Feedback geven – zónder scheve blikken, mét effect

feedback geven

Valt jouw feedback gewoon nooit in goede aarde? Zijn scheve blikken jou maar al te bekend? Neemt niemand echt serieus wat je te zeggen hebt over andermans werk? Er is een manier om je commentaar op collega’s en anderen assertiever aan te pakken, zodat het wél goed gaat – in 5 heldere stappen.

“Jeroen, ik zag dat het financieel verslag uit de laatste vergadering nog steeds vol fouten zit? Waar is dat mis gegaan?”

Klinkt een beetje als jou? Kun je het niet laten om feedback te geven als je een misstap ziet in het werk van anderen? Of ben jij nu eenmaal degene die de taak feedback geven automatisch in zijn functie-omschrijving heeft staan? En krijg je daarop meteen scheve blikken van Jeroen, en nog een paar andere collega’s? Zuchten? Rollende ogen?

Tip: moeite met grenzen aangeven? Volg onze 1-daagse assertiviteitstraining!
Meer weten?

Niets mis mee, hoor! (Al denk je daar nu misschien nog anders over.) Ik ga je namelijk vertellen dat je gewoon je eigen feedbackende zelf mag blijven, mits je het op de juiste manier aanpakt.
Op een assertieve manier die net iets beter bij anderen in goede aarde zal vallen, waardoor jou niet alleen scheve blikken bespaard blijven maar waardoor de ander ook daadwerkelijk aan de slag gaat met je commentaar.

Van ‘irritant commentaar’ naar ‘eigenlijk best behulpzaam’

Feedback geven (want dat is het, je mening geven of commentaar leveren) kun je op een assertieve manier aanpakken. Een manier die net wat zachter en vriendelijker overkomt dan jouw huidige houding die voornamelijk nog weerstand oproept. Jij blijft gewoon jezelf, je commentaar blijft inhoudelijk hetzelfde, alleen je benadering verandert.

Je hebt dus een nieuwe aanpak nodig. En dat doe je al in 5 stappen.

Stel je voor… Je leest Jeroen’s weekverslag en stuit inderdaad op een aantal (grove) dt-fouten. Voordat je kordaat opstaat, op Jeroen afstevent en hem vertelt wat je denkt – kun je ook iets anders proberen:


1. Kies het juiste moment en de juiste omgeving.

Dat betekent dus niet meteen en waar Jeroen ook is. Maar liever op het moment dat je even alleen bent met Jeroen, door hem te vragen naar je kantoor te komen of hem op te zoeken bij de koffie-automaat. Zonder gênante pottenkijkers en met een enigszins persoonlijke en vertrouwelijke sfeer.


2. Kondig je feedback aan.

“Ik heb je verslag gelezen en ik heb wat op- en aanmerkingen. Die wil ik graag nu even met je delen…”


3. Benadruk je intenties.

Voordat je bij je op- en aanmerkingen komt (dus voordat de ander verontwaardigd of beledigd kan zijn) vertel je erbij dat je feedback niet gemeen of hard bedoeld is, maar dat je het doet om de ander te helpen.

“Luister, ik draai niet graag om de hete brij heen. Ik heb wat op- en aanmerkingen, en ik wil graag dat je begrijpt waarom dat is, voordat ik verder ga. Al mijn feedback is bedoeld om je vooruit te helpen en om samen beter werk af te leveren. Oké?


4. Depersonaliseer je feedback.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Zodra je aangekomen bent bij het punt dat je wil maken, depersonaliseer je de hele zaak. Speel dus niet rechtstreeks op de man, maar leg alleen de feiten op tafel – nog zonder oordeel. Stel vragen in plaats van conclusies te trekken.

“Ik zie dat het verslag vol staat met dt-fouten. Op bijna elke pagina vind ik wel een spelfout. Heb jij ze ook gezien?”


5. Moedig aan tot verbetering.

In plaats van alleen de fout te benoemen, ga je dieper in op de oorzaak. Geef bijvoorbeeld een suggestie om de zaak te verbeteren en het in de toekomst consequent te voorkomen.

“Heb je moeite met spelling? Tja, de een is meer van de cijfertjes en de ander van de letters. De cijfers zien er uitstekend uit. Maar die worden helaas teniet gedaan door de fouten in de spelling. Ik heb nog wel wat voor je dat mij persoonlijk enorm geholpen heeft… Een handig spellingboekje waar het allemaal heel simpel wordt uitgelegd. Ik ga het graag voor je zoeken. Kun je daar wat mee, denk je?”

In het midden uitkomen met je feedback, dat is het belangrijkst. Een aanzet geven, luisteren en weer verder converseren tot je oplossingen hebt voor alle partijen, in plaats van alleen jouw bevindingen in het rond spuien op willekeurige momenten – met boze gezichten tot gevolg.

Het resultaat: jij hebt een oplossing voor een terugkerend probleem en Jeroen is van die ellendige fouten af. Win, win. Dat is exact waar zo’n assertieve benadering om draait.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Reageer:

*

X