De werknemer ondervindt de – vaak negatieve – gevolgen daarvan. In de zorg is ziekteverzuim opvallend veelvoorkomend, waarbij ‘te hoge werkdruk’ maar liefst de helft van de tijd de oorzaak is. Een juiste aanpak van de enorme probleem is er helaas nog altijd niet. In 70% van de gevallen worden nog altijd onvoldoende maatregelen getroffen om werkdruk te verlagen.

Dat blijkt uit een inspectierapport van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en onderzoek van TNO.

Die hoge werkdruk en ziekte-veroorzaker heeft een aantal duidelijk aanwijsbare redenen:

  • Er wordt ineffectief leidinggegeven in de zorg, met beperkt eigen verantwoordelijkheden.
  • De communicatie tussen zorginstellingen is matig tot slecht.
  • Er vinden onophoudelijk wijzigingen plaats binnen instellingen.
  • De zwaarte van de zorg die verleend moet worden, is steeds groter (extra- en intramuraal).
  • Er is te veel administratie die gedaan moet worden, en steeds minder (noodzakelijke) tijd voor patiënten beschikbaar.

Het meest verontrustend van die ontwikkelingen is de eerste. Men wordt slecht begeleid in het werk. Communicatie tussen leiddinggevenden en ‘de mensen op de vloer’ hapert. Er worden inschattingen en keuzes gemaakt waar de daadwerkelijke zorgverlener niet achter staat, maar niets aan lijkt te kunnen doen. Eigen initiatief toelaten of luisteren naar de gang van zaken in de praktijk, om slimmer en beter te werken, gebeurt steeds minder. Dat moet veranderen naar een situatie waarin de zorgverlener kan zeggen wat hij denkt dat hij goed of slecht acht voor de patiënt, hoe hij zijn werk het best kan indelen en er weer ruimte komt voor eigen initiatief en verantwoordelijkheden. Beweegruimte. Ruimte om weer écht goede zorg te kunnen verlenen.

Het lijkt misschien onvoorstelbaar, omdat je al zo lang gewend bent aan deze beperkende werkwijze. Toch is het mogelijk om je tijd en de uitvoering van je beroep weer in eigen handen te krijgen. En dat moet in eerste instantie niet van hogerop komen, maar van binnenuit. Van de directe praktijk-zorgverleners zelf. Door van zich te laten horen, op een constructieve en communicatief vaardige manier. Op een assertieve manier.

Assertiviteit in de zorg

Een cursus assertiviteit in de zorg leert je assertief en effectief communiceren. Op een manier die constructief is voor de relatie tussen leidinggevend en uitvoerend personeel, en tussen patiënt en zorgverlener. Altijd samen werkend naar een betere werkomgeving, betere resultaten van je werk en een betere onderlinge werkrelatie.

Na de 1-daagse training assertiviteit in de zorg kun je het geleerde direct op de werkvloer toepassen. De cursus assertiviteit in de zorg is namelijk erg praktijk-gericht, en toegespitst op jouw persoonlijke leerpunten.

Zo kun je direct na de assertiviteitstraining:

  • duidelijk je grenzen aangeven bij patiënten en leidinggevenden
  • “nee” zeggen wanneer nodig
  • initiatief tonen en eigen beweegruimte creëren binnen je functie
  • conflicten op een gezonde manier aangaan en oplossen
  • duidelijk leren aangeven wanneer de werkdruk te hoog is
  • effectiever communiceren met directe en indirecte collega’s

De assertiviteitstraining in de zorg is mogelijk voor elk soort zorgverlener en medisch professional: locatiemanager, medisch secretaresse, maatschappelijk werker, hoofd verpleging, verzorgende, thuiszorg, ergotherapeut, palliatieve zorg, geestelijk verzorger, verpleegkundige, hoofd medische dienst, eerst verantwoordelijk verzorgende, in de ouderenzorg, psycholoog, fysiotherapeut, zorgmanager, teamleider verpleging, huisarts, medisch specialist, praktijkondersteuner, leidinggevende in de zorg, … – noem maar op.

In-company offerte aanvragen

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
9
Jan

Amsterdam
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
9
Jan

Eindhoven
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
15
Jan

Antwerpen
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
15
Jan

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
15
Jan

Gent
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

Assertiviteit in de zorg mét coaching

Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier meer over de cursus assertiviteit met coaching.

In-company offerte aanvragen


Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Gose Bos

Ondanks dat het voor ons op een zaterdag was heb ik hier zeker geen spijt van gekregen om hier aan deel te nemen. Zeer leerzaam, en ik heb hier zeker een boel van geleerd.

9/10
Klantenvertellen
Ibtissam

Deze cursus heeft mij heel erg geholpen om kritischer naar mezelf te gaan kijken op het gebied van communicatie en welke gedachtes er bij komen. De groepsactiviteiten vond ik erg fijn en passen bij de lessen.

8/10
Klantenvertellen
Claudia

Hele nuttige cursus die prettig wordt gegeven

10/10
Klantenvertellen
Harm Cornel

Nuttig en in praktijk toe te passen

10/10
Klantenvertellen
Robbert Thier

Een afwisselende cursus met veel tips – tricks en praktische informatie.

10/10
Klantenvertellen
Jasper

Een hele fijne en praktische training, gegeven door een net zo fijne trainer. De sfeer is goed, het materiaal sluit aan bij de praktijk en er is ruimte voor verdieping.

10/10
Klantenvertellen
Yvonne Vorspaget

Gisteren hebben wij met het team credit control van GEA BeNeLux een training gevolgd Assertiviteit. Het feit dat wij reeds eerder trainingen hebben gevolgd bewijst dat Tijdwinst goed bezig is. Heel leerzaam en heel toepasbaar in het dagelijkse leven.

10/10
Klantenvertellen
Gerrold G.H. Huisman

Het was een leerzame dag waar ik veel aan heb gehad. De trainer heeft deze dag op leuke manier ingedeeld zodat de groep het ook heel leuk vond.

10/10
Klantenvertellen
Renate Stoker

Ik vond het een zeer leerzame cursus waar je echt veel aan hebt. Duidelijke informatie, voldoende tijd voor vragen stellen en punctueel.

10/10
Klantenvertellen
Marcella van Berlo

De trainer is motiverend, wisselt prettig af in werkvormen en theorie-praktijk. Ik heb er veel goede tips aan over gehouden en ben gemotiveerd om deze direct in praktijk te brengen!

10/10
Klantenvertellen
Esther Prins

Ik had de hele dag mijn aandacht erbij dit is te wijden aan de trainer. Wat een leerzame en leuke dag. Dankjewel

10/10
Klantenvertellen
Dave Reitsema

Ik vond het een prettige training, ik doe al een hoop dingen goed, maar ook nog wat tip en tools erbij gekregen

8/10
Klantenvertellen

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

7 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten