Helpen maakt gelukkig – mits je het goed doet (volgens 3 regels)

Chinese filosofen zeggen het al eeuwen, Westerse wetenschappers bevestigden het. Helpen helpt. Niet alleen de ander, maar ook jezelf. Niets maakt je namelijk gelukkiger! Mits je het goed doet, met deze 3 regels van de pro’s.

“Als je geluk voor een uur wil, doe je een dutje. Als je geluk voor een dag wil, ga je vissen. Als je geluk voor een jaar wil, erf je een fortuin. Als je geluk voor het leven wil, help je iemand.”

Een eeuwenoud Chinees spreekwoord dat zomaar allerlei waarheden bevat. Dat van dat dutje sowieso, zoals je waarschijnlijk uit eigen ervaring weet – en zoals de wetenschap bevestigt. Met vissen en fortuinen erven heb je wellicht minder ervaring, maar helpen – daar kan waarschijnlijk wel iedereen over meepraten.

En wat blijkt nu? Helpen maakt je echt gelukkig.

5x bewezen gelukkiger – door helpen

Helpen staat algemeen bekend als ‘iemand van dienst zijn’. En die ‘iemand’ dat is dan uiteraard degene die je helpt. De geholpene. Maar wacht even… De helper profiteert net zo hard mee! Een absolute win-win situatie, omdat jijzelf ook gelukkig wordt wanneer je iemand anders helpt, op verschillende vlakken. Er zelfs niets dat een mens gelukkiger maakt, als je onderzoekers mag geloven – waaronder die van een 80-jarige geluksstudie naar dé factor die een lang en gelukkig leven vervult.

De 5 belangrijkste bevindingen over hoe helpen je precies gelukkig maakt, op een rij:

  1. Er bestaat iets dat psychologen de “helpers high” noemen. Een vlucht in je geluksgevoel, door de activatie van het beloningssysteem (mesolimbisch circuit) in je brein, als je iemand helpt. Sterker nog: als je al denkt aan helpen – of doneren aan een goed doel, zoals in de studie – wordt dit gelukssysteem geactiveerd.  
  1. Helpen boost je geluk en zelfvertrouwen, ook op de lange termijn, volgens een 12-jarige studie naar het effect van vrijwilligerswerk. Hoe regelmatiger je een helpende hand biedt, hoe groter je gevoel van eigenwaarde en algemeen welzijn. Dat komt vooral door de sociale connectie die hoort bij helpen, zeggen de onderzoekers.
  2.  Iemand helpen verdiept en versterkt jullie verbinding en welzijn, bevestigen onderzoekers in 2013. Dat komt door de bijbehorende positieve emoties je “in een opwaartse spiraal van sociale verbinding en fysiek welzijn brengen”, zeggen zij. “Het mechanisme achter die verbinding blijft een mysterie”, bekennen ze wel.

De 80-jarige geluksstudie van Harvard naar het geheim van een lang en gelukkig leven bevestigt dat gezonde sociale connecties en relaties hét grote verschil maken.

helpenZelfs de kleinste vorm van hulp, helpt al – en hij kan wel een handje gebruiken

  1. En zelfs de kleinste vorm van helpen boost je welzijn, humeur en optimisme al. Mensen die negatief en gestrest waren deden mee aan een studie, waarbij ze minstens 6 keer per week een ander moesten helpen: van de deur openhouden tot een klusje doen. Het wordt zelfs “the activism cure” genoemd tegen depressie en stress – en dat ongeacht het soort hulp dat je biedt, zegt onderzoeksleider dr. Lynn Alden:

“We ontdekten dat elke vorm van goedheid hetzelfde voordelige effect heeft; zelfs een klein gebaar als de deur openhouden. Helpen behoeft dus geen grote geld- of tijdinvesteringen.”

  1. Helpen op je werk maakt dat je je werk, je collega’s en je werkdag aangenamer beleeft. Degenen die collega’s op kantoor helpen werden zelfs algeheel gelukkiger bevonden dan degenen die dat pertinent niet deden – door onderzoeker en professor Donal Moynihan. Vooral wanneer helpen leidt tot vriendschap op kantoor, benadrukt Harvard professor Christine Riordan.

Algehele conclusie over de klaarblijkelijk bewezen link tussen helpen en geluk, in de woorden van dezelfde prof. Moynihan:

“Steeds meer studies tonen de kracht van behulpzaamheid aan. Onze bevindingen stellen een simpel maar diepgaand feit vast: helpen maakt ons gelukkig.”

En dan, heel belangrijk:

“Hulpvaardigheid is geen vorm van zelfopoffering, maar werkt voor velen als onderdeel van een gezond psychologisch beloningssysteem.”

Daar is dat mesolimbisch circuit weer! Maar let vooral ook even op de woorden “hulpvaardigheid is geen vorm van zelfopoffering”. Cruciaal, als je als helpende hand wil genieten van alle bovenstaande 5 voordelen van je hulp. Wordt helpen namelijk wél zelfopoffering, dan keert het zich genadeloos tegen je – in plaats van dat het je gelukkig maakt.

Wil je helpen dus goed doen, zodat je zowel de ander als jezelf helpt, dan doe je het assertief – met een constante bewaking van je eigen grenzen. Dat werkt zo.

helpen

Helpen goed doen – doe je zo

Helpen maakt jou gelukkig, maakt de ander gelukkig, en maakt de wereld een beetje beter, mits je het goed doet. Auteur en filantropisch (‘zorg voor de mensheid’) expert Jenny Santi en professor in de psychologie Adam Grant schreven beiden een heel boek over hoe helpen jou goed doet, wanneer je helpen goed doet.

Het beste advies uit Santi’s ‘The Giving Way to Happiness’ en Grant’s ‘Give & Take’ komt grofweg naar op 3 regels:

1. Kies het juiste soort hulp

Volgens de bovenstaande onderzoeken hoeft ‘helpen’ geen enorm grote onderneming te zijn. Het kan een spontane helpende hand zijn, een donatie aan de collecte aan je deur, of – als je dat toch graag wil – bepaald vrijwilligerswerk oppakken zijn. Wel op een paar belangrijke voorwaarden.

  • Bied kleine hulp waar nodig. Het kan de deur openhouden voor de buurman, wanneer deze zijn handen vol met boodschappen heeft en je hem ziet worstelen bij de voordeur – of het helpen van een collega met het uitschakelen van haar e-mailmeldingen (doe je zo) wanneer je merkt dat ze gek wordt van het constante gebliep.
  • Help een goed doel met een donatie of actie, voor die bewezen ‘helpers high’. Op één voorwaarde: het moet transparant zijn in de besteding van haar gelden en de resultaten ervan. Ten eerste een teken dat je met een professioneel goed doel te maken hebt, en ten tweede is het de enige manier waarop het beloningssysteem van je brein ingeschakeld kan worden.

    Je moet kunnen zien welk verschil je hulp maakt, zegt Harvard wetenschapper Michael Norton:

    “Aan een goed doel geven dat specificeert wat ze met je geld doen, leidt tot meer geluk dan geven aan een overkoepelend goed doel, omdat je dan niet weet waar je geld precies naartoe gaat.”

  • Meld je aan voor vrijwilligerswerk, maar alleen het soort dat bij jou past. Waak er zo voor dat het jou niet meer energie kost dan het oplevert. Laat het aansluiten bij je natuurlijke talenten en bestaande vaardigheden, of op z’n minst bij je interessegebied, als je toch graag nieuwe dingen leert.

helpen

2. Geef meer dan je neemt, maar geef niet te veel

Dit is een heel belangrijke, wanneer je helpen assertief wil houden. Helpen moet binnen jouw grenzen blijven. Natuurlijk is het goed om een stapje (extra) voor een ander te zetten, en helpen draait natuurlijk ook om geven in plaats van nemen, maar dat betekent niet dat je jezelf moet verliezen in het helpen van een ander.

Het mag niet meer van jou kosten, dan het de ander oplevert, is de stelregel.

Jij blijft namelijk de belangrijkste persoon om gezond en gelukkig te houden. Zolang je helpt zonder je grenzen te overschrijden doe je dat, zegt Adam Grant:  

“Onbaatzuchtig geven, zonder zelf-beschermende instincten, wordt al heel snel overweldigend. [..] Het is belangrijk om ‘other-ish’ te zijn: bereid zijn om meer te geven dan je ontvangt, zonder ondertussen je eigen belangen uit het oog te verliezen.”

Blijf dus oplettend voor wat jij uit het helpen haalt, naast wat het de ander logischerwijs oplevert, en houdt dat in balans.

3. Kies zélf om te helpen

Let goed op hoe jouw hulp tot stand komt. Was het je eigen idee? Of wordt je telkens door die ene collega aangesproken, waardoor je je bijna schuldig voelt als je haar niet wéér helpt met het fixen van de printer.

Je mag je nooit – vaak onbewust, bij beide partijen – gedwongen voelen om te helpen, of het idee hebben dat je geen keuze hebt. De keuze om te helpen is er altijd, en hij ligt bij jou, is de 3e regel.

helpen

Natuurlijk mag je reageren op een vraag van een collega of onhandige oom, die je vraagt omdat jij de vaardigheden in huis hebt om hem te helpen. Maar onthoud dat jij bepaalt of je diegene (deze keer) helpt.

Kiezen om niet te helpen – mag dus ook!

Was hulp bieden niet je eigen keuze, maar kreeg je een verzoek – en heb je eigenlijk geen zin of tijd hebt om te helpen, terwijl je wel collegiaal wil blijven of de ander niet zonder oplossing wil laten zitten ? 2 dingen helpen je uit de hulpverzoek-brand: ronduit “nee” zeggen, of doorverwijzen.

  • “Nee” zeggen mag, wanneer je merkt dat je met je eigen tijdsplanning in de problemen komt wanneer je je collega ‘even’ helpt. Je blijft zelfs collegiaal, wanneer je een collega-verzoek correct afwijst.
  • Of je oom doorverwijzen naar een ander. Je wil hem wel helpen met zijn vastgelopen computer, maar dat ben je ondertussen elke week aan het doen. Als je hem een goed alternatief geeft, help je hem ook! Een slimme studentendienst die hem dag en nacht uit de brand kan helpen maakt hem waarschijnlijk zeker zo gelukkig. Misschien zelfs gelukkiger, omdat hij zich ondertussen behoorlijk bezwaard voelde om jou steeds te vragen.

Besef dat je dus ook altijd de mogelijkheid hebt om niet te helpen, wanneer je merkt dat jij altijd maar “ja” zegt op een hulp-vraag en de hulp zelden je eigen idee was. Zo hou je je hulp binnen je eigen grenzen, laat je het altijd je eigen keuze zijn – en blijf je op die manier helpen met plezier. Zo help je niet alleen de ander, maar ook jezelf!

Meer leren?

Leer binnen 1 dag in een kleine groep van onze professioneel communicatiedeskundige hoe jij je grenzen kunt bewaken en je relaties gezond houden, om gelukkig en gezond te blijven op je werk én thuis – in de cursus Assertiviteit!

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X