Effectief communiceren; wat jij kunt leren van Donald Trump

You hate him, or you love him; Donald Trump. Wat je mening over hem ook is, je komt niet om hem heen. De communicatiestijl van ‘The Donald’ is in ieder geval ‘opmerkelijk’ volgens onderzoek. En hij hoeft nooit te twijfelen of de boodschap wel aankomt. Als jij wilt leren hoe je effectief een boodschap kunt overbrengen, kijk dan niet verder dan naar de meester van communiceren op steroids. We’re going to make your communication skills great again!

Doordat Susanne haar werk de afgelopen tijd heeft laten verslonzen, is het aan jou de taak haar uit te nodigen voor een functioneringsgesprek. Je weet precies wat je gaat benoemen; je hebt immers een lijst gemaakt met punten die toch écht verbeterd moeten worden wil zij haar functie behouden.

Vol zelfvertrouwen ga je je het gesprek met haar aan, maar eenmaal in gesprek hou je je in. Je merkt dat je om de boodschap heen begint te draaien. ‘Susanne, je moet gewoon beter je best doen!’ denk je. Maar je zegt het niet; je vertelt een inside-joke om de spanning te doorsnijden. Voor je het weet is het gesprek afgelopen, weet Susanne nog steeds niet wat ze nou precies moet verbeteren, en jij voelt je gefrustreerd. Tijd voor een lesje ‘Effectief Communiceren 101’!

Effectief communiceren; wat is het en waarom is het belangrijk?

In één keer duidelijk je boodschap overbrengen is niet alleen voor jou nuttig, maar ook voor je collega’s. Niemand wilt vijf keer bij je aankloppen om nógmaals te moeten vragen welk verslag je nou precies bedoelde.

Om te weten wat effectief communiceren is, zul je eerst moeten kijken naar de basis: communiceren is een boodschap overbrengen. Doordat je niet alleen met woorden, maar ook met non-verbale communicatie ‘spreekt’, moet je erop letten dat je op alle fronten duidelijk bent zodat de ontvanger jouw boodschap binnenkrijgt én begrijpt.

effectief communiceren

Zodra jouw boodschap conflicteert met de manier waarop je je uit, boycot je in principe het hele verhaal dat jij over wilt brengen. Doordat het nooit mogelijk is om niet te communiceren (non-verbaal), moet je dus extra aandacht schenken aan niet alleen je bericht, maar ook de wijze waarop je overkomt bij de ontvanger waaraan je bericht gericht is.

Effectief communiceren doe je dus door helder en duidelijk je boodschap over te brengen. Door erop te letten dat je verbale en non-verbale communicatie dezelfde boodschap overbrengen, zorg je ervoor dat je ruis elimineert.

Zodra jij Susanne dus aanspreekt op haar werkhouding maar tegelijkertijd zit te dollen over een inside-joke, geef je een conflicterend bericht af. Dit is niet alleen vervelend voor jezelf (want waarschijnlijk zul je haar volgende week wéér moeten aanspreken), maar ook voor Susanne; zij ziet misschien niet de ernst ervan in waardoor ze haar gedrag weer herpakt. Als ze uiteindelijk uit haar functie gezet wordt, vraagt ze zich af waarom er nooit eerder iets over gezegd is. Direct en effectief communiceren is dus van belang.

De meester in directe communicatie

Als er iemand niet bang is om direct te zijn, dan is het wel Donald Trump. Hij doorbreekt alle taboes op het gebied van communicatie. Zijn insteek is waarschijnlijk: logic is overrated, make sure you get attention! Maar hoe kan het dat een opzichtige, schreeuwende miljardair met een scala aan gouden torens in zijn bezit, dan toch zo een groot publiek bereikt door middel van opzichtige campagnetaal?

‘The Donald’ begrijpt het idee van effectief communiceren (en shockeren). Ontdek op welke manier hij zijn publiek aanspreekt en hoe jij dit kunt vertalen naar de werkvloer:

1. Hij is direct en laat duidelijk zijn boodschap horen

“Make America Great Again!” Met deze kreet betrad Trump het politiek landschap. Hij had een duidelijke boodschap. Hoewel zijn boodschap vervolgens vrij weinig inhoud had, lukte het hem toch om deze zo ver mogelijk te laten doorklinken. Met krachtige woorden en een luide toon was het voor iedereen in America duidelijk wat hij wilde. De basis van hoe hij zich liet horen, kwam voornamelijk neer op het maken van heftige uitspraken, krachtige woorden, en korte zinnen. Beperken tot de kern, dat was zijn aanpak.

We will make America strong again. We will make America proud again. We will make America safe again. And we will make America great again.

Bedenk wat je boodschap is en beperk je tot de kern. Op deze manier hoef je niet tijdens je gesprek te gaan bedenken wat het nu ook alweer was wat je wilde zeggen. Maak je zinnen kort en draai niet om de boodschap heen. herhaal belangrijke woorden die je kern benadrukken.

2. Hij spreekt de taal van het volk

Trump laat alle politieke nonsens achter zich en probeert ‘de gewone’ mens aan te spreken. Verfijnde of academische praat, daar doet hij niet aan. Hij gebruikt opvallend veel korte woorden, bestaande uit maar vaak één of twee lettergrepen. In het onderzoek dat naar zijn taalgebruik gedaan is, blijkt dat het taalgebruik van president Trump overeenkomt met het niveau van groep 5. In plaats van intellectuele speeches te houden, probeert Trump de taal aan te nemen van zijn achterban; geen poespas en zeggen waar het op staat.

