Zelfvertrouwen verbeteren blijkt eenvoudig (en nodig!) – 6 verrassende tips

“Ik kan dit en ik ga ervoor!” Hoe mooi zou het zijn als dat de eerste gedachte is die door je hoofd schiet als je iets spannends gaat doen?! Maar helaas koop je niet zomaar een onsje extra zelfvertrouwen in de supermarkt. Wel kun je je zelfvertrouwen verbeteren. Hoe? Met deze 6 verrassende tips.

Zelfvertrouwen komt niet zomaar aanwaaien. Was het maar zo! Ook jij hebt vast weleens last van belemmerende gedachten die je in de weg zitten om iets te doen:

“Kan ik dit wel?”
“Wie zit er nu op mij te wachten?”
“Wie ben ik om dat te doen?”

Het zijn stuk voor stuk gedachten die je niet helpen om een stap buiten je comfortzone te zetten. Het gevolg? Je zet je mooie doelen misschien wel in de ijskast. Of je doet dingen wel, maar hebt steeds het gevoel niet goed genoeg te zijn. 

Wat helpt? Zelfvertrouwen.

Als jij gelooft dat je iets kunt, is de kans groot dat het je ook een stuk makkelijker afgaat. Daar komt nog bij dat je zelfvertrouwen vaak ook uitstraalt naar anderen toe. Daardoor kun je ook anderen makkelijker van iets overtuigen. Bijvoorbeeld als je op die ene droombaan solliciteert of een plan presenteert aan een groep.

Alles begint bij zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is de basis voor heel veel dingen. Talkshowhost Oprah Winfrey zegt zelfs dat een gebrek aan zelfvertrouwen “de oorzaak van problemen in de wereld” zou zijn. Zij stelt dat wie op zichzelf vertrouwt, meer op zichzelf gericht is en zich daardoor minder bezighoudt met o.a. afwijkende meningen van anderen. 

Of dat echt zo is, durven we niet te zeggen. Wel is zeker dat zelfvertrouwen heel veel goede dingen teweegbrengt. Wie zelfvertrouwen heeft, zal zich bijvoorbeeld minder onzeker voelen.

Je zelfvertrouwen verbeteren zorgt ervoor…

  • …dat je minder bang bent om fouten te maken, waardoor je eerder uitdagingen aangaat. En meer kans hebt om te groeien door de lessen die je uit fouten haalt.
  • …dat je minder afhankelijk bent van anderen. Je vertrouwt op jezelf, waardoor je minder zult leunen op de goedkeuring van anderen. 
  • …dat je innerlijke criticus minder vaak om de hoek komt kijken. En als die dat al doet, kun je er makkelijker tegen ingaan. 
  • …dat je makkelijker bereikt wat je wilt bereiken. Je zult eerder consequent aan je doelen werken als je erop vertrouwt dat je die doelen kunt waarmaken. Dat vergroot je kans op succes.
  • …dat je minder snel over je heen laat lopen. Zelfvertrouwen vergroot je eigenwaarde, waardoor je makkelijker voor jezelf opkomt. En dus ook minder kans hebt over je grenzen heen te laten gaan of jezelf in een burn-out te werken. 

assertief

6 tips om je zelfvertrouwen te verbeteren

Allemaal leuk en aardig, maar wat moet je dan doen als je (nog) niet barst van het zelfvertrouwen? Het goede nieuws is dat je zelfvertrouwen verbeteren mogelijk is. 

Hoe je dat doet? Wij geven 6 tips.

1. Vergroot je zelfkennis

Je zelfvertrouwen vergroten begint met weten wat jouw kwaliteiten zijn. En op die kwaliteiten je focus leggen. 

Het is eigenlijk heel simpel. Als je dingen doet waar je wel goed in bent, zullen die eerder een succes worden. Dat draagt bij aan je zelfvertrouwen.

Doe je daarentegen iets waar je niet zo sterk in bent? Dan zal er eerder iets misgaan. Stel: jij bent geen natuurtalent in de administratie doen. Elke keer dat je weer met je belastingcijfers zit te stoeien, denk je “Zie je wel: ik kan het niet.” Maar wat nu als je je administratie uitbesteedt aan iemand die wel een boekhoudwonder is? Of als je een cursus volgt, waardoor de administratie je een stuk beter afgaat? Grote kans dat dat je zelfvertrouwen goed doet.

Daarom is zelfkennis een belangrijke stap. Krijgt inzicht in je kwaliteiten en in je minder sterke kanten. Ontdek hoe je je eigen kwaliteiten kunt gebruiken en minder sterke kanten juist minder kunt benutten. Of leer die te ontwikkelen. 

Stappenplan voor meer zelfkennis

Deze stappen kunnen je helpen om je zelfkennis en daarmee je zelfvertrouwen te vergroten:

  1. Schrijf 5 vaardigheden op waar jij goed in bent. En die je ook graag doet. Dat kan van alles zijn. Denk aan: creatief denken, plannen, luisteren, presenteren, schrijven, koken, etc.
  2. Noteer daarna 5 dingen waar je minder goed in bent. 
  3. Leg daarna beide lijstjes voor aan 2 mensen die dicht bij je staan. Vraag of zij zich erin herkennen en of ze aanvullingen hebben. Stel zo nodig je lijstje bij.
  4. Kijk kritisch naar de vaardigheden waar je minder goed in bent. Welke van die vaardigheden heb je écht nodig en wil je graag ontwikkelen? Maak voor die vaardigheden een plan om ze te ontwikkelen. 
  5. Kijk kritisch naar wat je zoal in een week doet. Komen je goede vaardigheden daar voldoende in voor? Of ligt je focus juist op dingen waar je helemaal niet zo goed in bent? Bedenk als dat zo is een plan om dat te veranderen. 

2. Neem een zelfverzekerde houding aan

Je houding doet veel voor je zelfvertrouwen. Dat kan zowel in positieve als in negatieve zin zijn. Laten we eens een simpele oefening doen om dat te testen.

Oefening

Ga staan en laat je schouders hangen. Richt je blik op de grond en houd je armen langs je lijf. Zeg tegelijkertijd “Ik geloof in mezelf. Ik kan dit.” 

Verander daarna van houding. Neem een rechte rug aan, sla je armen over elkaar, trek je schouders naar achteren en kijk recht naar voren. Zeg nu nog eens dezelfde woorden. 

Wat merk je? 

De kans is groot dat je je uitgesproken woorden bij de tweede (zelfverzekerde) houding eerder voor waar aannam. 

High Power Poses

Het is bewezen dat een zelfverzekerde houding kan bijdragen aan je zelfvertrouwen. Er bestaan zelfs speciale High Power Poses die je zelfvertrouwen flink opkrikken. 

Zorg er dus voor dat je altijd rechtop staat. Laat je schouders niet hangen en maak oogcontact met degene tegenover je. Want als je houding zelfvertrouwen uitstraalt, voel je je vaak ook daadwerkelijk zelfverzekerder.

Extra tip: kleding kan ook veel met je doen. Trek juist op spannende momenten een outfit aan waarin jij je zelfverzekerd voelt. Sommige vrouwen gaan bijvoorbeeld vanzelf meer rechtop staan als ze hakken aantrekken. Bij mannen heeft een net pak soms diezelfde magische werking. 

Zelfvertrouwen verbeteren

3. Doe elke dag 1 dingen buiten je comfortzone

Zoals we net al zeiden, bouw je vaak zelfvertrouwen op door te ontdekken dat je bepaalde dingen goed kunt. 

Dat betekent ook dat je zelf moet ervaren wat je allemaal in je mars hebt. Hoe kun je dat nu beter doen dan door elke dag iets te ondernemen wat buiten je comfortzone ligt?! Ja, dat kan ook iets heel kleins zijn. 


Probeer bijvoorbeeld een keer een nieuw recept te maken. Plak je band zelf in plaats van het aan een ander te vragen. Zeg in een meeting eerlijk wat je vindt van een plan in plaats van je feedback in te slikken. 

Natuurlijk is dat eng. Die dingen liggen niet voor niets buiten je comfortzone. Houd daarom de welbekende slogan van je favoriete sportschoenenmerk in je achterhoofd: “Just do it”. Elke geslaagde uitdaging laat je opnieuw zien wat jij kunt. 

Gun jezelf de kans om fouten te maken

Houd daarbij wel één ding in je achterhoofd: fouten maken mag. Probeer bij een fout niet direct te denken “Doe ik het nu alweer verkeerd?”. Dan ontneem je jezelf namelijk de kans om van je fouten te leren. 

4. Maak een reversed bucketlist

Zelfvertrouwen heeft dus alles te maken met succeservaringen opbouwen. Wel is het belangrijk dat je daadwerkelijk bij je successen stilstaat. Vier jij je successen ook? Niet per se met champagne, maar wel met een moment van bewuste aandacht?

We zijn vaak geneigd om te kijken naar wat we allemaal nog willen doen en wat op dit moment nog niet lukt. Een bucketlist heeft bijna iedereen wel. Maar gooi het eens over een andere boeg en stel een reversed bucketlist op. Oftewel: een lijst van dingen die jij al hebt bereikt en waar je met trots op terugkijkt. Dat kan van alles zijn. Van je middelbare-schooldiploma tot met hoogtevrees de Eiffeltoren beklimmen. 

Hang de lijst op een prominente plek op en vul hem aan zodra je iets kunt toevoegen. De omgekeerde bucketlist helpt je om te focussen op wat al gelukt is in plaats van wat je nog zou willen.

5. Let op de manier waarop je over jezelf praat

Als jij vaak tegen jezelf zegt “Ik kan niet presenteren”, dan is de kans klein dat jij zelfverzekerd voor een grote groep mensen gaat staan. Zulke gedachten vormen een self-fulfilling prophecy. Je gelooft dat je niet goed bent in presenteren, waardoor je dat ook gaat uitstralen en de volgende mislukte presentatie vervolgens als een bewijs ziet van je eigen gedachte. Jij kunt dus écht niet presenteren.

Tenminste, dat dénk je.

Kijk eens kritisch wat jouw beperkende gedachten over jezelf zijn. Schrijf ze op en probeer er een positief alternatief tegenover te zetten. 

Bijvoorbeeld “Ik kan prima presenteren, ook al vind ik het spannend.” Oefen eens met jezelf die zin bij elke presentatie influisteren. 

Let ook op hoe je over jezelf praat tegen anderen. Zorg ervoor dat jij jezelf op een goede manier kunt presenteren aan anderen. Als je jezelf op een zelfverzekerde manier voorstelt, ga je vaak ook zelf meer geloven in jouw kunnen. 

En dan nog iets

Vaak halen we zelfvertrouwen uit een vergelijking van onszelf met anderen. Als jij een 6 haalt terwijl anderen een 8 halen, vind je een 6 misschien “maar matig”. Maar zou je er ook zo over denken als het gemiddelde een 4 is? Waarschijnlijk niet. En dat terwijl jouw prestatie er niet anders door is. 

Probeer je oordeel over jouw kunnen bij jezelf te houden. Vergelijk jezelf niet met anderen. Iemand anders werkt misschien al 10 jaar aan iets waar jij net mee bent begonnen. Logisch dat jij dan niet het niveau hebt van de ander. 

Michael Jordan (een van ‘s werelds beste basketballers) verwoordde dat ooit heel mooi. Hij gaf aan dat hij niet zo veel traint om anderen te verslaan, maar om zichzelf te verslaan. 

Oftewel: je belangrijkste doel zou moeten zijn om jezelf te verbeteren, niet om anderen te overtreffen.

Zelfvertrouwen verbeteren tips

6. Ontwikkel je assertiviteit

En als laatste tip voor je zelfvertrouwen verbeteren: werk aan je assertiviteit. Leer opkomen voor wat voor jou belangrijk is. Elke keer dat je een grens aangeeft aan een ander, zeg je daarmee eigenlijk dat jij jezelf en jouw belangen serieus neemt. Ook dat kan bijdragen aan je zelfvertrouwen.

Assertiviteit gaat over voor jezelf opkomen. En dat is soms nog best lastig. Een paar voorbeeldsituaties die moeilijk kunnen zijn:

  • Iemand vraagt je om iets te doen, maar jij hebt eigenlijk geen tijd. ‘Nee’ zeggen durf je niet. 
  • Iemand dringt voor in de supermarkt. Je durft er niets van te zeggen. 
  • Je collega maakt een opmerking die je niet prettig vindt, maar je durft niet aan te geven dat je dat niet fijn vindt. 
  • Je hebt goed onderbouwde feedback op een werkplan, maar bent bang dat die niet in goede aarde valt. Daarom slik je je feedback in. 
  • Je komt ergens niet uit op het werk. Maar om hulp vragen vind je spannend, dus blijf je er zelf mee worstelen. 

In al die situaties slik je jouw belangen in ten gunste van een ander. Dat doet je zelfvertrouwen geen goed.

Gelukkig is assertiviteit iets waar je aan kunt werken. Hoe zou het zijn als je in die situaties wel opkomt voor je belangen? Wel zegt wat jij vindt? En wel ‘nee’ zegt als je ergens de tijd niet voor hebt? 

Dat geeft je niet alleen meer vertrouwen in jezelf, maar maakt ook je leven een stuk leuker (en je agenda iets leger). 

Hulp nodig? Volg de Assertiviteitscursus!

Wil jij nou ook aan je assertiviteit werken? En daarmee je zelfvertrouwen verbeteren? Volg dan onze 1-daagse cursus Assertiviteit. Dan leert een expert jou in maar één dag om assertiever te communiceren, grenzen aan te geven en daarmee ook zelfverzekerder over te komen.  

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X