We zitten er allemaal wel eens doorheen. Omdat we ons in een sleur bevinden of omdat we het leven even niet door een roze bril kunnen bekijken. Gelukkig trekt zo’n donkere wolk na een paar dagen (of weken) vanzelf weg. Of hij op een later moment weer opduikt, kunnen wij niet voorkomen. Wél kunnen we je helpen weer beter in je vel te komen. Met deze 4 (onverwachte, maar effectieve) tips!

4 tips, stuk voor stuk zorgen ze ervoor dat je iets beter in je vel zit. Ze pakken de problemen misschien niet bij de bron aan, maar ze zorgen we wel voor dat je dingen vanuit een andere kant kunt belichten. En dat zorgt er in de meeste gevallen al voor dat je iets optimistischer in het leven staat.

1. Wees dankbaar voor de dingen die goed gaan

Het is heel eenvoudig om te klagen.

Het is te koud buiten.

… te warm.

Stond ik alwéér in de file” en

Ben je nu alweer vergeten de vuilnis buiten te zetten?

Kortom: we doen het graag. We doen het vaak. En hoewel het natuurlijk op zijn tijd lekker is om gal te spuwen, schieten we er natuurlijk niets mee op. Het Nederlandse weer wordt er niet beter van en de files er niet korter door. Bovendien komt het ook niet jouw humeur ten goede. Integendeel:

Constant negativiteit uiten zorgt enkel voor pessimisme. Niet alleen ervaar jij hierdoor stress en negatieve gedachten, je went je zelf ook een een negatief denkpatroon aan. En daar wordt niemand beter van.

Bekijk het leven daarom eens van de zonnige kant. Niet wat er fout gaat, maar wat er goed gaat.

Onderzoek toont namelijk aan dat wanneer je een tijd lang jezelf dwingt het positieve in te zien, jouw brein een verandering doormaakt. Je zit beter in je vel, ervaart minder stress, je intelligentieniveau stijgt en je creativiteit piekt. Zelfs je productiviteit neemt met 31% toe.

Hiervoor hoef je enkel dagelijks een 3 tot 5 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Op een stuk papier, in een dagboek of als notitie op je telefoon. Noteer wat hetgeen is waar jij dankbaar voor bent en eventueel waarom dat zo is.

Doe je dit 21 dagen lang, dan zul je merken dat je een meer rooskleurige kijk op de alledaagse dingen krijgt en optimistischer in het leven staat.

Beter in je vel zitten

2. Ga nuttiger met je tijd en aandacht om

Wanneer jij je laat leiden door de waan van de dag en taken maar oppakt wanneer ze op je bordje verschijnen, heb je niet alleen een gebrek aan overzicht. Je zult je ook gejaagd voelen. Gestresst zelfs. Hierdoor zit jij gedurende je (werk)dag niet lekker in je vel.

Ga je bewuster met je tijd en aandacht om, dan voorkom je dit. Je leert welke zaken prioriteit hebben, bent hierdoor productiever én zult je daardoor ook gelukkiger voelen.

Hoe je het beste jouw tijd managet, lees je uitgebreid op onze time management pagina. Daar staan talloze artikelen die jou vertellen hoe jij je tijd efficiënter kunt besteden. Voor nu heb je wellicht iets aan deze tips:

  1. Vermijd multitasking. Voorkom dat je verschillende taken afwisselt. Niet alleen verlies je hierdoor je concentratie, het komt ook de kwaliteit van je werk niet ten goede. (Onderzoekt toont zelfs aan dat multitasking je brein kan schaden.)
  2. Wees kritisch over de vergaderingen die je bijwoont. Jouw tijd is kostbaar. Besteed hem niet aan meetings die niet interessant of informatief voor jou zijn.
  3. Stel duidelijke grenzen en leer aangeven wanneer iemand daar overheen gaat. Te aardig en meegaand zijn kan namelijk dodelijk zijn voor jouw productiviteit en focus.
  4. Weet wanneer je het meest productief bent en benut die uren voor kennis- en concentratietaken.
  5. Wees je bewust van stiekeme tijd- en energievreters, zoals je inbox, afleidende notificaties of interrupties op de werkvloer. Ga er beter mee om.

Tips waarmee je niet alleen een stuk productiever wordt, maar ook met een voldaan gevoel huiswaarts keert (zonder stress!)

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

3. Stop met het koesteren van wrok en leer mensen vergeven

We zien ‘vergiffenis’ als een term uit een zweverig zelfhulpboek. Iets wat in theorie best mooi klinkt, maar waar we in de praktijk niets mee kunnen. Toch moeten we het niet zo snel wegwuiven.

Een studie toont namelijk aan dat het vergeven van iemand die ons in het verleden heeft gekwetst, bijdraagt aan ons geluksgevoel. Niet alleen helpt het je beter in je vel te zitten, het verhoogt zelfs je productiviteit:

Meer dan 200 werknemers werden aangespoord collega’s waar ze wrok tegen koesterden, te vergeven. Het resultaat was verbluffend. Niet alleen werden er minder ziektedagen opgenomen, de werknemers waren ook productiever en hadden minder mentale en fysieke klachten (zoals hoofdpijn of depressies).

Het is belangrijk om hierbij stil te staan en vergiffenis niet te zien als iets zweverigs. Niemand heeft er namelijk baat bij wanneer er negatieve gevoelens op de werkvloer heersen. Het komt de productiviteit niet ten goede en al zeker niet de werksfeer.

Ga daarom het gesprek aan, zeg “sorry” of accepteer een welgemeend excuus. Het zijn kleine dingen met een groots resultaat.

Beter in je vel tips

4. Vervang je ‘to do’-lijst met een ‘to be’-lijst

Een mooie afsluiter is misschien de tip van de succesvolle ondernemer Richard Branson, de oprichter van Virgin Group. Op zijn eigen website schreef hij in een brief dat hij niet langer een ‘to do’-lijst hanteert, maar een ‘to be’-lijst. Een lijst met zaken die hij wilt zijn. Iets wat volgens hem ervoor zorgt dat hij meer rust heeft en positiever in het leven staat.

“De wereld verwacht grootse dromen: “Ik wil een schrijver zijn, een dokter, minister president.” Maar dat gaat enkel over wat je wilt doen, niet over wie jij wilt zijn. En hoewel ‘doen’ misschien geluksmomenten voortbrengt, zal het je niet geluk brengen.

Spendeer daarom niet al je talenten door te stressen over dingen die je niet in de hand hebt, of die je niet kunt veranderen. Als je werkelijk leert inzien welke kansen het leven je toewerpt, zul je beter in je vel zitten. Onthoud dat geluk geen doel op zichzelf is, maar een gewoonte.

Stop daarom. Kijk om je heen. Adem. Breng tijd door met vrienden en familie. Wees er voor iemand, en laat iemand er voor jou zijn. Durf te leven, al is het voor een minuut. “

Wij kunnen het niet beter verwoorden. Kies ervoor om in je dagelijks leven positiever te zijn, de wereld iets optimistischer te bekijken en dan wordt het voor iedereen een iets mooier plekje. 

Je leest Brandson’s volledige brief hier.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog