Lijkt het vaak alsof niemand je hoort, terwijl je toch zeker weet dat je zojuist iets zei? Daar kun je iets aan veranderen, volgens spraak- en communicatie expert Julian Treasure. Hij bepleit 3 cruciale gesprekstechnieken om voortaan gehoord te worden wanneer je spreekt en zo je relaties in werk- en privésfeer te verbeteren.

Julian Treasure is spraakcoach. Nee, geen logopedist. Een spraakcoach. Iemand die je leert effectiever te spreken met behulp van gesprekstechnieken. Spreken, zodat er naar je geluisterd wordt. Spreken om goed over te komen en om betere relaties op te bouwen. In je werk en in je privé-sfeer. Dat doe je volgens Treasure – die zijn theorie verkondigt in een TED-talk – door op 3 gewoontes van jezelf te letten:

  • wat je zegt;
  • hoe je het zegt;
  • en wat je doet voordat je iets zegt.

Geen tijd om de hele TEDtalk te kijken? Ik help je in vogelvlucht door Treasure’s TED-talk: de 3 cruciale onderdelen van je spraak en hoe je er je communicatie mee verbetert.

Gesprekstechniek #1 Wat je zegt: pas de HAIL-methode toe

De inhoud van wát je zegt, is essentieel. Let je er wel eens op waar je het vaak over hebt? En of dat meestal positieve of negatieve zaken zijn. Waar leg jij de focus in je woorden op? Ben je een klager? Heb je het altijd over slecht weer, die vervelende collega, je opspelende knie of ben je iemand die vaak smoesjes verzint om je gedrag te verantwoorden of om ergens onderuit te komen?

Wanneer je dit met enige regelmaat doet, zullen mensen in de loop van de tijd ophouden met naar je luisteren. Je bent geen aangenaam gezelschap, verbaal gezien. Niet leuk om te horen, maar goed om op te letten – als je wil veranderen (0:30 in de video).

Let vanaf nu eens op Treasure’s te vermijden gespreksvormen en hoe vaak jij ze toepast:

Sta je stiekem versteld van het aantal keren dat jij:

• aan het roddelen bent;
• iemand veroordeeld;
• negatief spreekt;
• zeurt of klaagt;
• smoesjes verzint of zelfs glashard aan het liegen bent;
• of overdrijft in je verhalen?

Probeer deze negatieve zaken dan om te zetten in positieve inhoud in je communicatie. Pas de HAIL-methode toe (op 03:00 in de video).

HAIL staat voor:

‘Honesty’ – Eerlijk zijn, geen smoesjes en leugens meer.
‘Authenticity’ – Spreek vanuit jezelf, wat denk en vindt jij écht?
‘Integrity’ – Doe wat je zegt en sta daar achter, geen loze woorden.
‘Love’ – Spreek goed over en tegen anderen, geen negativiteit of roddels meer.

Oefening

Merk je vandaag, morgen of een andere dag dat je wel erg negatief in je uitingen bent? Betrap je jezelf op een roddel? Draai je communicatie meteen om naar HAIL. Zeg na je roddel bijvoorbeeld meteen: “- Maar ach, zo kennen we Frans. Hij is evengoed een goeie kerel.” Of wanneer je weer aan het klagen bent over de regen: “- Maarja, water is ook goed voor de plantjes.” Je omgeving zal verrast opkijken en je direct een aangenamer gezelschap vinden – en écht horen wat je zegt.

Spreken_

Gesprekstechniek #2 Hoe je iets zegt: gebruik je gereedschapskist

Hoe je woorden overkomen, zelfs wanneer ze een HAIL-inhoud hebben, is bepalend voor mensen om te besluiten of ze naar je willen luisteren (4:20 in de video).

Gebruik daarvoor de gereedschapskist die iedereen al heeft, om je stemgeluid aan te passen aan de wenselijke norm. De norm die betekent dat mensen naar je willen luisteren. Onderschat deze gereedschapskist en zijn effect op anderen niet!

De inhoud van je stem-gereedschapskist en hoe je hem zou moeten gebruiken, volgens Julian Treasure:

• ‘Register’: je stemregister. Spreek met een iets bedeesde lagere stem. Probeer niet als de Kerstman te gaan praten, maar laat je stem eens vanuit je borst of buik komen, in plaats van je keel (wat de meeste mensen doen) of je neus (bijzonder irritant). Zo kom je evenwichtiger en betrouwbaarder over. Aan je woorden zal niet getwijfeld worden, waardoor mensen automatisch naar je luisteren.

• ‘Timbre’: de trilling in je stem. Geen nerveuze trilling, maar een warme en zachte klank. Het bepaalt hoe je stem voelt bij anderen. Je creëert de juiste trilling door een gecontroleerde ademhaling en een open en rechtopstaand postuur.

• ‘Prosody’: ritmisch spreken in het dagelijks leven. Zo nodig zelfs bijna poëtisch, wanneer je een toespraak houdt bijvoorbeeld. Spreek niet monotoon. Spreek niet alsof je telkens een vraag stelt, en let er eens op of je stemgeluid soms omhoog gaat aan het einde van elke zin.

• ‘Pace’: Langzaam spreken, of in elk geval niet te snel. Benadruk wat van belang is, in plaats van al je woorden met nadruk uit te spreken. Dit laatste heeft namelijk een averechts effect. Las ook eens stilte in tussen je woorden en je zinnen in, om ze te benadrukken of om een rustmoment in te bouwen.

• ‘Pitch’: Iets afdwingend uitspreken heeft een averechts effect. Spreek rustig, wanneer je gehoord wil worden of iets gedaan wil krijgen in plaats van schel en hoog. Dit komt ongecontroleerd en irritant over, waardoor de ander op de vorm je spraak gaat focussen in plaats van de inhoud.

• ‘Volume’: niemand houdt van een (te) luide stem. Komt arrogant en te krachtig over. Juist een beheersde, zachte stem vraagt om naar geluisterd te worden.

Gesprekstechniek #3 Voordat je iets zegt: luister

Een zwaar onderschat onderdeel in de communicatie. Zeggen om iets te zeggen komt nog te vaak voor. Zorg dat je woorden onderbouwd zijn, op het juiste moment aankomen en dat ze slaan op wat er voorgaand gezegd is geworden.

Luisteren is net zo belangrijk als spreken, wanneer je gehoord wil worden. Focus je niet alleen op jouw inbreng in een gesprek of een ruimte, op wat jij kwijt wil. Luister eerst naar de ander of naar de situatie. Weet wat er gezegd is geworden en speel daar op de juiste manier op in. Alleen zo komen je woorden op het juiste moment op de juiste plek aan en is de bijdrage van je woorden ook nog eens constructief.

En dan nog iets heel anders: wanneer je een presentatie voor de boeg hebt, is het volgens Treasure aan te raden om – voordat je iets gaat zeggen – een ‘stem warming-up’ te doen. Kijk daarvoor de video maar op 08:00. Daar zijn geen woorden voor.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog