Zo heb jij een zelfverzekerde houding! (het is eenvoudiger dan je denkt)

Knikkende knieën, een overslaande stem of niet weten wat je met je handen moet doen als je iets zegt? We maken het allemaal weleens mee tijdens presentaties of gesprekken. Of het nu is bij een sollicitatiegesprek of in een belangrijke presentatie – jij wilt eigenlijk maar één ding: zelfverzekerder overkomen. Gelukkig is dat eenvoudiger dan je denkt. Een paar aanpassingen voor een zelfverzekerde houding maken al een wereld van verschil.

Vaak zijn we vooral bezig met wat we zeggen. Was dat ene woord niet wat ongelukkig gekozen? En dekte die zin wel de lading? Maar wist je dat de woorden die je gebruikt maar 7% van je totale boodschap zijn? Je non-verbale communicatie (zoals je intonatie, lichaamshouding en volume) is veel bepalender voor hoe je boodschap overkomt. 

Stop dus met overanalyseren of je nu wel of niet het juiste woord gebruikt. 

Een zelfverzekerde houding begint met aandacht voor hoe je erbij staat. 

Er is nog een reden waarom je je houding niet uit het oog mag verliezen tijdens een gesprek of presentatie. Onderzoek toont aan dat je houding bepalend is voor hoe je over jezelf denkt. Als jij in elkaar gekrompen tegenover iemand staat (en dus klein bent), zal je je op dat moment ook eerder klein en onzeker voelen. Een goede lichaamshouding aannemen zorgt ervoor dat je je krachtiger voelt – zelfs als een gesprek lastig is. 

Oh ja, aan een goede houding kun je elke dag werken. Het vergt geen zware oefeningen in de sportschool, alleen een beetje bewustzijn. Laten de onderstaande 7 simpele tips je daar nou net bij helpen.

1. Sta met je voeten richting de ander

Je lichaamshouding verbeteren begint met een simpele truc: let op je voeten. Wist je dat je voeten een groot deel van je lichaamstaal kunnen verraden? Als iemand bijvoorbeeld alleen zijn torso naar je toe draait maar zijn voeten niet, dan zegt dat misschien dat diegene eigenlijk niet openstaat voor een gesprek. Zorg er dus altijd voor dat je met je voeten naar de ander toe gericht staat. 

Nog een handige voetentruc: let erop hoe je je voeten naast elkaar zet. Vaak zien we mensen onbewust als onzeker wanneer ze hun beide voeten met de tenen naar elkaar toe buigen. Het komt zelfverzekerder over als je je tenen juist naar buiten richt. Een paar centimeter verschil in je houding, maar een groot verschil in hoe je overkomt.

Kortom, zoals ze op luchthavens zeggen: mind your feet. Je kunt er belangrijke effecten mee bereiken.

2. Haal rustig adem

Niets is zo frustrerend als een stem die overslaat. Natuurlijk precies op het verkeerde moment – midden in de presentatie die je al spannend vond. Adem in, adem uit. Het is gelukkig het eind van de wereld niet. Merk je dat je niet uit je woorden komt? Neem een slok water en adem een keer diep in en uit. Daar is niets vreemds aan. Zelfs politici doen het tijdens belangrijke persconferenties. Je adem is belangrijk om goed uit je woorden te komen en rustig en zelfverzekerd te blijven. 

zelfverzekerde houding tip

3. Neem een rechte houding aan

We benoemden net al dat je houding doorwerkt op hoe je je over jezelf voelt. Als jij ineengekrompen tegenover iemand staat, zal je je waarschijnlijk niet blaken van het zelfvertrouwen. Wanneer je daarentegen probeert de juiste houding aan te nemen, zal dit haast vanzelf jouw zelfvertrouwen beïnvloeden. Een win-win! Je komt krachtiger over op anderen en je voelt je ook krachtiger. Ja, ook als je op dat moment eerder doodnerveus dan zelfverzekerd bent.

Een zelfverzekerde houding is vooral een houding waarbij je rechtop staat. Dat betekent:

  • schouders naar achteren
  • kin omhoog
  • je voeten op schouderbreedte
  • je tenen iets naar buiten gericht 
  • je rug recht 

Let daar dus op als je een gesprek voert of een presentatie geeft. Niet alleen aan het begin van de presentatie trouwens. Sta regelmatig stil bij je houding. 

Zit of sta je nog steeds in de juiste lichaamshouding of sta je er toch weer op een minder krachtige manier bij? Door je daar bewust van te zijn, kun je op tijd bijsturen en weer de juiste houding aannemen.  

Voer je het gesprek zittend? Let er dan op dat je je schouders naar achteren houdt, je kin iets omhoog doet en dat je handen boven tafel te zien zijn. Die krachtige houding zorgt ervoor dat je ook zittend zelfverzekerd en open overkomt.

4. Benadruk belangrijke woorden met handgebaren

Met handgebaren kun je sturing geven aan je verhaal. Oké wacht, niet te enthousiast: het is nergens voor nodig om wild te zwaaien met je handen tijdens een verhaal. Dat is misschien wat te veel van het goede – zeker als dat voor jou niet natuurlijk aanvoelt. Maar subtiele handgebaren maken je boodschap krachtiger. Dat geldt al helemaal als je ze op de juiste momenten gebruikt.

Gebruik vooral handgebaren zodra je ergens de nadruk op wilt leggen. Tel bijvoorbeeld met je vingers als je drie punten gaat noemen, zodat de ander weet waar je op dit moment bent in je verhaal. Of maak quote-tekens als je de woorden van een ander aanhaalt. Je handgebaren zijn dan niet storend maar sturend.

zelfverzekerde houding tip

5. Gebruik ‘steepling’ (Angela Merkel doet het ook)

Ken je de 5 powerposes van politici al? Dat zijn lichaamstaal-houdingen en gebaren waarmee je je verhaal kracht bijzet en waarmee zelfverzekerder overkomt. 

Een voorbeeld is steepling. Bondskanselier Angela Merkel is er groot fan van en past die truc regelmatig toe. Steepling houdt in dat je je vingertoppen bij elkaar brengt en voor je torso houdt. Je kent vast wel van die ongemakkelijke situaties waarin je niet weet waar je je handen moet laten. Voor zulke situaties is ‘steepling’ ideaal. Je voorkomt er slingerende handen, wilde handgebaren of friemelende vingers mee. Ook sta je er meteen krachtiger bij.

6. Maak oogcontact

Door je gesprekspartner (of de mensen in het publiek) in de ogen te kijken, laat je zien respect voor de ander te hebben. Grote kans dat de ander daardoor meer openstaat voor je boodschap.

Bovendien wekt oogcontact bij je gesprekspartner het gevoel op dat jullie een band met elkaar hebben. Ook voor jouzelf is oogcontact maken handig. Het komt zelfverzekerd over als je de ander in de ogen kijkt. Zeker als je dit doet wanneer de ander aan het woord is. Natuurlijk hoeft dat niet onafgebroken, maar let wel op dat je zo min mogelijk afdwaalt. En ga zeker niet tijdens een gesprek je ogen op je telefoon richten. Funest voor je aandacht én voor je vertrouwensband met de ander tijdens het gesprek!

7. Draag kleding waarin je je zelfverzekerd voelt

Als jij een outfit draagt waarin je je zelfverzekerd en prettig voelt, dan straal je dat ook uit. Check daarom van tevoren wat jij uitstraalt in de kleding die je vandaag draagt. Draag je kleding die bijdraagt aan je zelfvertrouwen voor die ene spannende presentatie? Of is dit een outfit waarin je je niet helemaal jezelf voelt of waarvan je twijfelt “of het wel kan”? Bij die laatste geldt: niet doen! Trek vooral iets aan wat bijdraagt aan je zelfvertrouwen.

zelfverzekerde houding tip

Een fijn inzicht: wees niet te veel met jezelf bezig

Veel mensen zijn zich trouwens overbewust van hun eigen houding. Wat moet je doen met je handen? Hoe moet je kijken? Komt te veel oogcontact niet gek over? Een belangrijke tip voor zelfverzekerd overkomen is al die gedachten over jezelf loslaten. Bij elke cursus assertiviteit zal je het te horen krijgen: denk niet meer over jezelf na dan nodig is.

Besef dat de meeste mensen – jij én anderen – vooral met zichzelf bezig zijn. Het zal de ander dus helemaal niet opvallen wat jij met je handen doet. Diegene is meer bezig met wat hij met zijn eigen handen aanmoet. Alle reden dus om je daar minder druk over te maken!

Werken aan jouw zelfverzekerde houding? Volg een training assertiviteit!

Smaken deze concrete tips voor een zelfverzekerde houding naar meer? Dan hebben we goed nieuws: we delen graag nog veel meer tips met je. Onze training assertiviteit geeft je vele praktische handvatten om je zelfvertrouwen te vergroten, beter voor jezelf op te komen en je grenzen aan te geven

Je leert alles over die onderwerpen, maar we gaan vooral praktisch aan de slag. Zo ga je bijvoorbeeld een verkeerde lichaamshouding bij jezelf goed herkennen en voorkomen én kun je jezelf na de training nog beter uitdrukken (in woorden én non-verbaal). 

Wil jij ook duidelijker en zelfverzekerd optreden in gesprekken? Meld je dan nu aan voor onze assertiviteitstraining. We verzorgen de training ook online. In beide trainingen leer jij in slechts één dag flinke stappen zetten op weg naar een assertieve en zelfverzekerde houding.

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X