Het is ontzettend goed dat je zelf om feedback vraagt; ’t geeft aan dat je wil leren van je fouten. Toch betekent het niet dat je ook daadwerkelijk goede terugkoppeling krijgt. Dat heeft met 1 ding te maken: angst. Bij anderen. Angst om jou aan te spreken op je fouten. In 8 stappen neem je die gevoelens weg.

Feedback vragen betekent niet altijd feedback krijgen — dat komt hierdoor

Je kunt nog zo concreet om feedback vragen, het is niet altijd vanzelfsprekend dat je ook daadwerkelijk feedback krijgt.

Zo kan een collega het bijvoorbeeld eng vinden om jou van terugkoppeling te voorzien, omdat je in het verleden nogal gepikeerd reageerde bijvoorbeeld. Hierdoor ontwijkt ze de momenten waarop ze jou feedback moet geven.

Of neem je leidinggevende. Hij geeft vertelt je liever niet dat je een paar steken hebt laten vallen omdat hij uit ervaring weet dat jij dit erg persoonlijk opvat.

Kortom:

Hoewel om feedback vragen zeker goed is, zul je er rekening mee moeten houden dat niet iedereen altijd bereid is je feedback te geven. Dat heeft een reden:

Mensen vinden het lastig om eerlijk en oprecht te zijn zodra ze niet weten hoe jij op eventuele kritiek gaat reageren. Wie weet schiet je uit je slof, word je kwaad, of neem je het hen kwalijk. Hierdoor gaan ze het liever uit de weg. Ze slikken hun woorden in.

Pas zodra jij die angst kunt wegnemen, en kunt aantonen dat je feedback prima kunt handelen, zullen ze uit hun schulp durven kruipen.

Dat doe je zo:

Neem de angst om feedback te geven weg — 8 stappen

Dat doe je heel eenvoudig door je niet alleen om jezelf te bekommeren, maar je aandacht te vestigen op de feedbackgever.

Hij of zij neemt namelijk een risico door jou te wijzen op eventuele fouten. Niet jij. Jij bent enkel de ontvanger. Stop daarom met je zorgen maken over jezelf in het feedbackgesprek en bekommer je om je gesprekspartner.

Kortom: laat zien dat het veilig, makkelijk en zelfs lonend kan zijn om jou van stevige feedback te voorzien.

In 8 stappen:

Feedback krijgen

Stap 1: Geef aan dat je openstaat voor feedback

Laat je collega allereerst merken dat je zijn of haar feedback echt wil krijgen. Dat je het op prijs zou stellen. Doe dit door gelijk aan te geven waarom je om zijn of haar reactie vraagt. Waarom wil je advies?

“… Ik merk dat de samenwerking tussen mij en anderen de laatste tijd niet van een leien dakje gaat. En jij bent zo goed met mensen, dus ik dacht… ik vraag jou even.”

Dit maakt het voor hen minder intimiderend. Ze zien dat er geen addertje onder het gras schuilt en dat je oprecht hun terugkoppeling wil horen.

Stap 2: Geef je eigen fouten gelijk toe

Zijn ze toch nog terughoudend, breek dan het ijs door zelf aan te geven dat je bewust bent van je tekortkomingen. Niemand wil immers als eerste van wal steken en toegeven dat je inderdáád soms bot uit de hoek kunt komen.

Vraag dus niet: “Hé, klopt het dat je me soms tactloos vindt tijdens meetings?”, dat schrikt enkel af. Pak het subtieler aan:

“Nou, ik weet van mezelf dat ik soms lomp uit de hoek kan komen en dat anderen me hierdoor bot vinden. Is jou dat ook wel eens opgevallen?”

Geen directe aanval of met de deur-in-huis-vallen situatie, maar tactvol.

Stap 3: Beloon het met een gepaste reactie

Een andere manier waarop je feedback geven veiliger maakt, is door direct daarna aan te geven hoe je gaat reageren. Dat je bijvoorbeeld niet in de verdediging schiet of hen de schuld geeft. Hoe? Door letterlijk te zeggen dat je het niet gaat doen. Kinderlijk eenvoudig:

“Nou, ik weet van mezelf dat ik soms lomp uit de hoek kan komen en dat anderen me hierdoor bot vinden. Is jou dat ook wel eens opgevallen?” — “Je mag het eerlijk zeggen hoor, ik zal niet boos worden”.

Stap 4: Bedankt hen bij voorbaat voor hun eerlijkheid en lef

Door vervolgens gelijk aan te geven dat je begrijpt dat het voor hen lastig is om kritiek te leveren, spoor je hen aan eerlijk te zijn. Bedank hen daarom bij voorbaat al:

“Nou, ik weet van mezelf dat ik soms lomp uit de hoek kan komen en dat anderen me hierdoor bot vinden. Is jou dat ook wel eens opgevallen?” “Je mag het eerlijk zeggen hoor, ik zal niet boos worden”“ik vind het gewoon al super dat je even de tijd neemt om hier eerlijk met me over te praten.”

Stap 5: Vraag door

Je collega zal nu waarschijnlijk bereid zijn je van een eerlijk antwoord te voorzien. Luister naar deze feedback en hoor wat hij of zij te zeggen heeft. Zodra hij of zij is uitgepraat, vraag je door.

“Wat kan ik volgens jou doen om dit aan te pakken?” of “Zijn er dingen die ik minder moet doen?”, “… meer moet doen?”, “… extra op moet letten?”

Stap 6: Vraag hen hoe zij zich erbij voelen

Nadat je de feedback hebt gekregen, is het belangrijk dat je niet in die ‘ik-modus’ terecht komt. Je weet wel: te druk bezig zijn met hoe deze kritiek jou beïnvloedt.

Bekommer je ook om je collega. Hij of zij is namelijk uit de weg gegaan om jouw feedback te geven, waardeer dat door ook daar de gevoelens van de feedbackgever te vragen. Vaak levert dit zelfs nieuwe inzichten op.

“Vind jij het hierdoor wel eens vervelend om met mij samen te werken?” of “Merk je dat mijn gedrag jouw werkzaamheden beïnvloedt?”

Stap 7: Wees oprecht dankbaar

Je hebt nu het een en ander te horen gekregen — positieve feedback, maar ook misschien zaken die je koud op je dak vallen of die je ego krenken. Hierdoor voel je je misschien beteuterd, en dat mag. Let er toch op dat – ongeacht of je het wel of niet met de feedback eens bent – je jouw collega dankbaarheid toont:

“Fijn dat je me hier even op hebt gewezen” of “Nou, ik vind het zeker niet fijn om te horen, maar het zeker iets om over na te denken. Dank je.”

Stap 8: Laat zien dat je actie onderneemt

Wellicht de belangrijkste stap: daadwerkelijk iets met de gekregen feedback doen. Er is immers niets zo frustrerend als een persoon van eerlijke en oprechte kritiek voorzien en vervolgens merken dat hij of zij zich er niets van aantrekt.

Onderneem dus zeker actie nadat een ander jou ergens op heeft gewezen. Houd de persoon er gelijk van op de hoogte:

“Hé, ik heb echt veel aan je advies gehad. Ik probeer nu tijdens de vergadering er echt op te letten dat ik anderen laat uitspreken en ik moet zeggen dat ik verschil merk in…” 

Kortom

Bij feedback draait het niet alleen om jou. Ja, jij hoort wellicht een aantal dingen waar je niet bepaald blij van wordt, maar je moet ook onthouden dat de feedbackgever zich openstelt. Dat vergt lef. Zodra je dat erkent zal niemand langer schroom voelen om jou terugkoppeling te geven. Zij weten immers dat je er constructief en volwassen mee omgaat.

Meer weten? Volg een een cursus Assertiviteit

Dat je openstaat voor feedback geeft aan dat je veel waarde hecht aan het ontwikkelen van jezelf. Een andere manier om dit te doen, is door een cursus Assertiviteit te volgen. Daar gaan we namelijk dieper in op het ontvangen kritiek (zonder daarbij je zelfvertrouwen te laten schaden) en het aangeven zodra jij ergens niet over te spreken bent. Een uitstekende manier om meer uit jezelf-, je communicatie skills- én je relaties te halen.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog