“Stoppen met piekeren leidt tot betere beslissingen” – zo doe je dat met 1 vraag

stoppen met piekeren

“Piekeren leidt tot depressie, alcoholisme, eetziektes, hartaandoeningen én tot verkeerde beslissingen of oplossingen voor je pieker-probleem”, bewees Yale-onderzoek (2008). Het is dus beter om te stoppen met piekeren, door jezelf 1 simpele vraag te stellen.

Waar hebben we het over als we het over piekeren hebben?

Tip: moeite met grenzen aangeven? Volg onze 1-daagse assertiviteitstraining!
Meer weten?

Wikipedia’s antwoord: “Piekeren komt van het Maleis/Indonesische pikir/fikir [..] wat denken/nadenken betekent en is het langdurig nadenken over gebeurtenissen die men eerder als negatief ervaren heeft. Mogelijke gebeurtenissen [..] een negatieve benadering geven in een constante (niet beheersbare) gedachtestroom die het normale denken zo beïnvloedt dat men moeite heeft om tot een oplossing te komen.”

Beetje droge definitie, ja. Maar toch zijn er 3 heel belangrijke dingen die we eruit kunnen filteren:

  1. piekeren kun je doen over (negatieve ervaringen uit) het verleden
  2. … of over mogelijke gebeurtenissen in de toekomst
  3. …, maar tot een oplossing kom je er niet mee.

Even zien wat de experts daarover te zeggen hebben:

1. Piekeren over (negatieve ervaringen uit) het verleden leidt nergens toe

stoppen met piekerenDat weet professioneel triatlon-coach Grant Giles maar al te goed.

“Ik kan je niet zeggen hoe vaak ik als coach heb gezien hoe getalenteerde atleten bleven piekeren over één slecht resultaat uit het verleden, waardoor ze slechter gaan presteren. Ik noem het ‘de spiraal’. Het is waar een atleet in een neerwaartse spiraal terecht komt door te focussen op het verleden. In deze staat is er geen enkele connectie met het huidige moment, noch is er bewustzijn of focus.” 

Hij ziet piekeren over het verleden als “een mentale geest die angst creëert”.

“En angst of spijt helpen zeker niet tijdens een race”, zegt Giles.

2. Piekeren over wat er (mogelijk) gaat komen leidt nergens toe

Voor deze stelling richten we ons tot Katie Davis. Zij is bekend met het fenomeen en schreef er over in één van haar boeken. 

“Je hebt wellicht rekeningen die je moet betalen in de toekomst of taken die je moet doen over een kwartiertje, of je hebt last van één van de vele andere toekomstige mentale zorgen. Maar wees eens eerlijk; hier en nu heb je eigenlijk geen zorgen om over te piekeren. Juist. Er lijkt nooit een probleem te zijn op (letterlijk) dit moment.

Een heel interessante constatering, madame Davis. En een heel belangrijke. Komen we zometeen op terug.

3. Tot oplossingen kom je er zeker niet mee (bewijst onderzoek)

Nee, blijven nadenken en piekeren over een probleem uit je verleden of toekomst brengt je zeker niet tot de oplossing of juiste beslissing.

Integendeel: door te piekeren kom je waarschijnlijk tot de verkeerde oplossingen en beslissingen. Dat is gebleken uit het onderzoek ‘Rethinking Rumination’ (2008), uitgevoerd door Yale en California University.

En niet alleen mogelijke uitkomsten van je gepieker lijden eronder. Wat je jezelf aandoet is minstens zo schadelijk. Volgens dit onderzoek liggen depressie, alcoholisme, eetziektes en zelfs hart- en vaataandoeningen op de loer wanneer je te veel tijd in die piekerspiraal doorbrengt:

stoppen met piekeren

Beter stoppen we er dus helemaal mee. Maar daar zit het ‘m. Stoppen met piekeren. Klinkt makkelijk, maar dat is het (zoals je uit eigen ervaring waarschijnlijk weet) niet. Maar er is ook goed nieuws: je kunt stoppen met piekeren vanaf nu wel makkelijk maken!

Stoppen met piekeren is simpel: stel jezelf deze vraag

Vragen stellen, dat is de sleutel tot de bevrijding uit de neerwaartse spiraal die Giles al noemde en onderzoek zelfs aantoonde.

Zelf-onderzoek heet het officieel: jezelf de juiste vragen stellen om je gedachtenspiraal recht te trekken. Want, zo zeggen de auteurs van het boek ‘1000+ Things Happy Successful People Do Differently’:

“Waarom is de strategie van zelf-onderzoek zo belangrijk? Omdat de vragen die we onszelf stellen onze gedachten worden. Gedachten vormen woorden, woorden worden acties en acties vormen je karakter. En je karakter, dat verandert alles.”

Jezelf vragen stellen als zelf-onderzoek ziet er dus ongeveer zo uit, om het even logisch voor onszelf te houden:

stoppen met piekeren

Vragen aan onszelf zijn dus indirect enorm bepalend voor ons denken – en uiteindelijk zelfs ons doen en laten.

En van alle vragen die je jezelf kunt stellen op het moment dat je vastzit in een piekerspiraal, is er maar ééntje die je jezelf kunt stellen om daar uit te komen:

“HEB IK NÚ EEN PROBLEEM?”

Kort. En zo krachtig dat hij je gepieker onmiddellijk tot een halt roept.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Het antwoord is trouwens altijd ‘nee’. Extreme uitzonderingen daar gelaten.

Davis: “Je hebt genoeg eten, onderdak, een plek om rustig te zitten en je ademt nu. Hier en nu heb je dus geen direct probleem.”

Deze vraag is, niet geheel toevallig, ook dé vraag die coach Giles zijn atleten stelt – en aanmoedigt om zichzelf in het vervolg te stellen wanneer ze vast blijven hangen in slechte resultaten uit het verleden in plaats van nu te presteren.

Giles: “In plaats van weer die spiraal van denken en destructie in te duiken, moet je jezelf eens afvragen ‘welk probleem heb ik op dit moment?’. Niet volgend jaar, niet morgen, niet over 5 minuten – NU. Je zult versteld staan van wat er kan gebeuren als je op die plek blijft.”

Nu. Daar gaat het om. Piekeren gaat altijd over ooit (verleden of toekomst) en nooit over ‘nu’. Zodra je met deze vraag de 2 factoren van het verleden en de toekomst uitsluit, blijft er nog maar 1 plek over. De plek waar coach Giles zegt dat je het beste kunt zijn om mentaal gezond te blijven en te presteren. De plek waarin je echt even geen probleem hebt. En waar je dus ook geen reden hebt om te piekeren.

Let wel op! Uiteraard moet je problemen in je leven niet consequent uit de weg gaan door altijd maar tegen jezelf te zeggen dat je nu geen probleem hebt. Het is slechts een middeltje om je uit die spiraal te helpen zodra je er in zit. Om te stoppen met piekeren. Omdat je daar nu eenmaal niks mee oplost – en je problemen daar dus ook niks aan hebben.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Trackbacks

  1. […] en genieten tijdens je vakantie, en je er langer dan 2 weken van wil nagenieten. Leer dus om te stoppen met piekeren en oefen dit gelijk tijdens je […]

Reageer:

*

X