Feedback geven: de sandwich methode

In een leiderschapspositie staan en moeite hebben met feedback geven; dat is een lastige combinatie. Hoe los je het op? Door op een toegankelijke en simpele manier assertief feedback te geven: met de sandwich methode.

De sandwich methode heeft niets te maken met de lunchpauze of eten in zijn geheel. De sandwich methode gaat over feedback geven op een assertieve manier.
Een simpele toepassing die het – zelfs voor introverte, passieve of zelfs agressieve professionals – gemakkelijk maakt om je collega te benaderen en je kritiek netjes te uiten. Zonder conflict, zonder steen in je maag en met een tweezijdig resultaat: jij blij, hij/zij blij. Dat is assertiviteit op zijn best – in het midden uitkomen zonder conflict.

Klinkt interessant? Dan wil je vast weten hoe je zo’n sandwich maakt. Simpel:
1. Start met een sneetje positieve feedback
2. Leg daar een laagje pittige negatieve feedback op
3. En dek af met nog zo’n sneetje positieve feedback

Dat is alles!

Begin met een positieve opening, plaats dan je punt van kritiek en rond je feedback af met een positieve boodschap.

sandwich-method

Let op: de sandwich methode is geen lood om oud ijzer, het is een vervelende boodschap aangenaam brengen. Je zegt namelijk geen onwaarheden, alle drie de onderdelen zijn relevant en hangen samen in je feedback. Het is een geheel, het gaat niet alleen om wat je op je boterham doet – de sneetjes zijn net zo relevant.

Een voorbeeld:

Je hebt een collega opdracht gegeven om die klantpresentatie te doen. Instructies zijn gegeven, alle informatie over de klant en de opdracht zijn helder en toch was de presentatie niet helemaal compleet. Hij is een belangrijk onderdeel vergeten te noemen.

Je wil:
a. niet agressief of belerend overkomen, want je ziet je collega als een gelijke;
b. niet passief overkomen, waardoor je collega denkt dat hij over je heen kan lopen;
c. geen conflict veroorzaken, maar je feedback wel duidelijk overbrengen.

Wat doe je?

Gebruik de sandwich methode! “John, mooie presentatie. Het zag er goed uit en de klant leek erg tevreden. Topwerk. Ik zag alleen dat je dat belangrijke onderdeel vergeten bent toe te voegen. Dat had ik je toch duidelijk doorgegeven? Het is jammer voor ons dat we dit deel niet goed hebben kunnen overbrengen, het had ons namelijk extra werk en een nog contentere klant kunnen opleveren. Als je de volgende keer zorgt dat je presentatie compleet is met alle puntjes op de i wil ik je graag nog een keer een klantpresentatie laten doen. Je verhaal komt erg sterk over, dat doe je goed.”

Wacht John’s reactie af en ga zo verder het gesprek eventueel aan. Let er bij de rest van het gesprek op dat je je assertief blijft opstellen[b] en je boodschap centraal blijft staan, anders gaat het effect van de sandwich methode compleet verloren.

Op deze manier heb je (assertieve) feedback gegeven door te zeggen wat je dwars zat zonder passieve of agressieve toon en heb je John de mogelijkheid gegeven om hier rustig op te reageren.

X