Charisma is niet iets wat je hebt of niet. Iedereen kan charisma aanleren. Het is dus niet alleen weggelegd voor wereldleiders en voor die ene collega die altijd iedereen lijkt mee te krijgen. Ook jij kunt een charismatisch persoon worden. Een paar gewoontes aanleren is alles wat je daarvoor moet doen. Start met deze 9 tips en word voortaan (nog) aardiger gevonden door anderen.
Wat is charisma?
De betekenis van charisma is als volgt:
Charisma is een combinatie van persoonlijkheidstrekken en vaardigheden die iemand aantrekkelijk maken voor anderen. Het is een set kenmerken en gewoontes die je kunt aanleren om qua persoonlijkheid meer “likeable” te zijn voor een ander.
Voor de duidelijkheid: charismatisch zijn betekent niet dat je je anders voordoet dan je bent. Je bent juist jezelf. Je doet je niet beter voor dan je bent, maar stelt je ook niet onzekerder op dan nodig is. Je laat zowel je talenten als je minder positieve kanten toe en erkent dat je beide hebt.
We hebben het begrip ‘charisma’ te danken aan de Duitse socioloog Max Weber. Vooral je communicatieskills zijn volgens hem belangrijk voor of jij wel of niet charismatisch overkomt. Het gaat om wat je zegt en hoe je dat zegt.
Gebruik je bijvoorbeeld een zelfverzekerde lichaamshouding? Neem je jezelf niet te serieus? Heb je respect voor wat de ander je vertelt? Toon je voldoende begrip voor woorden van anderen? Charismatische vrouwen en mannen zijn sociaal, zelfverzekerd, betrouwbaar, sympathiek en overtuigend (en meer van dat soort positieve eigenschappen).
Waarom is charisma belangrijk?
Als je charismatisch bent, dan zullen mensen je eerder vertrouwen, sneller aan je lippen hangen als jij iets vertelt of nieuwsgierig zijn als je met nieuwe ideeën komt. Dat komt goed van pas op het werk. Bovendien hebben charismatische mensen meer een “gunfactor”. We zijn sneller geneigd om hen te helpen, wat dan weer bijdraagt bij het bereiken van doelen.
Charismatische mensen krijgen meer voor elkaar. Ze weten goede gesprekken aan te knopen, bouwen sterke relaties op, krijgen meer kansen op het werk. Klinkt niet verkeerd toch?
Charisma vs. assertiviteit
In onze ogen draait assertiviteit volledig om charisma. En andersom. Charisma gaat namelijk over balans in je communicatie met anderen. Jij doet je niet als meer voor dan de ander en je voorkomt andersom dat de ander zich neerbuigend (agressief) of onderwerpend (passief) naar jou opstelt. Je staat op gelijke voet met de mensen om je heen.
Dat is wat assertiviteit is – en daar is charisma voor nodig.
Wat maakt iemand charismatisch?
Charisma aanleren draait dus om jezelf een aantal charismatische kenmerken eigen maken. Welke dat precies zijn? Dit zijn volgens de wetenschap de belangrijkste kenmerken van een charismatisch persoon, die jij jezelf dus wilt aanleren. (Hoe je dat doet, vertellen we verderop.)
- Je luistert meer dan dat je praat. En luister daarbij écht. Actief, zonder de ander te onderbreken, naar je telefoon te grijpen of er steeds je eigen ervaringen bij te betrekken.
- Je geeft meer dan dat je neemt. Doe dingen waar je geen eigen gewin uit haalt. Help de ander onbaatzuchtig. Spring bijvoorbeeld een keer bij als je collega dat vraagt, en doe dat dan zonder tegenzin of passief-agressieve reactie. Doe het omdat je het wilt en omdat het goed voelt.
- Je blijft optimistisch. Charismatische mensen proberen een positieve draai te geven aan dingen. Dus niet “Ik moet weer fitnessen vanavond. Hè bah!”, maar wel “Fijn dat ik mijn energie kwijt kan!”. Optimisme trekt aan én steekt aan.
- Je neemt jezelf niet te serieus. Als iets misgaat, lach je daar om en maak je er geen halszaak van. Je doet jezelf niet beter of perfecter voor dan je bent en komt er ook zeker voor uit als je eens onhandig doet. Met een glimlach om je mond zelfs.
- Je kent je valkuilen. Je bent de eerste die je eigen fouten toegeeft, neemt verantwoordelijkheid en kunt ook de draak steken met dingen waarin je minder goed bent. Je staat open voor feedback van anderen als zij zinvol advies te geven hebben.
Voorbeelden van charismatische personen zijn Barack Obama en Oprah Winfrey. Wist je dat Obama lang niet altijd zeker was van zichzelf? Pas toen hij leerde om zijn eigen tekortkomingen te accepteren, ontwikkelde hij een gezonde dosis charisma en zelfvertrouwen. Kun je nagaan: als hij zich vanuit die positie heeft ontwikkeld tot een charismatisch man én president van Amerika, dan kun jij zeker ook je innerlijke charismaticus ontdekken. Ga ervoor!
Kun je charisma aanleren?
Nou en of. Charisma is niet aangeboren, maar aangeleerd. Ook jij kunt charisma aanleren door te letten op een paar charismatische kenmerken en gewoontes.
Charismatisch ben je niet; je kunt het worden. Ooit een charismatische peuter gezien? Juist. Schattig of aandoenlijk misschien, maar niet charismatisch. Charisma is namelijk een bundel van kenmerken en gewoontes die we op latere leeftijd (kunnen) aanleren. Natuurlijk heeft de één meer aanleg dan de ander om charisma toe te passen in zijn communicatie. Maar feit blijft dat iedereen charisma kan aanleren. Het enige wat je hoeft te doen, is een aantal kenmerken van charismatische personen aanleren en in je dagelijkse communicatie toepassen.
Hoe krijg je meer charisma?
Je hoeft niet van de ene op de andere dag te veranderen in een charisma-grootmeester. Charisma aanleren draait vooral om een paar gewoontes aanleren. Dag voor dag, gewoonte voor gewoonte. Je blijft jezelf, maar met iets meer charisma.
Deze 9 tips gaan je helpen om jezelf meer charisma aan te leren. Net als Obama en al die andere charismatische voorbeelden.
Tip 1. Ontwikkel je zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen is een belangrijk onderdeel van charisma. Veel mensen die als charismatisch worden gezien, hebben zelfvertrouwen. Charismatische mensen nemen een zelfverzekerde houding aan, laten zich niet door kritiek omverblazen en staan achter hun eigen keuzes.
Geldt dat allemaal nog niet voor jou? Weet dan dat zelfvertrouwen iets is waar je aan kunt werken. Het begint met helder krijgen wat jouw grootste talenten en positieve eigenschappen zijn. Kun je daar oprecht trots op zijn? Volg daarnaast onze 6 tips om je zelfvertrouwen te verbeteren.
Tip 2. Word een actieve luisteraar
Mensen houden van praten over zichzelf en over wat zij meemaken. En ze houden van mensen die hen over zichzelf láten praten. Kortom: goede luisterskills zijn een must om charisma aan te leren.
Leer actief te luisteren naar anderen, door aandacht te geven aan wat zij zeggen en door interesse te tonen. Oprechte interesse! Dit houdt in dat je de ander laat uitspreken en daarbij alleen reageert met lichaamstaal. Knik, frons of glimlach en houd steeds oogcontact.
Weersta daarbij de neiging om reacties te geven als “Oh, dat heb ik ook eens meegemaakt!” of “Dat herken ik wel. Tien jaar geleden…”. Laat het gesprek om de ander draaien zolang diegene aan het woord is. Vraag door en geef je volledige aandacht aan de ander zonder er zelf andere onderwerpen bij te halen. Je gesprekspartner zal je dan waarderen om je luisterende oor én om je interesse.
Oh ja, wat actief luisteren ook inhoudt: ga niet tijdens het gesprek door je nieuwste appjes scrollen of naar een langslopende collega op de gang zwaaien.
Tip 3. Zeg wat je denkt en voelt (op een respectvolle manier)
Ja, ook als je geïrriteerd of gefrustreerd bent. Je komt meer “likeable” over als mensen weten wat ze aan je hebben. Dus als ze erop kunnen vertrouwen dat jij alleen complimenten geeft als je ze ook echt meent. En dat je het wel eerlijk zegt als je ergens niet van gediend bent. Ze hoeven zich dan geen zorgen te maken dat er misschien meer achter je woorden schuilgaat.
Kortom: gooi passief agressief gedrag vooral overboord. Doe hetzelfde met subassertief en agressief gedrag. Assertieve communicatie gaat jou helpen om charismatischer over te komen.
- Passief agressief: “Nou vooruit, ik zal de opdracht wel weer voor je oppakken. Het is een beetje last-minute, maar het is oké. Ik doe het wel alwéér voor je.”
- Subassertief: “Eh ja hoor, ik ga meteen voor je aan de slag. Komt helemaal goed!” (zeg je met een gestreste blik in je ogen omdat je geen idee hebt hoe je dit gaat bolwerken)
- Agressief: “Ben jij mal? Ik ga dat echt niet nu voor je doen. Het is vrijdag kwart over vier. Doei!”
- Assertief (de enige juiste manier): “Dat gaat me helaas vandaag niet lukken. Ik heb nog veel andere taken af te ronden. Ik kan het maandag wel voor je oppakken. Is dat nog op tijd? Anders moet ik je helaas teleurstellen.”
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Denk je nu “Interessant onderwerp, assertiviteit! Ik wil meer weten!”? Volg ons dan onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, maar ook slimme tips voor je communicatieskills. Kan nooit kwaad!
Tip 4. Wees zoveel mogelijk positief
We zeiden het net al: met een optimistische kijk op de wereld trek je anderen aan. Bovendien werkt het aanstekelijk: als jij positief bent, zullen anderen eerder ook positief op je reageren. Precies wat je wilt als charismatisch persoon (in spe)!
Dat positiviteit werkt, blijkt ook uit onderzoek van de Amerikaanse wetenschapper Martin Seligman. Hij ontdekte dat Amerikaanse verkiezingskandidaten met positievere speeches vaker de verkiezingen wonnen.
Je moet het zo zien: je hebt een keuze of je in situaties je positieve of negatieve bril opzet. Verval niet te snel in klagen om kleine dingen. Blijf niet te veel in onbenulligdheden hangen. Dan trek je namelijk energie uit mensen, terwijl anderen graag omgaan met iemand die hen positieve energie geeft. Díe persoon wil je zijn.
Dat zit ‘m in kleine dingen:
- Deel vaker complimenten uit. Wissel opbouwende feedback af met welgemeende complimenten.
- Sla niet aan het roddelen. Blijf open-minded. Je kunt het soms niet eens zijn met mensen of hun gedrag niet begrijpen, maar houd dat voor je. Je schiet er niets mee op om daar uitgebreid over te praten. Je kwetst er alleen maar anderen mee. Allesbehalve charismatisch!
- Zie het positieve in van kleine dingen die tegenzitten. Oefen ermee. Draai bijvoorbeeld “Balen, alwéér treinvertraging!” om in “Zo kun je nog eens een krant lezen op het station!”.
- Kijk positiever naar anderen. Focus niet alleen op hun gebreken of dingen die jou storen, maar zie ook in hoe verschillen tussen jou en de ander juist positief kunnen zijn. Geen idee waar we het over hebben? Verdiep je eens in de DISC-analyse. Daar kun je veel waardevols uit halen.
- Lach om kleine dingen die tegenzitten. Maak er geen groot ding van als je een keer niet op een woord komt. Lach erom. Struikel je over je veter? Glimlach en neem het jezelf niet te kwalijk. Dat maakt het leven voor jezelf luchtiger en het maakt je charismatischer voor anderen.
Ook hier heeft Inge een handige video voor: ‘Positief denken: 3 zonnige tips zetten negatieve gedachten om in positieve!
Tip 5. Leef je in anderen in
We zijn het meest gecharmeerd van mensen die begrijpen wat we doormaken of in elk geval een poging doen dat te begrijpen. Kortom: empathie is een eigenschap die je wilt hebben. En empathie tonen is iets wat je kunt leren.
Je hoeft er niet voor mee te gaan in de emoties van de ander. Liever niet zelfs. Soms is een enkel “Jeetje, wat heftig! Ik snap dat je je zo voelt” al voldoende om de ander zich begrepen te laten voelen.
Tip 6. Formuleer feedback constructief
Feedback geven is nodig. Het laat je professioneler overkomen en voorkomt dat iets je samenwerking of communicatie met een ander in de weg zit. Maar breng de feedback wel constructief. Dat is dé manier om je mening te geven zonder dat de ander zich aangevallen voelt of jou een minder leuk mens vindt.
Constructieve feedback geven doe je bijvoorbeeld volgens het 4 G’s-model. In deze vier stappen:
- Benoem de Gebeurtenis waarop je feedback geeft. Wees daarbij zo concreet mogelijk en beschrijf het feitelijk. Doe dat ook vanuit jezelf (“Ik merk dat…”), niet met een wijzende vinger (“Waarom doe jij steeds…?”).
- Beschrijf het Gevoel dat dit gedrag bij jou opwekt (“Dat maakt me…”).
- Benoem het Gevolg dat jij of anderen door die gebeurtenis ervaren (“Daardoor…”).
- Geef aan welk Gewenst gedrag je liever zou zien.
En vergeet niet om de ander te vragen wat diegene van je feedback vindt. Wat doet het met hem of haar? Hoe ziet hij of zij dat? Wat kunnen jullie concreet afspreken?
Zo breng je feedback op een manier waarmee je de ander niet tegen je in het harnas jaagt, maar die de ander uitnodigt om positief te veranderen.
Tip 7. Geef je eigen fouten toe
Charismatische mensen veroordelen anderen niet, maar steken wel de hand in eigen boezem. Heb je een fout gemaakt? Geef het toe. Neem je verantwoordelijkheid in plaats van die op anderen of op de omstandigheden af te schuiven.
Zo kom je tien keer sterker en charismatischer over dan wanneer je jouw te laat komen wijt aan de brug en die slechte presentatie aan onvoldoende informatie van je collega.
Tip 8. Blijf rustig en vermijd stress
De meeste mensen zijn niet dol op stresskippen. Je ziet liever een collega die kalm blijft dan iemand die als een kip zonder kop rondrent. Dus wil je charisma aanleren, probeer dan werkstress te voorkomen.
Hoe? Het boek ‘Elke Dag Om 15.00 Uur Klaar’ barst van de tips daarvoor. Een goede eerste stap is overzicht creëren met een heldere takenlijst én je grenzen goed aangeven. Als jij niet te veel op je bordje laat belanden, wordt je to-do-list ook minder snel stressgevend.
Tip 9. Vergeet je eerste indruk niet
Er wordt weleens gezegd dat je een charismatische uitstraling hebt of niet. Daar geloven wij niet zo in. Maar je eerste indruk zegt wel veel over of jij charismatisch overkomt of niet. Dus zorg dat charismatisch onderdeel is van wat mensen in seconde 1 over jou denken. Zo doe je dat:
- Maak oogcontact. Kijk de ander aan in de ogen. Als je dat niet doet, kom je al snel onzeker over en ga je in feite direct uit het contact.
- Houd je handen voor of naast je lijf. Sla ze niet over elkaar (dat komt dominant over!), ga er ook niet aan friemelen (dat oogt juist onzeker). Houd je handen boven tafel (als je zit) en zorg ervoor dat ze zichtbaar zijn.
- Sta rechtop. Dan oog je geïnteresseerder en meer zelfverzekerd dan wanneer je er als een zoutzak bij staat.
Mensen vroegen ook
-
Wie heeft er charisma?
Charisma is iets wat iedereen kan krijgen. Het vraagt erom dat je jezelf een aantal charismatische gewoontes aanleert. Een paar daarvan zijn dat je leert te luisteren naar anderen vanuit oprechte interesse, empathie toont en jezelf positief opstelt. Mensen die de eerder genoemde kenmerken hebben, komen charismatisch over op anderen.
-
Hoe weet je of je charisma hebt?
Of je charisma hebt, is iets wat vooral mensen om je heen kunnen beoordelen. Zien zij de kenmerken die onder ‘charismatisch’ vallen bij jou terug? Denk aan: geïnteresseerd, optimistisch, een goede luisteraar, empathisch, reflecterend en bewust van je eigen fouten. Dan heb jij waarschijnlijk charisma.
-
Wat is een charisma-voorbeeld?
Een voorbeeld van charismatisch is een leidinggevende die ondanks zijn hogere positie bereid is om de handen uit de mouwen te steken in drukke periodes, die oprechte interesse toont in medewerkers en die invoelend reageert als een medewerker ergens mee zit.
-
Hoe straal je charisma uit?
Het is niet zo dat je een charismatisch uiterlijk hebt of niet. Gelukkig heb je zelf invloed op of jij charisma uitstraalt of niet. Dat doe je vooral door een zelfverzekerde en toch open houding aan te nemen. Dus sta rechtop, maak oogcontact, houd je handen zichtbaar en ga niet friemelen aan je handen of wiebelen op je benen.
Leer assertief communiceren, volg een cursus assertiviteit
Duidelijk communiceren over wat je wilt en wat je vindt, is essentieel om charisma aan te leren. Maar ook los van het hebben van charisma, is assertief communiceren belangrijk. Het voorkomt dat je steeds over grenzen laat gaan, jezelf richting een burn-out werkt of gefrustreerd raakt omdat je je niet gehoord voelt.
Denk je “Daar wil ik werk van maken!”? Goed bezig! Wij helpen je er graag bij in onze training assertiviteit. Al veel mensen gingen je voor, en de training wordt met een 9+ beoordeeld.
Volg de training op een locatie bij jou in de buurt en werk in 1 dag aan je assertieve communicatie én daarmee aan je charisma.
Wie zijn wij? | Training Assertiviteit
Bij Tijdwinst helpen we professionals om slimmer (samen) te werken en om meer uit zichzelf, uit hun werk en uit samenwerkingen te halen. Assertiviteit is daar een belangrijk onderdeel van. We geven dan ook trainingen over assertiviteit, maar ook over onderwerpen als timemanagement, feedback geven en gesprekstechnieken.
Benieuwd naar ons trainingsaanbod of onze andere artikelen? Lees verder op onze websites of meld je direct aan voor een training.
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Snellezen, mindmapping en geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback geven | Blog
- 1-daagse training Timemanagement | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog