Je collega steelt jouw ideeën… 3 terugkaap-stappen

collega steelt ideeen

“Ook op de werkvloer geldt: ere wie ere toekomt” kopte Elsevier eerder al terecht. Hoe staat dat bij jou? Krijg jij de eer die je verdient? Of is er altijd een collega of een baas die er met jouw ideeën en eer vandoor gaat? Tijd om er zélf eens mee te gaan strijken, zonder kwaaie blikken.

Je zit in een overleg, terwijl je je collega Kevin plots het financieel verslag – dat jij compleet hebt opgesteld en waar hij een paar keer over meegedacht heeft – “mijn verslag…” hoort noemen.

Tip: moeite met grenzen aangeven? Volg onze 1-daagse assertiviteitstraining!
Meer weten?

In je verbijstering draait je brein op volle toeren. “Zei hij dat nou echt?” “Wat een lefgozer!” “Hoe kómt hij erbij?” en “Ik ga er wat van zeggen!” wisselen elkaar af in je hoofd. En ondertussen… Is het moment voorbij en is iedereen al doorgeschakeld naar het volgende onderwerp. Kans gemist. Eer verdwenen.

Klinkt bekend?

Is het ook voor velen van ons. Maar liefst 71% van de deelnemers in dit psychologisch onderzoek jatten credits of een idee van een ander. Een verbazingwekkend hoog aantal, dat best een aardige weergave van onze dagelijkse realiteit zou kunnen zijn.

collega steelt ideeenJe bent dus gewaarschuwd: de credit-stelers zijn overal – en ze zijn met velen!

Waardoor de kans weer groot is dat jij al eens met bovenstaand voorval te maken hebt gehad – en sindsdien alleen maar baalt dat je niets deed en de credits zomaar aan Kevin cadeau deed.

Dat had ook anders gekund. In een ideale wereld zat Kevin niet bij de 71%-club en had jij mooi je harde werk aan dat verslag kunnen opeisen.

Bestaat die ideale wereld niet? Jazeker wel. Je kunt je eer terugkapen, Kevin van zijn kleptomane gedrag afhelpen, en iedereen tevreden houden: in 1 klap! In een ideale wereld pak jij het namelijk allemaal veel assertiever aan, in plaats van passief Kevin zijn misdaad laten begaan.

En dat doe je dan zo (3 stappen verwijderd van een wereld zonder credit-stelers):

1. Je laat het moment niet voorbijgaan – je spreekt!

Dat is wat je allereerst doet, nog voordat je brein in standje ‘verbijsterd’ gaat: spreken! Het moment niet voorbij laten gaan!

Let wel op: dit is geen vrijbrief voor een oorlogsverklaring. Integendeel. Je laat geen laptops in het rond vliegen, start geen scheldkanonnade of stille oorlog tegen Kevin. Je gaat Kevin gewoon netjes in zijn waarde laten terwijl je beheerst doch effectief terug aan jezelf toebedeelt wat van jou was, op een buitengewoon assertieve manier.

Houd je houding even krachtig als vriendelijk. Glimlach, zit of sta rechtop, spreek met warmte en autoriteit en zeg iets in de zin van:

“Wat Kevin hier wil zeggen is dat onze gezamenlijke inzet dit financieel verslag zo compleet heeft kunnen maken. Nadat hij de data verzameld heeft ben ik aan de slag gegaan met de analyse en de uitwerking – en dit is wat daar uit is gekomen. Dat nog even ter info.”

Kijk beleefd en ondubbelzinnig in het rond en hou verder je mond – stilte kan op het juiste moment minstens zo effectief werken als nog meer woorden.

(Geef Kevin zelfs mede-credits als die er überhaupt niet zijn geweest. Zo red je zijn hachje, bewaar je de vrede en behoud je de mogelijkheid om het er later nog 1 op 1 over te hebben.)

2. De echte confrontatie: 1 op 1

Houd diezelfde beleefde en beheerste toon vast als je Kevin (z.s.m.) benadert om hem uit te nodigen voor een 1 op 1 gesprek. Je wil hem namelijk nog steeds niet tegen je in het harnas jagen, maar wel de confrontatie aangaan.

Zelfs dan houd je het daarom beleefd, met als enige verschil dat je nu wél zegt waar het op staat:

“Kevin, ik respecteer je werk en je bijdrage en ik zal je publiekelijk de credits geven die je daarvoor verdient. Maar als je nog eens de credit neemt voor mijn werk, dan zal ik net zo eerlijk zijn als nu en net zo publiekelijk zeggen hoe het echt zit.”

Wacht zijn reactie af, maar probeer de kwestie daarna zo snel mogelijk af te ronden. En blijf ondertussen stellig bij je standpunt! Laat je niets anders aanpraten, jij weet dat je gelijk hebt.

Bedank hem nogmaals voor het gesprek en benadruk dat jullie als even goede vrienden de deur uit lopen.

3. Tip: kort en krachtig bespaart stress

collega steelt ideeenVerder hoef je eigenlijk heel weinig meer te doen. Hoe korter en sneller je alles afhandelt, hoe pijnlozer het allemaal gaat – net als een pleister, eigenlijk. Houd het gesprek altijd op 5 tot 15 minuten, of nog sneller dan dat.

Een snelle afhandeling maakt je namelijk daadkrachtiger, maar bespaart je ook een hoop stress. Bedenk je namelijk altijd dat één korte vervelende conversatie je minder stress oplevert dan je dagen- of zelfs wekenlang opvreten over de onrechtvaardigheid die je is aangedaan.

Psst… Wat nóg beter werkt:

Voorkomen. In plaats van genezen.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Nog voordat jouw credits of ideeën door iemand anders gekaapt kunnen worden, kun jij al duidelijk zijn over de ware eigenaar ervan: jij. Door meteen de eer op te eisen voor alles wat je doet. Dat kan zelfs zonder het opvallend of opschepperig te doen!

Nog voordat Kevin jouw financieel verslag “mijn verslag…” noemde, had jij al eens kunnen aanhalen dat je er mee bezig was.

Als agendapunt bij de eerstvolgende vergadering, bijvoorbeeld. Waarbij je de status van je werk mededeelt onder het mom van:

“Ik heb jullie allemaal het financieel overzicht van het eerste kwartaal al gemaild, zoals ik het tot nu toe gemaakt heb. Als er iemand vragen, opmerkingen of toevoegingen heeft – kom maar door”.

Want, zoals Pullitzer Price winnend journaliste (en algemeen inspirerend persoon) Fawn Germer ooit wijselijk tijdens een toespraak zei:

“Als jij de credits voor je werk niet op je neemt, doet iemand anders het waarschijnlijk.”

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Reacties

  1. vince71 reageert:

    I have registered some ideas in the past with file-reg.com in the Netherlands but the website can’t be reached,… What will happen with all the registration of there customers ?

Reageer:

*

X