Ongelukkig? 3x wat je waarschijnlijk verkeerd doet

ongelukkig

Dat vage gevoel dat je ongelukkig bent, maar niet precies kan aanwijzen waarom. Dan bega je waarschijnlijk (1 van) deze 3 typische fouten die je hoofd misleiden. Zet de zaken recht en ga weer gelukkig door het leven!

Het leven kan je soms om de oren slaan met ellende. Een break up, een verlies, gebrekkige gezondheid. Stuk voor stuk overduidelijke aanleidingen om je ongelukkig te voelen. Het slaat de grond onder je voeten vandaan.

Tip: moeite met grenzen aangeven? Volg onze 1-daagse assertiviteitstraining!
Meer weten?

Maar wat als je niet compleet omver wordt geslagen door tegenspoed – en je tóch ongelukkig voelt? Een vreemd soort wankelen. Je blijft staan, maar stevig in je schoenen sta je niet.

Deze vage ongelukkigheid is minder heftig dan een overduidelijk ongelukkig zijn vanwege een gebeurtenis in je leven, maar hij is daardoor ook lastiger te pakken te krijgen – om aan te pakken.

Simpelweg omdat je niet weet wat je ongelukkig maakt. Tot nu.

Dit maakt je ongelukkig

Denkfouten.

Die vage ongelukkigheid begint (en eindigt!) namelijk, net als andere vormen van ongelukkig zijn, in je hoofd. Met een paar typische (denk)fouten.

Ze vullen je hoofd, en maken je emoties in die chaos niet meer te onderscheiden. Je weet daardoor niet eens meer goed waardoor je je ongelukkig voelde. Ze vertroebelen het overzicht; in je hoofd én in je dagelijks leven. Je gaat mee met de waan, laat je leiden door die denkfouten – in plaats van je eigen passen te bepalen.

Conclusie: je bent het overzicht (over je emoties) en de controle (over je alledaags leven) kwijt – dóór die denkfouten! Tijd om ze te temmen en weer stevig in je schoenen te staan.

ongelukkig

3x dé (denk)fouten

Van die typische dingen waar iedereen wel eens in trapt. Dat zijn het namelijk, deze (denk)fouten: valstrikken. Je raakt verstrikt in de verwarrende gedachten en lijkt er niet meer uit te komen. Resultaat: dat vage, ongelukkige gevoel. 3x dé denkfouten – inclusief 3 oplossingen om het overzicht en de controle terug te krijgen. Resultaat: dat concrete, gelukkige gevoel.

1. “Dit moet beter…” (perfectionisme)

“Perfectionisme is niet (meer) de methode om gelukkig te worden, sterker nog: perfectionisme afleren is een beter recept voor geluk”, schreven we hier al eens.

Perfectionisme (altijd meer en nieuw en beter moeten) gaat namelijk gepaard met chronische ontevreden (‘nog niet perfect’). Dát is het soort vage ongelukkige gevoel dat sluimert in je wezen – ontevredenheid:

  • “De kleur op de woonkamermuur moet echt beter. Die is zó 2013.”
  • “Ik moet nog promotie maken. Mijn carrière zit in het slop.”
  • “Ik moet een betere vriend zijn. Ik heb Jeroen al zo lang niet gebeld, ik zou me moeten schamen.”
  • “Mijn garderobe moet dringend vernieuwd. Niks is meer goed.”
  • “Ik moet vaker sporten. Kijk maar naar al die hangende kwabbeltjes.”

Dit soort gedachten staan in de weg van een gelukkig gevoel. Wat zeg ik? Ze blokkeren de weg. Laat dus lós! Die kleur kan best nog een tijdje mee. Je baan is prima. Je bent geen slechte vriend en je kleren zijn echt zo vreselijk niet. Sporten moet je zeker af en toe doen, maar leg jezelf niet te veel op. Wees niet zo strict. Niet zo perfectionistisch.

Dat lucht op, toch? Zie je dat het onmogelijk is om chronisch ontevreden én gelukkig te zijn? Het is het echt het een of het ander. Welke kies jij?

ongelukkig

2. “Het is niet zoals bij …” (jezelf vergelijken)

Je kunt er bijna niet omheen tegenwoordig. In tv-reclames, op Facebook, tijdens netwerkborrels, in magazines en overal waar je maar bent of kijkt word je gebombardeerd met succesvolle mensen, piekfijne interieurs, prachtige lijven, de mooiste kleding, snelle auto’s, perfecte gezinnen, beroemdheden en ander materiaal waar jij jezelf automatisch mee vergelijkt.

En dan steek je er maar bleekjes bij af.

Resultaat: ongelukkig zijn. Want het is allemaal niet zo goed als bij [vul in].

Nu is de makkelijke oplossing: stop met vergelijken. Die kende je al. Maar dat gaat niet zomaar. Jezelf vergelijken met anderen doe je vanzelf. En meestal zelfs onbewust.

“Jezelf vergelijken kan gevaarlijk zijn, maar het is ook begrijpelijk dat we het doen”, zegt sociaal psycholoog Heidi Grant Halvorson. “We zijn nu eenmaal mensen, en mensen gaan op zoek naar vergelijkende informatie om ons heen.”

Daarom is de oplossing: vergelijk jezelf beter.

Vergelijk jezelf met de juiste mensen, om er van te leren. Kijk niet naar wat er meer en beter kan (perfectionisme!), maar naar wat er ook kan. Kijk naar iemand die je inspireert en waar je van leert. Een yogadocent, een bijzondere vriend, een inspirerend spreker of schrijver, je lieve oma. Omring je met de mensen die je iets leren, in plaats van je alleen maar iets te doen verlangen.

ongelukkig

3. “Bah, wat is het allemaal …” (negatief denken)

Negativiteit. Nog zo’n (letterlijke!) gelukskiller. En toch sluipt ook die denkfout er stiekem in:

  • “Bah, wat is het slecht weer. Al die regen.”
  • “Bah, wéér kaas op m’n boterham. Gatsie.”
  • “Bah bah, het wordt er allemaal niet beter op in de wereld. Zoveel ellende en oorlog.”

Voor al die, van kleine tot grote, negatieve gedachtes is er een even sterke positieve tegenhanger:

  • Gisteren scheen de zon. Morgen waarschijnlijk ook weer.
  • Er zijn zoveel lekkere lunchrecepten. Straks ga ik eens wat lekkers kopen voor morgen. Nu al zin in.
  • Er is nog nooit zo weinig oorlogsgeweld geweest sinds mensenheugenis. Statistieken liegen niet. Perceptie wel.

Het is een keuze welk perspectief je gebruikt. En ook hier geldt weer: het negatieve en het positieve perspectief kunnen niet tegelijkertijd bestaan. Het is of-of. Welke kies jij?

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Oké, soms ligt het niet zo simpel. Het kan lastig zijn om uit je negatieve gedachtenpatroon te komen. Hier zijn 5 supersnelle trucs om het voor elkaar te krijgen.

Dus

  1. Stop perfectionisme. Laat de touwtjes een beetje vieren; maakt je niet meer zo druk om wat je zogenaamd allemaal nog ‘moet’ om je leven perfect(er) te maken.
  2. Stop met jezelf vergelijken. Kijk alleen nog naar anderen als inspiratiebron…
  3. …en let goed op je negatieve gedachten; ze maken plaats voor het positieve alternatief.

Deze ongelukkig makende denkfouten hebben nu ruimte gemaakt voor dat andere gevoel, je weet wel: luchtigheid, lichtheid, rust, overzicht, helderheid en zelfs – geluk.

Sta jij weer lekker vrolijk in je schoenen!

ongelukkig

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Reageer:

*

X