Grenzen stellen met 3 zinnen

Weet jij waar jouw grenzen liggen? “Jazeker”? “Geen idee”? “Zo ongeveer”? Je eigen grenzen kennen is essentieel om ze te kunnen  jezelf assertief te kunnen opstellen. Je grenzen stellen en glashelder maken doe je al met 3 simpele zinnen.

Grenzen zijn niets meer of minder dan een setje regels die je omgang met anderen en met jezelf vergemakkelijken. Door grenzen stellen schep je voor anderen duidelijkheid én persoonlijke ruimte voor jezelf. Assertiever dan dat wordt het niet!

Wanneer we geen duidelijke grenzen hebben, levert dat stress op. Mentaal, en in het verlengde daarvan vaak ook fysiek.

Doordat we onze grenzen overschrijden door teveel op ons bordje te nemen bijvoorbeeld. Rol eens met je schouders. Kijk eens helemaal naar links en dan naar rechts. Voel je dat? Zit je nek vast? Had je je schouders samengeknepen voordat je er mee rolde? Duidelijke uitingen van teveel druk. Een grens is overschreden, zegt je lichaam.

Negatieve emoties die gepaard gaan met grenzen overschrijden leveren ook stress en fysieke haperingen op. Boosheid, verontwaardiging of frustratie doen dat met je. Daarom is het van belang om exact te weten wat je grenzen zijn – zodat je er zorgvuldiger en assertiever mee om kunt gaan.

Wat zijn jouw grenzen?

Heb je daar al eens over nagedacht? Écht nagedacht? Of kijk je het zo een beetje van dag tot dag aan en merk je vanzelf wel wanneer je er overheen bent gegaan? Dat is ook een optie. Maar geen gezonde.

Kies voor de optie die wel goed is voor je mentale en fysieke gezondheid: stel eens een paar heldere, concrete grenzen op. Een setje regels dat hoort bij jouw normen en waarden, die jouw persoonlijke ruimte beschermen en die jezelf én anderen duidelijk maken wat wel en niet kan.

grenzen-aangeven-2

Jouw grenzen (op) stellen in 3 zinnen

Heb je moeite met helder krijgen wat nu echt jouw grenzen zijn? Probeer deze 3 zinnen dan eens op verschillende manieren af te maken en kom er zo achter:

1. Anderen mogen niet ____________________________________.

Bijvoorbeeld:

“Anderen mogen niet in mijn spullen neuzen.”
“… mij ongegrond bekritiseren.”
“… mij voor gek zetten waar anderen bij zijn.”

2. Ik heb het recht om te vragen om __________________________.

Bijvoorbeeld:

“Ik heb het recht om te vragen om privacy.”
“… hulp in het huishouden van het gezin.”
“… tijd voor mezelf.”

3. Om mijn tijd en energie te beschermen is het geoorloofd om _____________________________.

Bijvoorbeeld:

“Om mijn tijd en energie te beschermen is het geoorloofd om mijn telefoon in het weekend op stand-by te zetten.”
“… van gedachte te veranderen.”
“… een ruimte in huis alleen voor mezelf te houden.”

Klaar met grenzen stellen? Bewaak ze!

Wanneer we het vanaf nu hebben over je grenzen bewaken, weten we in elk geval waar we het over hebben! Je weet nu wat grenzen zijn, waar je staat, wat jouw persoonlijke ruimte is, waar een ander staat, wat je kunt doen, wat je zou moeten laten, wanneer het genoeg is en waar jij gelukkig van wordt.

Lees nu hoe je je grenzen beter kunt aangeven en bewaken.

grenzen-aangeven-1

Meer leren?

Meer leren oven je grenzen stellen en bewaken? Ontdekken waar die van jou liggen en leren omgaan met die van anderen? In onze cursus assertiviteit leer in je binnen een dag verschillende effectieve gesprekstechnieken op maat om assertiever in het leven te staan en beter met jezelf, anderen en grenzen om te gaan.

X