Negatieve gedachten loslaten met 5 (bewezen) quick fixes

negatieve gedachten

Negatieve gedachten; iedereen heeft er wel eens last van. Meestal kom je er niet veel verder mee, en zitten ze je alleen maar in de weg. Hoe kom je er dus snel vanaf? 5 simpele (en wetenschappelijk bewezen) manieren om je hoofd op te klaren!

Achter je negatieve gedachten en gevoelens gaat veel psychologisch gedoe schuil. Wetenschappers zeggen dat het alles te maken heeft met je limbisch systeem en je brein dat vanuit de oertijd zo is geprogrammeerd dat je eerder op negatieve aspecten let dan positieve. Op potentieel gevaarlijke situaties in onze omgeving. Een primaire reactie dus, die gebaseerd is op overlevingsdrang. Maar doordat er tegenwoordig bar weinig overlevingsgevaren op de loer liggen, is die geforceerde focus op gevaar en negativiteit nergens meer voor nodig.

Je hebt in deze tijd zonder realistische gevaren veel meer vrijheid om je brein zelf te sturen. Je hoeft niet aaneengesloten naar die negatieve gedachtes te luisteren. Het is een keuze. Je kunt er ook voor kiezen om je negatieve gedachten ‘uit te schakelen’. Dat kan op een paar verschillende manieren, die elk hun effectiviteit hebben bewezen – in de wetenschap en/of in de praktijk.

Tip: moeite met grenzen aangeven? Volg onze 1-daagse assertiviteitstraining!
Meer weten?

Laat je inspireren door de volgende 5 instant oplossingen om de controle in je brein terug te krijgen door af te sturen op het positieve en je negatieve gedachten uit te schakelen:

1. Schrijf je negatieve gedachten op – en gooi ze weg

negatieve gedachten stoppenSchrijf je negatieve gevoelens op een stuk papier – en gooi het in de prullenbak! Voor wat meer rigoureuze actie kun je het papier eerst verwoed verscheuren of opproppen.
Klinkt misschien gek, maar zelfs volgens de wetenschap werkt het.

In dit onderzoek van Ohio State University uit 2012 moest een groep deelnemers hun negatieve gedachten over hun eigen lijf opschrijven, om dat vervolgens weg te gooien. Minuten later hadden zij al een positiever zelfbeeld dan voordat ze begonnen met pennen, vergeleken met de controlegroep die dit niet gedaan had.

Waarom dat weggooien zo goed werkt, volgens professor psychologie en mede-onderzoeker Richard Petty:

“Welk label je je gedachten geeft – ‘rotzooi’ of ‘goed genoeg om bewaard te blijven’ – blijkt een verschil te maken in hoe je deze gedachten gebruikt.”

Wil je geen papier verspillen of zit je in een paperless office? Deze techniek werkt digitaal net zo goed! Stel een documentje op en kieper het de digitale prullenbak in – klaar.

2. Herhaal je negatieve gedachten 2 minuten hardop

negatieve gedachten stoppenDoor je negatieve gedachten hardop tegen jezelf te herhalen en te herhalen ontkracht je ze. Nog beter: piep of mompel ze, zeg ze met een zware stem of een bekakt accent. Of zing je gedachten op het deuntje van The Sound of Music of Vader Jacob.

Maak het zo belachelijk en absurd mogelijk en je gaat je negatieve gedachte gegarandeerd niet meer zo serieus nemen. Klinkt simpel, en zo simpel kán het blijkbaar zijn!

3. Kom in beweging

negatieve gedachten stoppenHet wordt tegenwoordig overal gepromoot – en niet voor niets: fysieke beweging is dé oplossing voor de meeste problemen die zich in je hoofd afspelen. Het is nu eenmaal bewezen.

De negatieve gedachtecirkel is daar een perfect voorbeeld van. Zit je vast in een bad trip? Maak een ommetje door de buurt (of bij voorkeur: in de natuur), doe een snelle yoga-sessie of ga voor wat cardio en trek je renschoenen uit de kast. Dit gaat het verschil maken, beloofd!

4. Zoek de warmte op

negatieve gedachten stoppenVoel je je belabberd en kom je maar niet van dat zeurende negatieve gevoel af? Neem een warme douche of – als dat niet haalbaar is op dit moment – zet een kopje thee.

Onderzoekers van Yale University hebben in 2012 ontdekt dat mensen minder negatieve gevoelens uit het verleden oprakelen wanneer zij iets warms in hun handen houden.
Emotionele warmte vervangen met fysieke warmte is eigenlijk wat je doet, maar het is een quick fix die werkt!

5. Verlaat de ruimte

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

negatieve gedachten stoppenEen verandering van omgeving helpt je anders te gaan denken en zo uit je denkcirkel te komen. Sta op van je plek, en wandel. Ga de deur uit. Loop naar de cafetaria, knoop een praatje aan met een collega, pak een kop koffie in de kantine of maak buiten een ommetje.

Verlaat in elk geval die 4 muren die je negatieve gedachten blijven weerkaatsen.

Let wel…

De bovenstaande ‘quick fixes’ zijn geen permanente oplossing. Blijf je last hebben van negativiteit en zit het je dwars in je dagelijks leven? Twijfel dan geen moment om professionele hulp in te schakelen.

Meer loslaten?

Leer alles over baas in je brein en je relaties zijn, in onze cursus assertiviteit. In één dag krijg je gepersonaliseerde techieken geleerd om slim en professioneel om te gaan met een omgeving die veel van je vraagt, inclusief jezelf 😉

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Reageer:

*

X