“The media, folks, is no good. They’re no good – very dishonest.”

Wees ervan bewust wie tegenover je zit. Vaak communiceer je op een andere manier met je collega’s dan dat je met een belangrijke klant doet. Je hoeft geen groep 5 taal aan te slaan, maar beperk het gebruik van intellectuele woorden. Het kan je zelfs dommer laten overkomen!

3. Hij is zelfverzekerd

“Trump” is een synoniem voor zelfverzekerdheid. Of hij nu zijn naam immens groot op een toren laat zetten of publiekelijk de grootte van zijn geslachtsdeel bediscussieerd (..echt gebeurd); Donald is niet verlegen. Met zijn oranje teint en zijn overdreven non verbale communicatie; Trump is niet te missen. Zelfs handen schudden kan hij memorabel maken (hij rukt bijna de arm uit je kom, maar je komt niet om hem heen). Trump zorgt ervoor dat altijd en overal alle ogen op hem gericht blijven.

“My IQ is one of the highest — and you all know it! Please don’t feel so stupid or insecure; it’s not your fault.”

Zorg dat je assertief overkomt, maar wees niet denigrerend. Neem een mespuntje van Trumps zelfvertrouwen en maak het eigen. Zelfverzekerd je boodschap brengen, dekt de lading van je bericht beter dan dat je stamelend iemand slecht nieuws brengt. Denk hierbij ook weer aan je non-verbale communicatie. Jij staat immers achter je opvatting, laat dat zien.

effectief communiceren

4. Hij speelt in op emotie

De speeches van Trump zijn vaak opgebouwd uit dezelfde soort bewoordingen. Veel boodschappen die hij over probeert te brengen spreken eerder aan bij het emotionele brein dan bij de ratio. Terwijl zijn tegenstanders kiezers probeerden over te halen met logica en rede, begaf Trump zich op de emotionele toer. Hij sprak liever tot de angst van de mensen.

Door woorden als te kiezen als ‘huge problem’, ‘hatred’ en ‘immigrants’ en deze vervolgens aan het eind van zijn zin te plaatsen zorgt, hij ervoor dat deze langer blijven hangen bij de kiezer en om het onderbuikgevoel te kietelen.

“No matter what you do – guns, no guns – it doesn’t matter. You have people that are mentally ill. And they’re gonna come through the cracks. And they’re going to do things that people will not even believe are possible.”

Zorg ervoor dat je rekening houdt met de gevoelens van je collega. Wees duidelijk maar empathisch; je wilt niet stuitend overkomen. Je communicatie aanpassen op de overtuigingen of gevoelens van een ander zorgen ervoor dat je boodschap ook beter geïnterpreteerd wordt.

5. Hij benadrukt het positieve

Je kunt niet ontkennen dat hij niet enthousiast is. Alles wat Donald Trump doet is “really, really, really great – and important.” Hij benadrukt maar al te graag hoe groot, hoe goed en “absolutely amazing” hij bepaalde dingen vindt. Als de geboren ondernemer die hij is, wilt hij mensen een gevoel verkopen; een beleving. Ook al heeft zijn verdere bericht vaak geen inhoud, hij maakt wel iets los.

“Eventually we’re going to get something done and it’s going to be really, really good.”

Je wilt niet die vervelende brompot zijn die altijd de ‘bearer of bad news’ is. Positiviteit benadrukken kan er vaak voor zorgen dat een bericht langer blijft ‘hangen’. Door bijvoorbeeld in het functioneringsgesprek met Susanne ook te benoemen dat je kansen ziet dat ze zichzelf ontwikkeld, zal zij sneller geneigd zijn haar gebrekkig functioneren op te krikken dan als je haar volledig afkraakt.

Hoewel Trump én zijn communicatieve vaardigheden discutabel zijn, kun je er zeker iets van opsteken. Misschien vind je het moeilijk om jezelf duidelijk te laten horen in je werkomgeving. Je cliënt slecht nieuws moeten mededelen of die collega aanspreken op zijn gedrag; maar het kan voor lastige situaties zorgen als niet duidelijk bent.

effectief communiceren

Effectief communiceren als Trump

Effectief communiceren op de werkvloer is in ieders belang, ongeacht functie of branche. Het resulteert niet alleen in productiever werken, maar zorgt er ook voor dat jij je minder zorgen hoeft te maken of je wel echt gehoord wordt. Vooral als je iets introverter bent dan je collega’s helpt het juist om duidelijk te zijn in je interactie.

Donald Trump is natuurlijk geen rolmodel om te hebben op de werkvloer als je serieus genomen wilt worden. Toch is het niet verkeerd om een paar dingen van hem over te nemen op het gebied van effectief communiceren. Als je Susanne dan binnenkort weer tot de orde moet roepen, kan het helpen om de denken aan de technieken die Trump hanteert (maar wel een paar tandjes minder graag).

Meer weten?

Tijdens onze 1-daagse training assertiviteit wordt uitgebreid aandacht besteed aan zowel verbale- als non-verbale communicatie. Mocht je dit interessante thema’s vinden om je verder in te ontwikkelen, kijk dan eens hier.

X