Over assertiviteit is ontzettend veel te lezen. Je hoeft dus gelukkig niet zelf het wiel uit te vinden. Volg Tijdwinst.com of Björn op Instagram en krijg dagelijks handige tips over zelfvertrouwen, voor jezelf opkomen en gesprekstechnieken voorgeschoteld. Gratis en voor niets!

5. Volg een cursus assertiviteit

De beste tip om assertiever te worden, hebben we tot het laatst bewaard: volg een cursus assertiviteit. Bij onze assertiviteitscursus leer je om voor jezelf op te komen, sterk in je schoenen te staan en waar nodig ‘nee’ te zeggen.

Meld je nu aan voor deze 1-daagse assertiviteitscursus en ontdek hoe jij in één dag kunt leren assertiever te communiceren. Prettig voor jou én voor je collega’s. We bieden de cursus trouwens ook online aan, waardoor je hem zelfs vanaf jouw keukentafel kunt volgen.

In-company offerte aanvragen

Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Simon – Amsterdam

Een enorme intense maar ontzettend leerzame dag

De cursusdag heeft mij veel praktische tips meegegeven over hoe ik mij assertiever kan opstellen. De cursusbegeleider vond ik ontzettend goed en wist bij iedereen de juiste snaar te raken, heel knap!

Sacha – Heerlen

Zinvolle en gestructureerde training

Fijne training met veel nuttige tips en trucs. Ik ga deze zeker toepassen.

Stuart – Almere

Fijne cursus met praktische tips om tijd te besparen

Prima opzet van de cursus met praktische tips om meteen aan de slag te gaan. Kundige docent die aan heeft gegeven dat kleine stapjes al een verschil kunnen maken. Uiteraard heb ik dit meteen aan de praktijk getoetst en ik zie nu al voordelen. Kortom een cursus waar je wat aan hebt.

Melanie van Doesburg

Erg leerzaam

De training was erg leerzaam en ik heb er veel van opgestoken. De uitleg was ook erg goed en werd op een hele leuke manier gedaan. Dit is een echte aanrader

Martine Appelman

Zeer duidelijke uitleg en goede tips

De locatie was goed bereikbaar, de trainer is rationeel en emotioneel begripvol, geeft zeer duidelijke uitleg en goede tips en hij speelt goed in op wat er leeft in de groep. De lunch (niet onbelangrijk… ) was zeer goed geregeld, voor elk wat wils. Echt een aanrader

Irama Schimmer

Je wordt er sterker van

Was een leerzame dag. Ook de mede cursisten leerde we van. Goeie tips kregen we van de trainer. Zou het zeker aan bieden om deze cursus te doen. Je wordt er sterker van in de zin om voor je eigen op te komen.

Léon van der Ploeg

Het is een warme toegankelijke training

Het is een warme toegankelijke training, gegeven op een manier die vertrouwen uitstraalt. Inhoudelijk voldoende om zelf mee aan de slag te gaan met jezelf. Het geeft je zelfvertrouwen om voor jezelf op te komen zonder een ander tekort te doen

Iris Addink

Prettige sfeer met een ervaren trainer

Hele prettige sfeer gecreëerd door Ciska en door haar wijsheid veel geleerd. De materie is zo breed maar Ciska heeft de kernpunten eruit gehaald waardoor wij de dag af hebben gesloten met haalbare doelen en concrete tools and tricks.

Ineke van Berkum

Onmiddellijk toepasbare tips

Goed: persoonlijke benadering, direct reageren op wat je zegt (maar ook wat je niet zegt, zoals toonhoogte, houding, mensen aankijken), onmiddellijk toepasbare tips. Je wordt aan het denken gezet over verschil tussen mening en feit: wij interpreteren vaak iets wat geen feit is en reageren daar vervolgens op.

Sober Khowja

Theorie en praktijk goed zijn afgewisseld

Een prettige en fijne training waarin theorie en praktijk goed zijn afgewisseld. Goede en praktische tips om in je eigen praktijk mee aan de slag te gaan. Ik raad deze training dan ook zeker aan!

Diana Slingerland

Zeer bruikbaar

Vindt het een goede curus waarbij je door middel van rollenspel goed inzicht krijgt de feedback geven over feiten was een eyeopener en de tips over houding en de ik-vorm zeer bruikbaar.

Carmen Veen

De trainer was zeer inspirerend

Het was een praktische en leerzame training, en daarbij de trainer zeer inspirerend. Er was tijd om te werken aan persoonlijke doelen en Ingrid verdeelde ook goed de aandacht tussen alle cursisten. De onderlinge samenwerking was ook prettig. Veel eye openers,die ik mee ga nemen in de dagelijkse praktijk zowel zakelijk als privé.

Gerard Heijboer

Veel geoefend met voorbeelden uit de praktijk

Ik vond de assertiviteitstraing zeer goed. Er werd veel geoefend met voorbeelden uit de praktijk. Dit gaf goed inzicht hoe je reageert op bepaalde situaties en hoe het ook anders kan met meer effect. de locatie perfect. een terugkomdag of ochtend zou wel leuk zijn.

Karin Lalleman

Erg prettige ervaring

Erg prettige ervaring heb ik opgedaan met deze trainingen veel geleerd! Ingrid heeft het super goed gebracht, is professioneel en weet waar zij over praat. De voorbereiding om een casus in te sturen vond ik ook goed, zo hebben deelnemers van tevoren nagedacht.

Jan Tanis

Wederom een fijne training

Niet mijn eerste training bij hun en ook dit was weer een hele fijne training. Zelfs tijdens de training al direct echte zaken besproken. Dus direct toepasbaar in het dagelijks werk. Bedankt Ingrid voor deze fijne training!

Bjorn Verheijen

Leuke leerzame cursus

Leuke leerzame cursus, gemotiveerde groep met cursisten, waardoor je veel van elkaar kan leren, duidelijk uitleg, goed voorbereid, veel kunnen oefenen met veel verschillende rolspellen, ook praktijk situatie kunnen nabootsen, prima locatie goed te bereiken, eten en drinken was goed verzorgd

Mandy Roggeveen

Gelijk toepasbare tips

Patrick heeft de training op een erg leuke manier gegeven. De tips en tricks konden gelijk in de praktijk worden toegepast. Wij hadden de cursus over twee ochtenden verdeeld. Dit zorgde ervoor dat je in de middag direct aan de slag kon en de volgende ochtend nog dingen kon vragen. Erg nuttig!

Mirjam Schurings

Super praktisch en bruikbaar!

Ik ben heel tevreden over de cursus. Ik heb hele simpele praktische tips gekregen waar ik meteen mee aan de slag kan! Cursus bracht me meer dan ik had verwacht 🙂

Odylle Kiekeboom

Een hele fijne training gehad vol bruikbare tips

De trainer vertelde duidelijk en het was makkelijk om de hele dag de concentratie te houden omdat er een goede afwisseling was tussen uitleg/oefeningen/interatie. Een absolute aanrader!

Serhat Agacan

Een fantastische trainer

Trainer straalt als een positiviteit kracht. Kan heel goed uitleggen waardoor ik actief was. Er is geen saaie onderwerp. Kan serieus vertellen maar ook humor in.

Esmee de Jager

Enorm leerzame training, met veel praktische handvatten

Ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan en in mijn werk geïmplementeerd. Ook leuk om de diversiteit aan cursisten te zien, was een enorm leuke groep.

Femke Janssen

Ontzettend goede training

Sluit goed aan op veelvoorkomende worstelingen en biedt gerichte en goed toe te passen oplossingen. Daarnaast was de trainer erg professioneel en hij speelde goed in op de groep. Precies waar ik behoefte aan had!en/of veel met klanten te maken hebt.

Sandra Bok

Wat een geweldige training!!

Na eerst de (theoretische) bouwstenen te hebben gelegd, werd er vooral veel praktisch gedaan. Veel nieuwe inzichten op een heerlijk ongedwongen manier. Echt een top dag!

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

4 jaar op rij verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 9,3

Score: 9,3

In het afgelopen jaar en meer dan 5.000 beoordelingen

+20 jaar ervaring

+20 jaar ervaring

Met onze ruim 20 jaar ervaring zijn wij dé specialisten