Pas op: slimme woorden maken je dommer!

Moeilijke, ingewikkelde of slimme woorden – we lijken ze maar wát graag te gebruiken, zeker op kantoor. In tegenstelling tot wat je waarschijnlijk zou denken, helpt ingewikkeld taalgebruik echter helemaal niet om interessant of intelligent over te komen. Sterker nog: hoe meer moeilijke woorden je gebruikt, hoe dommer je overkomt – zegt Princeton!

Op de middelbare school had ik een docent Nederlands die ons aanmoedigde om ‘nieuwe’ woorden te gebruiken. Complete papers moesten we volstouwen met woorden die we nog maar net kenden. Uiteraard deed meneer Van der Aa dit om ons iets bij te brengen, maar dit is wat er gebeurde: alle leerlingen gebruikten té moeilijke woorden in een nét verkeerde context, waardoor de (relatief sterke) inhoud van het verhaal verloren ging aan een domme schrijfstijl.

dom-overkomenDom ja, want slimme woorden doen je helemaal niet slimmer lijken. Zeker niet wanneer je niet exact weet waar je het over hebt, of wanneer er een veel gangbaarder ‘normaler’ woord voor bestaat. En dat is bewezen, door Princeton University.

Het moeilijke-woorden-zijn-nergens-voor-nodig-onderzoek

Princeton’s onderzoek genaamd ‘Consequences of Erudite Vernacular Utilized Irrespective of Necessity: Problems with Using Long Words Needlessly’ (2005) toont aan dat lange en lastige woorden gebruik alleen maar in het nadeel van je intelligentie werken. Of op zijn minst in hoe intelligent je overkomt.

Moeilijke woorden worden namelijk gezien als over-compensatie waardoor degene die ze gebruikt als ‘niet zo slim’ wordt bestempeld. Bén je wel slim, én wil je dit laten zien? Spreek dan tegen iedereen zoals je tegen je vrienden zou spreken. Doe je niet anders voor dan je bent zodra je in pak loopt, het pakt niet goed voor je uit.

Vraagt een klant bijvoorbeeld waar je kantoor ligt, geef dan niet als antwoord: “In Oisterwijk, gesitueerd in het zuiden des lands.”, maar gewoon “In Oisterwijk, dat ligt in het zuiden.”

Je komt niet alleen bekwamer en slimmer over, maar ook geloofwaardiger en amicaler. Allemaal persoonskenmerken die je graag toebedeeld krijgt, of het nu om professionele of persoonlijke relaties gaat – toch?

Simpel spreken – én schrijven!

Let op: ook in je schrijven geldt deze regel. Wees je in je e-mails dus ook bewust van je woorden. Lees ze desnoods even hardop in je hoofd voor, en ga na of dát is hoe jij spreekt.

Zou jij ‘in het echte leven’ “…na uitvoerig intern overleg…” gebruiken? Ook tegen je buurman? Of je partner? Natuurlijk zijn er wat vaktermen die je alleen op kantoor gebruikt en spreek je tegen klanten iets netter dan in de kroeg tegen vrienden, maar houd het woordgebruik altijd dicht bij jezelf – en simpel. Óók in mails.

Onthoud dat een mail niets meer is dan een digitaal gesprek, en je hier dus net zo goed slim en geloofwaardig wil overkomen.

Deze meneer Derek Halpern legt dat allemaal nog eens haarfijn en aangenaam luchtig uit in deze video – voor de zekerheid:

 

178 Shares
X