Stop FOMO, zeg ‘nee’: 5 tips die je niet wil missen

FOMO of Fear Of Missing Out zorgt ervoor dat we vaker dan we willen ‘ja’ zeggen wanneer we ‘nee’ denken. Door onze angst om iets te missen, niet leuk gevonden te worden of buiten de groep te vallen durven we niets af te slaan. Maar ‘nee’ zeggen kan juist heel goed samengaan met anderen te vriend houden en jezelf een plezier doen. Mits je het goed doet.

fomo-1Kun jij geen ‘nee’ zeggen op de uitnodiging voor de housewarming van je voormalige buurvrouw, terwijl je eigenlijk nog een berg werk hebt liggen? Voel je je een nitwit wanneer je die laatste film niet hebt gezien waar iedereen het over heeft? Wil je wel stoppen met die eetclub elke donderdagavond, maar denk je dat een ‘nee, ik kom niet’ niet geaccepteerd zal worden?

Dan lijd je aan FOMO, net als zovelen in onze hedendaagse maatschappij waarin niets gemist mag worden. FOMO staat namelijk voor Fear Of Missing Out: angst om iets te missen. Wanneer je een uitnodiging afslaat, ‘nee’ zegt op een verzoek of een vrijdagmiddagborrel afslaat. FOMO speelt overigens niet alleen in persoonlijke contacten, maar ook in de dagelijkse stortvloed aan informatie die je via social media, televisie en radio bereikt. In deze media wordt dankbaar (vaak op onbewust niveau) op FOMO ingespeeld, kijk bijvoorbeeld nog eens naar de titel van dit artikel:

… 5 tips die je niet wil missen.

Tijd om je van de kudde los te maken en boven het maaiveld uit te steken. En het respect te krijgen dat je verdient met wél ‘nee’ zeggen.

‘Ja’ zeggen wanneer je ‘nee’ bedoelt is dan misschien de meest veilige en zekere keuze, maar leuker of assertiever word je er niet op. Het levert stress op, je ziet ergens tegenop en wanneer je daar tegen je zin bent ben je ook niet bepaald te genieten. Of je moet doen alsof – wat nog meer energie kost. Bovendien hebben anderen dat gauw genoeg door.

fomo-3

Ervaar de opluchting die ‘nee’ zeggen met zich meebrengt, en merk dat je evengoed het respect van de mensen om je heen krijgt zoals je dat verdient. Je biedt hen ook respect door eerlijk en open te zijn.

Kom op voor wat jij écht wil en spreek je uit. Je zult zien hoe simpel ‘nee’ zeggen in feite is, hoe gemakkelijk anderen je ‘nee’ zullen accepteren (ook al denk je nu dat dat niet zo is), en hoeveel opluchting en kracht het je kan geven om niet toe te geven aan FOMO.

Bedenk bij elke uitnodiging, verzoek of evenement dus of je dit wel echt wil. Voor jezelf. Omdat je er graag bent of het graag doet, in plaats van omdat je bang bent om iets te missen. Is dat zo? Ga er dan voor. Wil je eigenlijk niet? Zeg dan ‘nee’!

‘Nee’ zeggen kun je volgens psychologe Susan Newman op wel 250 verschillende manieren doen, die stuk voor stuk effectief en assertief zijn. Alle 250 tips, trucs en manieren zijn te vinden in haar boek ‘The Book of NO – 250 ways to say it and meant it and stop people pleasing forever’.

De 5 beste tips heb ik er alvast voor je tussenuit gevist, zodat je meteen aan de slag kunt met ‘nee’ zeggen tegen FOMO:

1. De eerste ‘nee’ maakt alle andere ‘nee’s’ makkelijker.

Dat wetende is het beste wat je nu kunt doen ‘nee’ zeggen zodra de eerstvolgende FOMO-situatie zich voordoet. Is je reden om ‘ja’ te zeggen niet meer dan angst om iets te missen? Zeg dan voor de verandering eens ‘nee’, zie hoe gemakkelijk dat gaat en merk hoe ‘nee’ zeggen telkens alleen maar makkelijker wordt.

2. Het woord ‘nee’ is genoeg.

Je afwijzing behoeft geen ellenlange verantwoording. Hoe korter de boodschap, hoe duidelijk en sterker deze overkomt. Ga je daarna alleen maar doorratelen over waarom je ‘nee’ zegt, dan zwakt dit je standvastigheid alleen maar af. “Nee, ik ben er vanavond niet bij”, “Nee, ik sla deze over” of “Nee, ik kan je hier niet bij helpen” voldoet.

3. Wees niet de persoon die altijd overal bij is.

Het maakt je oprechte aanwezigheid niet erg geloofwaardig meer. Bovendien is het niet te doen – je kunt niet altijd overal bij (willen) zijn. Ga alleen naar de evenementen waar je oprecht wil zijn. Het dwingt alleen maar meer respect af voor jezelf en toont meer respect voor het evenement en de gastheer/gastvrouw.

4. Dwing respect af met je ‘nee’.

Geen zorgen, dat gaat vanzelf – als het goed is. Wees er van overtuigd dat je ‘nee’ kunt zeggen op een vrijdagmiddagborrel en maandag even geliefd bent op kantoor. De juiste collega’s zullen respect hebben voor je duidelijkheid en daadkrachtigheid. ‘Nee’ zeggen is namelijk een uiting van een sterk karakter.

Hetzelfde geldt voor vrienden, familie en anderen tegen wie je ergens ‘nee’ op zegt. Respecteren ze je ‘nee’ niet? Dan respecteren ze jou niet. Wanneer dit vaker gebeurt is het misschien tijd om goed na te denken of je deze mensen wel op deze manier in je leven wil. Maak duidelijk dat je graag in je keuzes gerespecteerd wordt omdat een goede relatie tussen mensen gebaseerd is op wederzijds respect.

5. ‘Nee’ zeggen is je goed recht.

Blijf jezelf daar altijd aan herinneren wanneer je twijfelt of je ‘dit wel kunt maken’. Denk ook aan het opgeluchte gevoel dat je nog kent van de vorige keer dat je ‘nee’ zei en je FOMO zo te lijf ging. Zorg ervoor dat je dat goede gevoel zo vaak mogelijk ervaart, want je kunt ‘het altijd maken’.

Aan de slag met ‘nee’ zeggen

Wanneer je de eerstvolgende keer weer uitgenodigd wordt voor een babyshower waar je helemaal geen trek in hebt, je vrienden op stap gaan en jij liever even voor de buis hangt of je collega’s je nog willen meeslepen naar de afterparty van de vrijdagmiddagborrel – terwijl je beloofd had om de oppas om negen uur af te lossen – zeg dan ‘nee’. Doe het.

Want jij weet: ‘nee’ zeggen is niet iets dat zuurpruimen of saaie lui doen. Het is iets dat eerlijke, oprechte en open mensen doen die zich bewust zijn van hun grenzen. Mensen met een karakter dat sterk genoeg is om zich van de kudde te durven losmaken zonder een ander voor het hoofd te stoten, zichzelf teniet te doen of aan respect te verliezen. En vooral: zonder echt iets te missen.

Meer weten over FOMO en alle vervelende gevolgen van dien? Lees dan: ‘Last van FOMO? Leer het af of riskeer een depressie’.

fomo-2

X