Iemand bedanken – werkt beter dan sorry zeggen, blijkt nu.

Je hoeft nooit meer je excuses aan te bieden. “Het werkt niet”, zegt professor Robert A. Emmons. Iemand bedanken in plaats van je excuses aan te bieden werkt niet alleen beter dan ‘sorry’ zeggen; het maakt je zelfs gelukkiger én gezonder!

Al de hele week vertelt je baas hoe belangrijk het is dat iedereen vrijdag op tijd bij de vergadering aanwezig is. Die belangrijke klant is erbij en er staat veel op het spel. Je bent die vrijdag met het goede been uit bed gestapt, alles is voorbereid; niets kan er mis gaan. Totdat je auto het begeeft. Oei. Je komt uiteindelijk toch aan op je werk; alleen een uur te laat. Aan het gezicht van je baas te zien is hij wel met het verkeerde been uit bed gestapt. Je verontschuldigt je: ‘Sorry dat ik te laat ben, mijn auto begaf het en….’

Hoewel het niet rechtstreeks jouw schuld is, voel je je toch erg naar. Je hebt dan wel je excuses aangeboden, maar het voelt niet alsof het een verschil heeft uitgemaakt. Gelukkig bestaat er een betere manier om sorry te zeggen;

Zeg nooit meer ‘sorry’…

‘Sorry.’ Hoe vaak per dag zeg je het? Als kind werd ons al vroeg aangeleerd om onze excuses aan te bieden zodra we iets fout deden. Het is natuurlijk beleefd, maar stop ermee! Je gebruikt het woord namelijk helemaal verkeerd;

Ga nu niet denken dat als je per ongeluk tegen iemand opbotst, je geen ‘sorry’ hoeft te zeggen. Zodra je ergens oprecht spijt van hebt en het zonder kwade bedoelingen deed, mag je helemaal los gaan met je verontschuldigingen. In deze situaties is het volkomen normaal om je excuses aan te bieden.

Maar…

…zodra jij je excuses aanbiedt terwijl de schuld niet bij jou ligt, geef je daar een verkeerd signaal mee af. Uit een onderzoek blijkt dat vrouwen veel vaker ‘sorry’ zeggen dan mannen. Dit gedrag is te verklaren doordat vrouwen eerder geneigd zijn de vrede te bewaren en hierdoor zich sneller excuseren. Mannen zeggen pas sorry als ze daadwerkelijk iets fout hebben gedaan.

Op het moment dat jij je verontschuldigt voor iets dat buiten jouw controle om gebeurt, breng je jezelf onnodig omlaag. Het schaadt niet alleen je zelfvertrouwen, je toont hiermee ook aan dat je ondergeschikt bent aan de ander. Je vraagt andermans begrip door de focus alleen op het negatieve te leggen; je doet je hier zelf te kort mee.

Stop hiermee. Onnodig de schuld bij jezelf leggen en hiermee proberen de zaak te sussen is verleden tijd. Er bestaat 1 simpel woord waarmee je op een assertieve manier je excuses kunt aanbieden; iemand bedanken. Hiermee zeg je niet alleen ‘sorry’, het maakt je ook nog eens blij. (En de mensen om je heen ook!)

…zeg ‘dankjewel’

Iemand bedanken toont een blijk van waardering aan; je stelt zijn inzet op prijs. Je verlaagt je standaard niet, maar neemt op deze manier een assertieve houding aan. Het uiten van deze waardering kan een groot effect hebben op de mensen om je heen. Het zorgt er niet alleen voor dat mensen je warmer en vriendelijker inschatten, je ‘besmet’ ze;

Dankbaar zijn laat de bereidheid zien om waardering en vriendelijkheid aan een ander te tonen; het is een selfless act. Je laat hiermee anderen zien dat je ze waardeert, maar hier niets voor terug verwacht. Toch zijn mensen sneller geneigd je een gunst te verlenen of iets aardigs voor je terug te doen. Je dankbaar opstellen zorgt ervoor dat op de langere termijn de ander je misschien sneller te hulp schiet. Zodra jij een ander een blijk van waardering geeft, geeft hij het misschien weer door aan de volgende; zo zorg je voor een rimpeleffect van vriendelijkheid.

‘Dankjewel’ zeggen is volgens Robert A. Emmons namelijk niet zomaar een woord. Iemand bedanken kan nooit kwaad, het zorgt ervoor dat mensen sneller geïnteresseerd zijn om je beter te leren kennen en een relatie met je op te willen bouwen. De professor in Psychologie aan UC Davis verklaart;

“Ik kwam er al snel achter dat dankbaarheid tonen een dieper, meer complex fenomeen is dan we denken en een kritieke rol speelt in het geluk van de mens. Dankbaarheid is letterlijk een van de enige dingen die aantoonbaar het leven van mensen kan verbeteren.”

Iemand bedanken loont!

Niet alleen verbetert het ons leven; ook onze gezondheid heeft er baat bij. Zodra wij iemand bedanken of waardering tonen, prikkelen we het parasympatisch deel van ons zenuwstelsel. (Het gedeelte dat ons kalm houdt.) Hierdoor neemt het hormoon oxytocine toe dat ons een gevoel van geluk laat ervaren en helpt mensen te verbinden.

Een onderzoek van de School of Medicine van de Universiteit van Californië heeft aangetoond dat mensen die meer dankbaarheid tonen, beschikken over een betere gezondheid. De proefpersonen die regelmatig dankbaar waren, bestempelden zich eerder als optimistisch en bleken zelfs meer ziektebestrijdende cellen in hun lichaam te hebben.

Regelmatig je dankbaarheid uiten kan er voor zorgen dat je bloeddruk verlaagt, het immuunfunctie verbetert, en er zelfs voor zorgen dat je beter slaapt. Het draagt ook bij aan het verbeteren van je psychische toestand; je zult je niet alleen vaker en meer positief voelen, je voelt je alerter, levendiger en je blijkt ook behulpzamer!

Iemand bedanken helpt dus niet alleen de ander een goed gevoel te geven; ook jijzelf krijgt er een oppepper van. Als je geneigd bent snel over je heen te laten lopen en te snel ‘sorry’ zegt, probeer het dan zo:

iemand bedanken

iemand bedanken

iemand bedanken

iemand bedanken

iemand bedanken

iemand bedanken

(Het werk van de illustrator en artiest Yao Xiao.)

Zo werkt dat – in 3 stappen

Je kunt in ieder geval al trots op jezelf zijn; veel mensen zeggen namelijk nooit ‘sorry’. Ze zijn misschien bang om toe te geven dat iets fout hebben gedaan of proberen op deze manier afstand te bewaren. Het vergt in ieder geval een bepaalde mate van moed om je bloot te durven geven aan de ander en je fouten leren toe te geven.

Door in je dagelijks leven het woord “sorry” dus te vervangen door “dankjewel” zorg je ervoor dat je niet alle schuld naar je toetrekt.

Het is belangrijk om te onthouden dat jij niet dom of verkeerd bent, maar de situatie; het staat los van je karakter. Iemand bedanken is dus de oplossing; pak het de volgende keer anders met je baas aan door aan deze tips te denken:

1. Toon waardering

Probeer de situatie van de positieve kant te bekijken én toe te lichten. Je excuses aanbieden omdat je te laat was voelt negatief. Je baas en de klant echter bedanken dat ze op je gewacht hebben dekt het meteen met een positieve lading.

  • “Bedankt voor je geduld” in plaats van “Sorry dat ik te laat ben”.
  • “Bedankt voor het luisteren” in plaats van “Sorry dat ik je afleid”.
  • “Bedankt voor de extra tijd” in plaats van “Sorry dat ik het project te laat af had”.

2. Erken de actie van de andere persoon

Na de blijk van waardering geef je je baas aan dat je ziet wat hij gedaan heeft. Hierdoor geef je aan dat zijn acties niet onopgemerkt zijn gebleven.

  • “Fijn dat jullie gewacht hebben.”
  • “Ik zie dat je tijd vrij hebt moeten maken voor me.”
  • “Door de deadline op te schuiven heb ik meer ruimte gekregen het af te krijgen in plaats van het af te raffelen.”

3. Vermijd aannames

Zodra je begint met ‘Ik weet dat het vervelend is dat ik te laat ben, jullie tijd is kostbaar’ doe je een aanname. Misschien vinden ze het helemaal niet vervelend dat je te laat bent, misschien gaf het hen een kans kort andere dingen te bespreken. Probeer dus aannames te vermijden.

Bij het voorval met je baas ga je dus assertief je excuses aanbieden. Toon (1) waardering, (2) erken zijn actie en (3) vermijd aannames:

“Bedankt dat jullie op me gewacht hebben (1), ik zie dat jullie hier extra tijd voor hebben moeten vrijmaken (2). Zullen we aan de slag gaan? (3)”

Je geeft hier een andere boodschap mee af. Je bent zelfverzekerd, legt de schuld niet bij jezelf neer en je geeft aan dat je het waardeert dat ze hun tijd opgeofferd hebben.

Iemand bedanken blijkt dus meer effect te hebben dan jezelf omlaag te halen. Het is niet alleen goed voor je humeur en gezondheid, maar ook voor die van anderen! Onnodig de schuld bij jezelf neerleggen is niet langer nodig; door waardering te tonen voor een ander kom je al een heel eind, niet alleen op de werkvloer maar in je hele leven.

iemand bedanken

Meer weten?

Wil je meer leren over hoe je assertiever kunt worden, niet alleen op de werkvloer maar ook in je dagelijks leven? Volg onze training waarin je in minder dan 1 dag het leert!

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X