Assertief zijn: 4 wetenschappelijke redenen waarom het werkt

assertief zijn

Assertief zijn werkt – voor iedereen. Ik wist het al langer, maar nu wordt het tijd dat iedereen weet hoe het werkt en waarom het zo goed werkt. Laat jezelf overtuigen met 4 onomstotelijke wetenschappelijk bewezen redenen.

Zie jij jezelf als een assertief persoon? Wat is assertiviteit dan? En wat heb je er aan?
Betekent assertief zijn op je strepen staan, altijd en overal? Of moet je weten wanneer je een stap terug moet zetten, om een ander het voortouw te laten nemen?

Is je baas assertief wanneer hij een stapel te behandelen mappen op je bureau legt, de dag voordat je vakantie ingaat? En ben jij assertief wanneer je je baas zegt dat je het behandelen van die mappen na je vakantie oppakt?

Tip: moeite met grenzen aangeven? Volg onze 1-daagse assertiviteitstraining!
Meer weten?

Het is niet altijd even gemakkelijk om assertiviteit te identificeren. Assertiviteit, agressiviteit en passiviteit liggen namelijk dicht tegen elkaar aan. En de grens overschrijden van assertief naar agressief is zo gebeurd.

assertiviteit

De dunne lijn tussen passief (links), assertief (midden) en agressief (rechts). © Research Colombia University

‘Wees niet te lief, of mensen zullen je opeten…’, zo klinkt een oud gezegde, ‘…Wees niet te bitter, of mensen zullen je uitspuwen.’ Dat is assertiviteit; uitkomen in het midden, waardoor er een win-win situatie ontstaat.

Wanneer je als werknemer naar je baas toe stapt en zegt dat je de mappen gaat bekijken, maar pas wanneer je daar tijd voor hebt – na je vakantie – dan ben je assertief.

Je komt in het midden uit. Je respecteert het gezag van je baas en je respecteert de afspraken met jezelf. Werk is werk en vakantie is vakantie. Jij blij, je baas blij, iedereen blij.

assertiviteit

Voorbeelden van passief (links), assertief (midden) en agressief gedrag (rechts) in 5 verschillende interpersoonlijke situaties. © Research Colombia University

Assertiviteit: 4 redenen waarom het werkt

Zoals blijkt uit het oude gezegde, is deze benadering al zo oud als Methusalem. Assertiviteit is van alle tijden, omdat het werkt. Het werkt voor iedereen als individu, en voor alle partijen in een conflict of een discussie: destijds en nu, anno 2014, is dat nog altijd niet veranderd. Assertiviteit werkt – voor iedereen, in alle tijden.

Dat assertiviteit werkt is niet alleen iets dat blijkt uit het feit dat het al tijden bestaat. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken bevestigen dat assertiviteit een verschil kan maken op verschillende vlakken.

Een 4-tal voordelen van een assertieve houding en communicatie in je werk en je leven, volgens de wetenschap:

1. Win-win werkt. Rechters, advocaten en juridische lui leren niet voor niets assertief te zijn. Onderzoek in deze sector heeft uitgewezen dat dit tot een gezondere rechtsspraak en betere oplossingen leidt. Ook in het rechtssysteem weten ze: assertiviteit staat voor win-win situaties. Het haalt het beste aan weerszijden naar boven, wanneer er twee zaken tegenover elkaar staan.

assertiviteit
2. Je hebt meer zelfvertrouwen (onderzoek), wat van pas komt om jezelf te ontplooiien, motiveren, angsten te overwinnen en meer uit het leven te halen in het algemeen.

Je voelt je minder snel aangesproken, aangevallen of gedupeerd – doordat je sterker in je schoenen staat. Je houdt je ook beter staande in situaties wanneer deze anders lopen dan gepland. Je weet dan namelijk hoe je het op een assertieve manier moet oplossen.

3. Je bent namelijk ook beter in oplossingsgericht denken (onderzoek). Je denkt niet alleen aan je eigen hachje (agressief) of aan de behoeften van anderen (passief) wanneer er een probleem opgelost moet worden. Wanneer je assertief bent, denk je aan beide.

Je blikveld is dus breder, je opties vermeerderen en je creativiteit krijgt de ruimte. Zo kom je tot betere en meer structurele oplossingen die werken voor alle partijen.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

4. Je bent minder gestresst (onderzoek) wanneer je assertiever bent. Stress is namelijk een gevolg van emoties opkroppen, een gebrek aan zelfvertrouwen en een slecht time management systeem. Je bureau raakt overvol, je hoofd draait door en jij draait overuren.

Meer assertiviteit betekent dus minder stress en minder stress betekent meer energie gedurende de dag. Je kunt meer druk aan, helderder denken en je zelfvertrouwen opbouwen. Bovendien heb je met minder stress een betere gezondheid in het algemeen.

assertiviteit

Afsluitend nog een mooi wetenschappelijk bonusweetje: assertiviteit zit volgens onderzoek niet in iemands persoonlijkheid. Het is een vaardigheid die kan worden aangeleerd. Vrees dus niet wanneer je denkt dat jij nu eenmaal niet assertief bent. Je kunt het worden. En er zo je voordeel mee doen in je werk- en je privéleven.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Reageer:

*

X