Je verlegenheid, introvertie of glasharde aversie tegen kletspraatjes hoeft je, in tegenstelling tot wat je denkt, helemaal niet in de weg te zitten op een netwerkborrel. Het kan juist je kracht zijn, als je het goed doet. De pro’s vertellen je hoe!
De zoveelste netwerkborrel staat in je agenda. Vorige week was het niet meer dan de vrijdagmiddagborrel met de afdeling, nu is het een klant-event waar je voor uitgenodigd bent én een open dag voor professionals uit je vakgebied.
Het is altijd hetzelfde: óf je komt er niet onderuit, óf je denkt van tevoren dat het ‘zo erg nog niet zal zijn’, óf je denkt dat je deze echt niet mag missen – voor je carrière. En in alle gevallen kijk je er als een berg tegenop. En niet zomaar een berg. Mount Everest is er niks bij.
Want je weet: elke netwerkborrel is de moeite waard, maar waarom kan het niet gewoon makkelijk zijn voor jou als introvert (niet kletsgraag) persoon, als het dan toch moet? Waarom valt zo’n netwerkborrel altijd zo zwaar?!
Omdat zo’n netwerkborrel 9 van de 10 keer in een ontzettend introvert-onvriendelijke setting plaatsvindt, zegt Dorie Clark – marketing strateeg, professioneel spreker, docent aan de School of Business van Duke University én fervent introvert (uit Harvard Business Review):
“Er is een reden waarom zoveel evenementen plaatsvinden in lawaaierige barren: sommige mensen zijn daar gek op.”
Maar – onthulling van de dag – dat hoeft dus helemaal niet.
Netwerkborrel op z’n introverts
“Voor degenen zonder die voorliefde, moeten we eens stoppen met onszelf martelen met het idee dat het uiteindelijk wel goed voor ons zal zijn. In plaats daarvan moeten we de netwerkborrel terugeisen en het op onze eigen manier doen.”
Maar wat ís dat: ‘onze eigen manier’?
Om een netwerkborrel te leren overleven, moet je niet in de overlevingsstand gaan (die ‘niet zeuren, doorgaan!’ mentaliteit met je allernepste lach op, terwijl je van binnen alleen maar denkt ‘ik wil hier niet zijn, ik wil hier niet zijn, ik wil hier niet zijn’). Je moet de levensstandaard veranderen.
De status quo, helemaal op de schop. Het universum, op z’n kop. Da’s je eerste optie.
1. Doe het anders, doe het zelf
Dorie:
“Ik ben tot de conclusie gekomen dat een netwerkborrel ronduit aangenaam kan zijn wanneer het matcht met je kracht en interesses, liever dan jezelf forceren om zo’n evenement bij te wonen dat de zakelijke wereld presenteert als de archetypische ‘netwerkborrel’.”
Als dat archetype van de netwerkborrel je niet aanstaat, dan is het tijd om met eigen handen een nieuwe archetype neer te zetten. Probeer de bestaande evenementen niet te veranderen of te verachten: zet je eigen evenement op, dat wél past.
Start je eigen netwerkborrel, introvert-style. Niet per sé met dat als headline, maar wel met dat in je achterhoofd. Alle omstandigheden pas je aan naar de voorkeuren van de introvert:
- Een rustige omgeving, in plaats van een lawaaierige bar.
- Een relatief kleine groep, in plaats van een ruimte vol met mensen.
- Met een element dat de verbinding makkelijker maakt, om met elkaar in gesprek te komen.
Kookavond
Denk aan een kookavond, waarvoor je de meest interessante mensen uit je eigen kring uitnodigt. Dat mag best een mix van introverten en extraverten zijn! Hoe gemixter, hoe beter – en je wil tenslotte netwerken met alle soorten professionals, juist niet alleen degenen die al in jouw straatje passen. Kook voor iedereen in je eigen keuken en neem samen plaats aan je grote eettafel. Of, als dat wat te intiem is voor je zakelijk leven; neem samen een workshop in een externe leerkeuken. Zijn er genoeg van, en nog steeds niet bar-borrel-achtig!
Leesclub
Andere opties zijn een professionele ‘leesclub’ voor ontwikkeling en innovatie binnen je vakgebied; bespreek maandelijks met een groep mensen een nieuw vakboek, relevant artikel of inspirerende TED-talk. Iedereen mag een collega-professional uitnodigen, waardoor de groep interessant en vernieuwend blijft voor je netwerk. Collega-fotografen doen het bijvoorbeeld. (Lees hier hoe je het goed doet.)
Lunchclub
Of een lunchclub op het werk, waar telkens een spreker wordt uitgenodigd en jullie ondertussen van een broodje verzorgd door de kantinedames genieten. Van elke afdeling nodig je een collega uit, die telkens een andere collega mag afvaardigen bijvoorbeeld. Daarna klets je met gemak over hetgeen de spreker zojuist aan jullie vertelde.
Het Huis voor Gezondheid doet het bijvoorbeeld al jaren zo: het gebouw dat verschillende gezondheidsfondsen huisvest (van Longfonds tot Diabetesfonds) maakt het de ideale locatie voor netwerk-verbinding via gezamenlijke info-lunches. En dat werkt! Er hoeft maar één groep mensen zich geroepen te voelen om (roulerend) de lunch te organiseren voor de rest van de collega’s en/of gelieerde professionals.
Ze voldoen allemaal aan de elementen: rustige omgeving, relatief kleine groep met een element dat de verbinding en het gesprek makkelijker maakt. Laat je inspireren en start je eigen evenement!
(De grootste netwerker van Silicon Valley deed het: Adam Rifkin startte zijn eigen 106 Miles netwerkborrel – en hij noemt zichzelf “van nature introvert en verlegen”!)
2. Kies wat past
Kom je niet aan je eigen netwerkborrel toe, geen zin om te regelen of moet je nu eenmaal eens in de zoveel tijd naar zo’n lawaaierige netwerkborrel toe? Kies dan in elk geval de netwerkborrel die past – qua omstandigheden, qua planning en qua moment, zegt Clark.
“Als het een intiem diner is, zeg ik bijna altijd ja. Als het een heesmakende dakterras bijeenkomst is, glip ik waarschijnlijk via de achterdeur weg.”
Vraag bij een eerstvolgende uitnodiging wat de setting gaat zijn voor de netwerkborrel. Dat kan heel losjes: “Bedankt voor de uitnodiging, leuk dat ik erbij mag zijn. De Harbour Bar, waar ligt dat? Is dat een leuke tent?” – “En, wordt het druk denk je? Veel mensen uitgenodigd? Wie komen er zo ongeveer?”
Zo’n heesmakende dakterrasbijeenkomst, is dat de moeite waard?
Vogel uit of dit jouw setting en jouw soort is – en bepaal op basis daarvan of je gaat, of dat je deze even overslaat. Nee zeggen kán namelijk, en zelfs als de afspraak al staat kun je hem netjes afzeggen.
Kijk ook kritisch naar je planning om zo’n netwerkborrel heen. Heb je de rest van de dag al afspraken met klanten staan en ga je dag erna naar een congres? Hou er dan rekening mee dat deze sociale evenementen op een rij je meer energie kunnen kosten dan je er voor over hebt. Sla die netwerkborrel die je er nog tussendoor wilde proppen even over. Zo nodig kun je ook de dag ná een netwerkborrel even een rustige planning voor jezelf maken, met niet te veel meetings of een thuiswerkdag bijvoorbeeld.
“Atleten begrijpen dat ze tijd nodig hebben om hun spieren te laten herstellen, dus volgen ze een intense training op met rust. Introverten zouden hetzelfde moeten doen .”
Wat je ook nog kunt doen om deze netwerkborrel passend te maken, is zorgen dat je energieniveau van tevoren goed opgekrikt is. Neem een ontspannende douche, ga van tevoren een rondje hardlopen of doe wat het ook is dat jou energie oplevert. Met die reserves kom je een heel eind verder, wanneer een netwerkborrel je al die energie gaat kosten.
Kijk voordat je ingaat op een netwerkborrel uitnodiging dus goed naar: setting, planning en energieniveau. Bepaal dan pas of je ‘ja’ of ‘nee’ gaat zeggen. Beiden zijn een optie, onthoud dat!
3. Stel je tactisch op
Zit je in zo’n lastig parket dat je noch je eigen netwerkborrel kunt organiseren, noch nee zeggen op degene waar je voor bent uitgenodigd? Dan zul je de strijd aan moeten gaan met de zakelijke netwerkborrel die Clark zo “archetypisch” noemt.
Als je toch moet gaan, kun je je archetypische netwerkborrel in elk geval nog enigszins introvertvriendelijk maken – door je tactisch op te stellen. Letterlijk.
Locatie, locatie, locatie – het is letterlijk de belangrijkste bepaling voor interactie (blijkt uit het boek ‘Achieving Success Through Social Capital’). Bekijk daarom, zodra je de netwerkborrel bent toegetreden, wat de natuurlijke looppaden in de ruimte zijn – en stel je tactisch op.
Ga bij een clubje bij de ingang staan, zodat je iedereen in het vizier hebt die binnenkomt. Vervolgens is er niet meer dan oogcontact nodig om een gesprek te starten. Of richting het toilet! Daar komt iedereen die binnen is in de loop van de avond wel eens langs. Net als bij de bar. Een gesprekje is dan veel makkelijker aangeknoopt dan wanneer je telkens de ruimte moet afstruinen om nieuwe mensen aan te spreken.
Steve Jobs bijvoorbeeld, wist dat dit zo werkt. Hij gaf opdracht het kantoor van Pixar (hij was grootaandeelhouder) zo in te richten dat ‘toevallige’ ontmoetingen aan de orde van de dag zijn.
“Steve Jobs wilde dat mensen elkaar ontmoeten”, vertelt Ed Catmull, directeur van Pixar. “Hij zorgde dat dat ook gebeurde, door het atrium het centrum van het gebouw te maken en vervolgens te zorgen dat iedereen daar wel eens moest zijn.” Dus waren alle postvakjes, vergaderruimtes, de cafetaria en de koffiebar in het atrium.
“Steve wist dat wanneer mensen elkaar tegen het lijf lopen, wanneer ze oogcontact maken, er speciale dingen gebeuren.”
En daar hoef je dus niets meer voor te doen dan op het juiste moment op de juiste tactische locatie staan, wachten tot er iemand langskomt, oogcontact en voilà. Je introverte netwerkborrel actie is gelukt.
Samengevat
Een netwerkborrel kent iedereen als een vaak lawaaierig evenement dat meestal in een bar wordt gehouden, met een enorme groep mensen en iedereen zichzelf schor staat te kletsen. Is dat niks voor jou, omdat je introvert en/of verlegen bent – dan is er geen man overboord. Volgens Darcie Clark, professional en introvert, in elk geval niet – zoals ze claimt in Harvard Business Review. Haar 3 adviezen:
- Het eerste wat je kunt doen is de standaard van de netwerkborrel opnieuw neerzetten, door de elementen wat introvertvriendelijker te maken: geen lawaaierige ruimte, geen grote groepen en een element toevoegen dat het gesprek makkelijk in gang zet. Denk aan een diner hosten voor klanten of een lunchspreker uitnodigen voor een groep collega’s.
- Is dit een wat te grote aanpak voor jou, zorg dan in elk geval dat je naar de netwerkborrels gaat die enigszins aan die introvertvriendelijke evenementen voldoen. Doen ze dat niet, dan is ‘nee’ zeggen ook nog altijd een optie. Of je past je planning om het evenement heen aan: van tevoren niet teveel klantmeetings en de dag erna misschien een thuiswerkdagje inlassen, in plaats van dat congres bezoeken.
- Kom je er écht niet onderuit, al is het zo’n typische zakelijke netwerkborrel? Zorg dan in elk geval dat je je tactisch opstelt in de ruimte. Kies een punt waar veel mensen in de loop van de tijd voorbij komen; naast de ingang, bij de bar of richting het toilet bijvoorbeeld. Zo raak je vanzelf met iedereen in gesprek, zonder dat je ruimte afstruint en gesprekjes probeert aan te knopen. Zoek liever die ‘kruispunten’, net als Steve Jobs deed.
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog