Ontbreekt jouw sociale antenne of kom je vaak wat sociaal onhandig over? Maak je niet druk — wij keken naar wat ‘sociaal intelligente’ mensen dagelijks doen en stelde deze lijst op zodat ook jij socialer in je schoenen komt te staan. (met 5 eenvoudige tips!)
Sinds kleins af aan heb jij je altijd wat onzeker gevoeld. Hierdoor kan sociaal zijn vaak nog wel eens uitdaging zijn — je vindt het eng om je uit te spreken, denkt al snel dat mensen je ‘vreemd’ of verlegen vinden en gaat het liefst een gesprek uit de weg.
Dat is jammer.
Niet alleen doe jij jezelf tekort wanneer je jezelf buitensluit van sociale interacties, anderen worden er veel vrolijker van wanneer jij jezelf sociaal durft open te stellen — en dat heeft op den duur zo zijn voordelen.
“Makkelijk praten”, denk je misschien. “Als ik wist hoe ik sociaal opener kon zijn, deed ik het wel… ”
Dat komt goed uit:
Sociaal zijn? 5 gewoonten van sociaal intelligente mensen
Wij hebben namelijk de gewoonten van sociaal intelligente mensen onder de loep genomen en gekeken naar wat zij anders doen op het sociale vlak.
Dat bleken deze 5 dingen te zijn:
1. Sociaal intelligente mensen erkennen iedereen
Of ze nu de deur voor iemand openhouden, de lift met iemand delen, of ze krijgen en lunch voorgeschoteld door een serveerster — sociaal intelligente mensen erkennen de persoon voor hen en tonen diegene respect.
Ze doen dit omdat ze weten dat iedereen, ongeacht functie of sociaal-economische status, evenveel waarde heeft als anderen. Daarbuiten doen ze dit ook omdat ze inzien dat de wereld best wel klein is en dat je nooit weet waar en wanneer je nog iemand tegen het lijf loopt, in wat voor setting dan ook.
Probeer dit ook eens — de volgende keer dat je je huis verlaat, laat jij je telefoon achterwege en kijk je de wereld aan. Probeer eens te glimlachen naar iedere persoon die je tegenkomt en zeg eens ‘hallo’.
Je zult je verbazen over het effect dat het op de ander – maar ook zeker op jou – heeft. Mensen zijn doorgaans namelijk enkel met zichzelf bezig, iemand die een klein beetje geluk hun kant op stuurt, is al een reden om hun dag op te vrolijken.
Probeer ‘t eens.
2. Sociaal intelligente mensen luisteren in plaats van praten.
Waar je uiteindelijk het meest mee bereikt? — met luisteren. Sociaal intelligente mensen weten dit, en in plaats van hun eigen mening constant te laten horen, vinden ze het belangrijker om naar de standpunten van anderen te luisteren.
De snelste manier waarop andere je namelijk aardig vinden, is door de tonen dat je hen aardig vindt. Sociale personen begrijpen dit aspect uit het menselijk gedrag en gebruiken het in hun voordeel — ze stellen bijvoorbeeld vragen aan anderen die het beste uit de ander naar voren haalt.
Echter, in plaats van zich vervolgens te bekommeren over wat ze hierna vragen – zoals haast iedereen doet – houden ze hun mond en luisteren ze naar wat de andere te vertellen heeft — met heel hun aandacht.
Praat jij dus vandaag met iemand, houd dan eens je mond en luister — geen onderbrekingen, geen eigen ervaringen. Erg effectief, wil je een band met iemand smeden.
3. Sociaal intelligente mensen gebruiken en delen hun netwerk.
Sociaal intelligente mensen begrijpen dat een sterk netwerk een uitermate geschikte manier is om veel problemen op te lossen. Eigenlijk weet haast iedereen dat wel. Echter, het grote verschil is dat sociale mensen inzien dat wanneer je iemand anders helpt hun netwerk op te bouwen, je daar zelf ook profijt van hebt.
In plaats van zich dus enkel te focussen op hun eigen connecties en vriendschappen, proberen ze anderen hierin mee te trekken. Wanneer je instelling is gebaseerd op geven, zullen andere ook sneller aan jou denken, wanneer jezelf iets nodig hebt.
Vertelt iemand jou dus vandaag een probleem waar hij of zij mee zit, denk dan eens na of je iemand in je eigen kennissenkring kent die met iets soortgelijks te maken heeft gehad. Je kunt hier zelfs een stapje verder in gaan en beide personen aan elkaar introduceren.
Elkaar helpen is namelijk niet alleen een uitstekende manier om je vriendenkring uit te breiden, het breidt ook je leven uit.
Doen, dus.
4. Sociaal intelligente mensen gebruiken iedere interactie om van te leren.
Sociale mensen vinden niets leuker dan leren van de gedachten, perspectieven en gevoelens van anderen om hen heen. Dit komt omdat zij allang weten wat hun klokje doet tikken — leren wat een ander meemaakt is daarom veel interessanter.
Niets creëert meer kansen dan jezelf openstellen om te leren. sociaal intelligente mensen weten dit en zien daarom iedere kans om een nieuw persoon te leren kennen als een manier om nieuwe dingen te leren of nieuwe kansen te creëren.
Gebruik dit daarom zelf. Zie ieder onbekend gezicht als een manier om slimmer te worden. Stel jezelf open en leer van de nieuwe inzichten en perspectieven die andere je geven.
5. Sociaal intelligente mensen geven in plaats van nemen.
Sociaal intelligente mensen denken daarnaast niet na over het feit of hun vriendelijke acties wel worden beloond door anderen. De stand bijhouden is iets dat je tijdens spelletjes doet, niet bij vriendschappen, vinden zij. Zij willen geven omwille van geven, omdat ze weten dat iets vriendelijks doen voor een ander, altijd een goed idee is.
Krijg je dus vandaag de kans om iets aardigs te doen voor een ander, twijfel dan niet en doe het — ook al krijg je er niets voor terug. Wanneer je anderen helpt, ga je zelf ook vooruit.
Sociaal zijn — een kwestie van doen
Zodra het op je IQ aankomt, ben je voornamelijk afhankelijk van je genen en ben je gelimiteerd in wat je kan doen om dit te verhogen. Je sociale intelligentie daarentegen, heb je vaak zelf in de hand.
Er zijn namelijk ontzettend veel manieren waarop jij sterker en socialer in je schoenen kunt komen te staan;
- Erken anderen — laat zien dat jij je diegene ziet staan. Er is dan ook geen reden waarom jij geen goedendag kunt zeggen wanneer je iemand op straat tegenkomt of wanneer de serveerster jou een drankje inschenkt.
- Luister in plaats van spreken. Er is geen reden dat jij niet een keer een gesprek kunt hebben waarbij je niet een keer je eigen ervaringen deelt, maar luistert naar wat de ander te vertellen heeft.
- Gebruik en deel je netwerk. Er is geen reden om niet een keer de ander te helpen wanneer deze problemen heeft en jij daar eenvoudigweg je netwerk voor kunt raadplegen.
- Leer van iedere interactie. Er is geen reden om het leren kennen van nieuwe mensen uit de weg te gaan — leer van wat zij te zeggen hebben en zie het als een kans om jezelf te ontplooien.
- Geef in plaats van nemen. Er is geen reden waarom jij niet iets aardigs voor een ander kunt doen, zonder daarvoor iets terug te moeten verwachten.
Uiteindelijk is er niets besmettelijkers dan het tonen van vriendelijkheid — onthoud dat, ook al voel jij je misschien soms sociaal wat onzeker of ga je liever interacties uit de weg. Je zult meer vruchten plukken wanneer jij je open durft te stellen voor nieuwe mensen en ervaringen.
“Er zal altijd iemand zijn die slimmer is dan jou. Er zal altijd iemand zijn die sneller is dan jou. Er zal altijd iemand zijn die sterker is dan jou. Dat betekent dat jij moet uitblinken in sociaal zijn — contact leggen met anderen” — Julien Smith
Probeer het dus eens — vandaag nog.
Toch nog lastig, dat sociaal zijn?
Merk je dat je het nu toch nog lastig vindt om een praatje te maken met een onbekende of je sociaal open te stellen? Een cursus assertiviteit kan jou gegarandeerd helpen bij het ontwikkelen op het sociale vlak.
In onze 1-daagse training Assertiviteit gaan wij samen aan de slag je zelfverzekerder te laten voelen in alledaagse sociale situaties. Heb je veel aan, vooral wanneer je merkt dat je daar wat moeite mee hebt.
Vol ‘m dus eens en geef je sociale intelligentie een boost!
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog