Het lijkt onvermijdelijk om teleur te stellen, wanneer je een onpopulaire beslissing moet maken. Toch hoeft het dat niet te zijn! Er bestaat een simpele benadering om lastige beslissingen pijnloos te maken, zónder aan populariteit in te leveren. Als je het goed doet krijg je er zelfs nog wat extra waardering voor terug. Benieuwd wat het is…?

Het leven bestaat uit een lange reeks van keuzes maken. Geef toe, daar komt het op neer. En de kans dat er een keuze tussen zit die een ander niet aanstaat, is daardoor redelijk aanwezig. Klopt ook, toch?

Of dat nu een collega is, een werknemer, je partner of je eigen kind – wanneer je een keuze maakt tussen 2 dingen of personen, is er een altijd 1 iets of (nog erger) 1 iemand de pineut.

Je kiest er voor om een deadline op je werk te halen door ‘s avonds overuren te draaien, en mist daardoor het afzwemmen van je zoontje. Of je moet als werkgever nu eenmaal een budgettering doorvoeren dit kwartaal, waardoor je het aankomende personeelsuitje moet reduceren tot een etentje in plaats van een heel weekend weg. Pijnlijk, maar je moet nu eenmaal beslissingen maken. Ook al gaan die waarschijnlijk ten koste van je populariteit.

Wat je vervolgens doet om die aanslag op je populariteit te compenseren is:

A. de ‘het is nu eenmaal zo, laten we er niet te lang over doorgaan’-kaart spelen.

of


B. voor de ‘ik kan niet aardig genoeg doen om het allemaal goed te maken’-benadering kiezen.

Wat is het juiste antwoord? C. Allebei mis! Maar wat is dan de oplossing die voor iedereen werkt?

De oplossing die voor iedereen werkt

Oké, je gaat het nooit echt iedereen naar de zin kunnen maken – daar zijn geen oplossingen voor. Maar er is wél een betere manier om pijnlijke beslissingen een stuk makkelijker te maken en je populariteit te behouden (of zelfs te vergroten!). Een oplossing die niet de scherven bij elkaar raapt nadat het kwaad geschied is door een bepaalde keuze te maken, maar één die voorkomt dat je je eigen glazen aan diggelen gaat gooien:

GOOI HET IN DE GROEP

Het dilemma ligt op jouw schouders. Jij moet kiezen voor overwerken of afzwemmen. Voor korten op personeelsuitjes of bonusbeperkingen. Compleet jouw probleem.

Hoewel… Is dat wel zo? Moet jij wel de enige zijn die deze last draagt? “Gedeelde smart is halve smart”, kennen we die nog? Juist! Deel je dilemma. Gooi het in de groep. Maak het openbaar. Wees transparant. En vraag om medewerking.

Gezamenlijk deel je niet alleen de smart, maar kom je ook met meer oplossingen, nieuwe ideeën, en uiteindelijk tot een keuze die niet alleen bij jou ligt – maar waar iedereen aan bijgedragen heeft. Zo kan de schuld dus ook nooit compleet bij jou komen te liggen. Én is er meer begrip vanuit de voor- en tegenpartijen voor de gemaakte keuze. Iedereen weet tenslotte waar het om gaat, hoe het dilemma tot stand is gekomen en waarom bepaalde keuzes wel en niet zijn gemaakt en voelt zich betrokken. Win – win – win – win – win, zou ik zeggen.

In de praktijk

Die conclusie (win-win) trok ook Naomi Poe, oprichter en CEO van ‘Better Batter’ glutenvrij bloem, toen ze met haar bedrijf in de financiële problemen zat. Er moest een flinke budget-wind door de kantoren gaan waaien, anders zouden ze het niet overleven.

Ze maakte die beslissingen niet alleen vanuit een ivoren toren, op theoretische basis van de cijfers en de rapporten. Nee, ze pakte het praktischer aan. Ze riep al haar personeel bij elkaar, liet de cijfers en rapporten zien, legde uit wat dat betekende (en dat betekende sowieso salarisverlagingen voor iedereen) en deed toen het volgende:

Poe: “Ik vroeg mijn mensen, ‘als jij voor dit probleem stond, wat zou jouw oplossing dan zijn?’”

Uiteindelijk vertelde iedereen wat hij of zij per maand minimaal nodig had om rond te komen en gingen ze gezamenlijk akkoord met salarisverlagingen op maat. Ook Poe zelf nam een flinke hap uit haar loon, om het transparant en uitgebalanceerd te houden. De best mogelijke uitkomst in dit vervelende scenario.

“Die oplossing maakte het mogelijk voor iedereen om zijn baan te behouden en voor Better Batter om te blijven bestaan. Bovendien heeft het zich uitbetaald in een enorm vergrote loyaliteit en productiviteit.”

Zie je hoe het werkt – zo’n gezamenlijke beslissing? Het kan ook voor jou werken. Vertaal het maar eens naar jouw situatie. Moet je echt A. gaan korten op dat personeelsuitje, dat alleen maar even mededelen, je weer omdraaien en verdergaan tot de orde van de dag? Of B. hetzelfde doen en duizendmaal je excuses aanbieden? Óf kun je C. je probleem ook in de groep gooien, exact zoals Naomi Poe gedaan heeft? Ja, dat kan dus. En zou je eens moeten doen.

Jij: “Dames en heren, we zitten met een probleem… Het afgelopen jaar zijn de zaken wat minder goed gegaan, ondanks jullie onstuitbare inzet. Daardoor zal er dit jaar ergens op gekort moeten gaan worden. Mijn gedachten gingen uit naar een jaarlijks etentje met zijn allen, in plaats van een heel weekend weg – als jullie dat kunnen missen. Of zijn er andere ideeën?”

Zie daar, het begin van een mooie samenwerking. Een oplossing voor jouw keuze-probleem, zonder dat je inboet aan populariteit. Wie weet, groeit je status zelfs een beetje door deze dappere benadering. Nooit weg, zo’n beetje extra waardering en loyaliteit in plaats van boze blikken en pijnlijke beslissingen.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog