Een carrière, een gezin én je eigen dingen doen, gaat lastig samen? Onzin! Alles uit je werk en leven halen, als vrouw met een aangenaam vol bestaan, kan. Met deze 3 pro tips voor succesvolle vrouwen op kantoor mét privéleven, door Facebook’s COO Sheryl Sandberg.
Sheryl Sandberg’s boek ‘Lean In’ over vrouwen op de werkvloer en hoe ze de voet van de rem kunnen halen in hun carrière, deed veel stof opwaaien. Andere vrouwen – nota bene – betichtten haar ervan dat ze vrouwen beschuldigde van het dwarsbomen van hun eigen carrière en dan ze tegen huismoeders zou zijn.
Wat Sandberg bedoelt
Sheryl Sandberg (zelf directeur van Facebook, geen kleine in de markt, en moeder van haar eigen 2 kleintjes) is niet tegen huismoeders. Als je Sandberg’s werk wat dichterbij bekijkt, zie je dat dat niet is wat ze wil zeggen. Ze wil vrouwen die willen werken gewoon die kans geven. Meer niet.
Haar letterlijke woorden:
“Ik zeg niet dat blijven werken voor iedereen het juiste is. Mijn boodschap is er voor iedereen die wil blijven werken.”
Ben je dus een vrouw, wil je graag wat van je kantoorcarrière maken, voldoening uit je werkdag halen en in alle gevallen staan voor wat je doet – lees dan verder.
Sandberg’s boodschap is namelijk net zo helder als simpel: haar concrete adviezen en inzichten helpen je alles uit je baan én je leven te halen, als vrouw met een aangenaam vol bestaan.
Werken én leven, voor vrouwen op kantoor
En dat bestaan van vrouwen op kantoor is niet alleen afhankelijk van goed time management. Het is nóg belangrijker om de juiste instelling en houding te hebben als vrouw op kantoor, zegt Sandberg.
Een houding die assertief is:
- door van je te laten horen, zonder boven anderen uit te schreeuwen (tip 1),
- door je eigen dingen te blijven doen, zonder in te leveren op tijd (tip 2)
- en door je eigen toekomst te bepalen, zonder in te leveren op een gezinsleven (tip 3).
Als vrouw kún je tegenwoordig het huishouden én de vergadering van donderdag bestieren. Je kúnt de kids alle liefde en aandacht geven die ze verdienen én datzelfde aan jezelf en je (leuke!) werk geven. Je kúnt simpelweg je eigen dingen én de dingen voor je werk doen.
Onze maatschappij is er inmiddels – na decennia van strijd en veranderingen – klaar voor. Nu jij nog.
Dé 3 tips van de pro
Het enige dat je moet doen of weten als vrouw met zo’n aangenaam gevuld werk- én privébestaan, zijn volgens Sandberg deze 3 dingen:
1. “Doe mee”
Vrouwen hebben al gauw de neiging om zichzelf een plekje in de hoek toe te bedelen, terwijl de ‘mannelijke powerplayers’ (zoals Sandberg ze noemt) het woord doen. Puur doordat vrouwen zichzelf onderschatten – en mannen zichzelf overschatten.
Hoewel de wetenschap keer op keer aantoont dat vrouwen meer weten en waard zijn dan ze denken, blijven vrouwen zichzelf ‘omlaag halen’ en mannen zichzelf ‘omhoog bluffen’ op de werkvloer. Journalisten Katty Kay en Claire Shipman schreven er zelfs een compleet boek over: ‘The Confidence Code: The Science and Art of Self Assurance – What Women Should Know’.
Die onterechte onzekerheid leidt er bijvoorbeeld toe dat vrouwen in de praktijk pas op een functie solliciteren als ze met 100% van de kwalificaties overeenkomen. Mannen doen dat bij 50% al. En worden aangenomen. Mannen onderhandelen in 57% van de gevallen ook over hun salaris, terwijl vrouwen dat maar in 7% (!) van de gevallen doen. Slechts 2 van vele voorbeelden…
Dus: overschat jezelf eens een keer, en dan zit je waarschijnlijk op het niveau waar je in de praktijk werkelijk op zit. Een niveau waarop je wel wat te zeggen hebt, dat wel waardevol is voor het gesprek.
Neem plaats aan tafel en laat van je horen!
2. “Verdeel het huishouden eerlijk”
Heb je een partner? Laat hem dan ook je partner zijn, met een gelijke verdeling van de taken in en om huis. 50/50: dat is zo gek toch nog niet? Je hebt toch samen dat huis gekocht? Samen een kind genomen? Waarom alles wat er daarna bij komt kijken dan ook niet samen doen?
Volgens de volksonderzoeken gaan we wel richting gelijkheid, maar die voortgang gaat tergend langzaam. Kijk maar eens wat er in bijna 50 jaar is veranderd (‘onbetaalde arbeid’ is huishouden):
Je ziet het goed. Vrouwen doen – naast hun baan! – nog altijd ongeveer 2 keer zoveel werk in huis en voor de kinderen dan hun mannelijke partners. Geen wonder dat daar weinig tijd voor vrouwen op kantoor overblijft, waar mannen rustig overwerken…
Maak die afspraak dus: 50/50, zodat ieder even veel tijd overhoudt voor werk en leven – en wees je tijd voor!
3. “Kinderen hoeven je niet te remmen”
Vrouwen kiezen er blijkbaar vaak, zelfs onbewust, voor om ruimte te laten in hun werk voor eventuele kinderen in de toekomst. “Veel te ver vooruitgedacht!”, zegt Sandberg.
“Zodra een vrouw überhaupt al aan kinderen begint te denken, is ze al plaats aan het maken voor dat kind. Letterlijk vanaf dat moment steekt ze haar hand niet meer op, zoekt ze geen promotie of neemt ze een nieuw project niet aan. Ze begint al achterover te leunen.
En dat terwijl, zelfs als zou diezelfde vrouw vandaag zwanger raken, ze nog 9 maanden zwangerschap en 3 maanden bevallingsverlof is zeker een jaar de tijd heeft om daar plaats voor te maken.”
Niet achterover leunen, dus – maar vooruit leunen. Of, zoals de titel van haar boek terecht luidt: “Lean in”.
Wees dus niet bang voor die promotie en haal die voet van de rem voor kinderen die er (nog) niet zijn! Gas erop! Gá voor je baan, zolang je wil.
Zodra er iets anders op je pad komt waar je je tijd en energie liever aan wil besteden, zoals kinderen, dan kun je dan nog altijd je voet op de rem zetten. Houd tot die tijd het verkeer niet op en ga lekker mee met de stroom van je carrière.
Doe je kantoor een plezier: je bent goed!
De boodschap is hopelijk duidelijk: hou je niet in, als vrouw op kantoor. Maak je leven leuker door je zonder gene, zonder schuldgevoel en zonder terughoudendheid helemaal te geven voor iets dat je leuk vindt om te doen. Haal die voldoening uit je werk, voet op het gas en ‘lean in’ – want je kúnt het.
Nee, dat laatste is geen loze peptalk uitspraak. Vrouwen zijn goed in wat ze doen op kantoor. De feiten:
- Vrouwen zijn betere leiders dan mannen. Volgens onderzoek gepubliceerd in Harvard Business Review.
- Vrouwen maken een team sterker. ‘Hoe meer vrouwen, hoe beter het team’ – is zelfs de regel.
- Vrouwen werken effectiever. Doordat ze hun eigen krachten beter kennen. 94% kan haar top 5 krachten direct opnoemen, waardoor vrouwen effectiever kunnen doen waar ze goed in zijn, 68% meer tevreden is met haar werk en 76% met meer voldoening naar huis toe gaat na een gemiddelde werkdag.
Al die toegevoegde waarde van vrouwen wil je de werkwereld toch niet onthouden?(Werk je weinig, omdat je je werk niet zo leuk vindt – dan moet je dát eerst even aanpakken. Doe je zo.)
Dus
Vrouwen op kantoor zouden, als ze willen, méér van zich moeten laten horen. Ze zijn namelijk ontzettend goed, en kunnen een enorm waardevolle bijdrage leveren. Eentje die goed is voor je carriere, je kantoor en jezelf: omdat je meer voldoening uit je (werk)dagen haalt!
Hoe, als je als vrouw ook nog al die andere balletjes in de lucht wil houden? Daar heeft Sheryl Sandberg het antwoord op:
“Hou je houding assertief.”
Hoe?
- laat van je horen,
- leun voorover aan de vergadertafel,
- overschat jezelf eens,
- regel je zaakjes thuis eerlijk
- en laat dat gaspedaal niet te vroeg los.
Afgesproken?
(En onthoud: je kan het allemaal hebben en doen, maar het hoeft niet allemaal perfect te zijn!)
Zo zorg je dat jij alles kunt hebben: privé én werk. Je carrière verdient het, je familie verdient het, je kantoor verdient het en jij verdient het.
Gáán dus met die b(an)aan!
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog