‘Sorry’ zeggen heeft het tegenovergestelde effect dan je er mee probeert te bereiken, wanneer je het onterecht en te vaak zegt. Vooral vrouwen neigen naar onnodig veel sorry’s, volgens onderzoek. 3 tips om er vanaf te komen en sterker te communiceren.

Je loopt over een drukke straat, iemand botst gehaast tegen je op. Nog voordat je het door hebt roep je “sorry!”, terwijl de ander stug doorloopt. Niet jouw schuld, en toch zeg je ‘sorry’?

Of het moment waarop je een collega iets wil vragen – al is het om zijn nietmachine te lenen – komt er al een “sorry, mag ik…” uit je mond.

Je denkt misschien beleefd te zijn, maar dat gewenste effect wordt totaal teniet gedaan wanneer je ten onrechte of te vaak ‘sorry’ zegt.

Onderzoeken hebben uitgewezen waarom we zo vaak sorry zeggen, en dat dat het tegenovergestelde effect heeft dan wat we er mee proberen te bereiken. Wat blijkt namelijk? Onnodig ‘sorry’ zeggen leidt alleen maar tot minder respect en een zwakke, onderdanige houding (en dus een slechte niet-assertieve communicatie).

Nog een verrassende conclusie: vrouwen kunnen daarin nog heel wat van mannen leren. De Universiteit van Waterloo onderzocht het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke sorry-zeggers en toonde aan dat vrouwen (te) vaak sorry zeggen terwijl mannen dit zelden doen.

Hoe kan dat?

Simpel: mannen zeggen geen sorry, als ze niets fout gedaan hebben.

“Het is niet zo dat mannen niet vaak sorry zeggen, omdat ze denken dat ze dan zwak overkomen of dat ze geen verantwoordelijkheden voor hun acties willen nemen”, zegt onderzoekster Karina Schumann. “Wanneer mannen denken dat ze echt iets fout gedaan hebben, zullen ze net zo snel hun excuses aanbieden als vrouwen. Het is gewoon zo dat ze niet zo snel denken dat ze iets fout gedaan hebben.”

Vrouwen daarentegen hebben de neiging om de lieve vrede te bewaren en ze denken vaker dat ze waarschijnlijk wel een blunder begaan hebben.

“Vrouwen steken biologisch zo in elkaar dat ze altijd voor harmonie en verzorging kiezen. Voor de meeste vrouwen zijn excuses een manier om die harmonie te behouden,” aldus expert Judi Clements.

Of je nu een vrouw of man bent, met sorry zeggen denk je dus dat je de lieve vrede bewaart of dat je sterker en beleefder overkomt – terwijl het in werkelijkheid het tegenovergestelde effect heeft.

“Door de verantwoordelijkheid te nemen voor dingen die onze fout niet zijn, denigreer je je eigenwaarde”, zegt Linda Sapadin, PhD en auteur van ‘Master Your Fears: How to Triumph over Your Worries and Get on with Your Life’

Bovendien verander je de machtsverhoudingen automatisch: je stelt je onderdanig naar de ander op door ‘sorry’ te zeggen.

“Het is een duidelijk foute instelling. Dit kan gevaarlijk zijn, voornamelijk in de machtsverhoudingen tussen de sorry-zegger en de ‘beledigde’”, schrijft Alison Fairbrother van Politics Daily over het onderwerp.

Conclusie: je krijgt dus alleen maar minder respect als je onnodig vaak ‘sorry’ blijft zeggen.

Geef je ‘sorry’s’ weer waarde en win respect: 3 tips

Doe dus wat de mannen in het onderzoek van de Universiteit van Waterloo deden: zeg alleen sorry wanneer je echt iets fout hebt gedaan. Probeer de vrede niet ten koste van jezelf te bewaren. Floep het woord er niet te pas en te onpas uit, want je doet het er geen recht mee.

Klinkt simpel, maar ik kan me voorstellen dat je daar (onbewust) toch moeite mee hebt. Deze tips helpen je in de goede richting!

1. Word je bewust van hoe vaak je ‘sorry’ zegt

Houd bij wanneer je het doet (bij bijna elke zin die uit je komt komt of alleen wanneer er echt iets misgaat door jouw toedoen), hoe je het doet (reageer je alsof je een ernstige misdaad hebt gepleegd, wanneer je per ongeluk op iemands tenen hebt getrapt of voldoet een simpele ‘sorry’ bij jou) en waarom je ‘sorry’ zegt (wanneer iemand tegen jou aanbotst op straat of pas als je de lievelingsmok van je vriendin kapot laat vallen).

2. Bewaar je ‘sorry’s’ voor momenten die er toe doen

Dus niet wanneer iemand tegen jou aanbotst en wel wanneer je de lievelingsmok van je vriendin kapot laat vallen. Zeg pas sorry op het moment dat jij écht een fout hebt gemaakt, niet meer, niet minder.

3. Zeg ‘bedankt’ in plaats van ‘sorry’

Beleefd communiceren zónder dat je elke zin of elk verzoek begint met ‘sorry’ doe je door ‘sorry’ te vervangen met ‘bedankt’. Spreek waardering uit, in plaats van excuses te maken. Veel assertiever!

Dus niet “Sorry dat ik je stoor, maar…” aan het begin van een gesprek, maar “Bedankt dat ik je hier even voor mocht storen.”

Zo buig je je vreemde gewoonte om altijd maar sorry te zeggen netjes af naar een beschaafde, assertieve communicatie. Niet alleen goed voor jouw eigenwaarde en het respect dat je krijgt van de mensen om je heen, het is ook een stuk aangenamer voor je omgeving wanneer je ‘sorry’s’ bewaart voor de hoognodige momenten. Zo doe je iedereen een plezier!

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog