De werknemer ondervindt de – vaak negatieve – gevolgen daarvan. In de zorg is ziekteverzuim opvallend veelvoorkomend, waarbij ‘te hoge werkdruk’ maar liefst de helft van de tijd de oorzaak is. Een juiste aanpak van de enorme probleem is er helaas nog altijd niet. In 70% van de gevallen worden nog altijd onvoldoende maatregelen getroffen om werkdruk te verlagen.

Dat blijkt uit een inspectierapport van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en onderzoek van TNO.

Die hoge werkdruk en ziekte-veroorzaker heeft een aantal duidelijk aanwijsbare redenen:

  • Er wordt ineffectief leidinggegeven in de zorg, met beperkt eigen verantwoordelijkheden.
  • De communicatie tussen zorginstellingen is matig tot slecht.
  • Er vinden onophoudelijk wijzigingen plaats binnen instellingen.
  • De zwaarte van de zorg die verleend moet worden, is steeds groter (extra- en intramuraal).
  • Er is te veel administratie die gedaan moet worden, en steeds minder (noodzakelijke) tijd voor patiënten beschikbaar.

Het meest verontrustend van die ontwikkelingen is de eerste. Men wordt slecht begeleid in het werk. Communicatie tussen leiddinggevenden en ‘de mensen op de vloer’ hapert. Er worden inschattingen en keuzes gemaakt waar de daadwerkelijke zorgverlener niet achter staat, maar niets aan lijkt te kunnen doen. Eigen initiatief toelaten of luisteren naar de gang van zaken in de praktijk, om slimmer en beter te werken, gebeurt steeds minder. Dat moet veranderen naar een situatie waarin de zorgverlener kan zeggen wat hij denkt dat hij goed of slecht acht voor de patiënt, hoe hij zijn werk het best kan indelen en er weer ruimte komt voor eigen initiatief en verantwoordelijkheden. Beweegruimte. Ruimte om weer écht goede zorg te kunnen verlenen.

Het lijkt misschien onvoorstelbaar, omdat je al zo lang gewend bent aan deze beperkende werkwijze. Toch is het mogelijk om je tijd en de uitvoering van je beroep weer in eigen handen te krijgen. En dat moet in eerste instantie niet van hogerop komen, maar van binnenuit. Van de directe praktijk-zorgverleners zelf. Door van zich te laten horen, op een constructieve en communicatief vaardige manier. Op een assertieve manier.

Assertiviteit in de zorg

Een cursus assertiviteit in de zorg leert je assertief en effectief communiceren. Op een manier die constructief is voor de relatie tussen leidinggevend en uitvoerend personeel, en tussen patiënt en zorgverlener. Altijd samen werkend naar een betere werkomgeving, betere resultaten van je werk en een betere onderlinge werkrelatie.

Na de 1-daagse training assertiviteit in de zorg kun je het geleerde direct op de werkvloer toepassen. De cursus assertiviteit in de zorg is namelijk erg praktijk-gericht, en toegespitst op jouw persoonlijke leerpunten.

Zo kun je direct na de assertiviteitstraining:

  • duidelijk je grenzen aangeven bij patiënten en leidinggevenden
  • “nee” zeggen wanneer nodig
  • initiatief tonen en eigen beweegruimte creëren binnen je functie
  • conflicten op een gezonde manier aangaan en oplossen
  • duidelijk leren aangeven wanneer de werkdruk te hoog is
  • effectiever communiceren met directe en indirecte collega’s

De assertiviteitstraining in de zorg is mogelijk voor elk soort zorgverlener en medisch professional: locatiemanager, medisch secretaresse, maatschappelijk werker, hoofd verpleging, verzorgende, thuiszorg, ergotherapeut, palliatieve zorg, geestelijk verzorger, verpleegkundige, hoofd medische dienst, eerst verantwoordelijk verzorgende, in de ouderenzorg, psycholoog, fysiotherapeut, zorgmanager, teamleider verpleging, huisarts, medisch specialist, praktijkondersteuner, leidinggevende in de zorg, … – noem maar op.

In-company offerte aanvragen

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
22
May

Utrecht
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
23
May

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
6
Jun

Rotterdam
09:00 - 16:00
Volgeboekt

Volgeboekt
6
Jun

Zwolle
09:00 - 16:00
Volgeboekt

Volgeboekt
12
Jun

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

Assertiviteit in de zorg mét coaching

Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier meer over de cursus assertiviteit met coaching.

In-company offerte aanvragen


Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Ellen

Interessante cursus, ik hoop mezelf de tools en tips eigen te kunnen maken.

10/10
Klantenvertellen
Sebastian Sieburgh

De trainer had een vlot verhaal en wist met leuke voorbeelden de aandacht te trekken. Heb een aantal praktische handvatten direct kunnen toepassen.

9/10
Klantenvertellen
Robbert Thier

Een afwisselende cursus met veel tips – tricks en praktische informatie.

10/10
Klantenvertellen
Rolph Koenders

Ongedwongen en relaxte manier van iemand iets bijbrengen

8/10
Klantenvertellen
Maaike Brouwer

Ik kan het geleerde direct toe gaan passen. Het is op een heel prettige manier gebracht voor de trainer. Zeer aan te bevelen!

10/10
Klantenvertellen
Daphne de Leeuw

Leerzame training met veel tips, ook technische, die je direct in de praktijk kan brengen.

10/10
Klantenvertellen
Hans Bareveld

Zeer herkenbare problemen worden besproken en voor je opgelost.

10/10
Klantenvertellen
Mark Van den Berg

Een zeer vriendelijke trainer welke in een goede manier de training uitlegt en je betrekt bij de training voordat je het weet is de training al weer voorbij. Tijdens deze training krijg je veel tips en tricks welke je gelijk in de praktijk kan brengen.

10/10
Klantenvertellen
Gwen Kappen

Leuke training, met genoeg tips en oefeningen.

8/10
Klantenvertellen
Michel Visser

Eg leuk en leerzaam om met iedereen te sparren over hoe je een boodschap overbrengt en de “toneelstukjes” tussen laten je ook ervaren hoe je bepaalde situaties beter kan aanpakken.

9/10
Klantenvertellen
Jolanta Tomaszewska

Veel praktische en theoretische kennis gekregen, leuke kleine groep, veel mogelijkheden om te oefenen, vragen stellen

Ik ben super tevreden mee!!!

10/10
Klantenvertellen
Helena Hrkac

Ik heb veel geleerd en ook heel veel aanvulling op wat ik al deed. Los daarvan was de training ook erg leuk om te volgen.

10/10
Klantenvertellen

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

7 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten