De werknemer ondervindt de – vaak negatieve – gevolgen daarvan. In de zorg is ziekteverzuim opvallend veelvoorkomend, waarbij ‘te hoge werkdruk’ maar liefst de helft van de tijd de oorzaak is. Een juiste aanpak van de enorme probleem is er helaas nog altijd niet. In 70% van de gevallen worden nog altijd onvoldoende maatregelen getroffen om werkdruk te verlagen.

Dat blijkt uit een inspectierapport van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en onderzoek van TNO.

Die hoge werkdruk en ziekte-veroorzaker heeft een aantal duidelijk aanwijsbare redenen:

  • Er wordt ineffectief leidinggegeven in de zorg, met beperkt eigen verantwoordelijkheden.
  • De communicatie tussen zorginstellingen is matig tot slecht.
  • Er vinden onophoudelijk wijzigingen plaats binnen instellingen.
  • De zwaarte van de zorg die verleend moet worden, is steeds groter (extra- en intramuraal).
  • Er is te veel administratie die gedaan moet worden, en steeds minder (noodzakelijke) tijd voor patiënten beschikbaar.

Het meest verontrustend van die ontwikkelingen is de eerste. Men wordt slecht begeleid in het werk. Communicatie tussen leiddinggevenden en ‘de mensen op de vloer’ hapert. Er worden inschattingen en keuzes gemaakt waar de daadwerkelijke zorgverlener niet achter staat, maar niets aan lijkt te kunnen doen. Eigen initiatief toelaten of luisteren naar de gang van zaken in de praktijk, om slimmer en beter te werken, gebeurt steeds minder. Dat moet veranderen naar een situatie waarin de zorgverlener kan zeggen wat hij denkt dat hij goed of slecht acht voor de patiënt, hoe hij zijn werk het best kan indelen en er weer ruimte komt voor eigen initiatief en verantwoordelijkheden. Beweegruimte. Ruimte om weer écht goede zorg te kunnen verlenen.

Het lijkt misschien onvoorstelbaar, omdat je al zo lang gewend bent aan deze beperkende werkwijze. Toch is het mogelijk om je tijd en de uitvoering van je beroep weer in eigen handen te krijgen. En dat moet in eerste instantie niet van hogerop komen, maar van binnenuit. Van de directe praktijk-zorgverleners zelf. Door van zich te laten horen, op een constructieve en communicatief vaardige manier. Op een assertieve manier.

Assertiviteit in de zorg

Een cursus assertiviteit in de zorg leert je assertief en effectief communiceren. Op een manier die constructief is voor de relatie tussen leidinggevend en uitvoerend personeel, en tussen patiënt en zorgverlener. Altijd samen werkend naar een betere werkomgeving, betere resultaten van je werk en een betere onderlinge werkrelatie.

Na de 1-daagse training assertiviteit in de zorg kun je het geleerde direct op de werkvloer toepassen. De cursus assertiviteit in de zorg is namelijk erg praktijk-gericht, en toegespitst op jouw persoonlijke leerpunten.

Zo kun je direct na de assertiviteitstraining:

  • duidelijk je grenzen aangeven bij patiënten en leidinggevenden
  • “nee” zeggen wanneer nodig
  • initiatief tonen en eigen beweegruimte creëren binnen je functie
  • conflicten op een gezonde manier aangaan en oplossen
  • duidelijk leren aangeven wanneer de werkdruk te hoog is
  • effectiever communiceren met directe en indirecte collega’s

De assertiviteitstraining in de zorg is mogelijk voor elk soort zorgverlener en medisch professional: locatiemanager, medisch secretaresse, maatschappelijk werker, hoofd verpleging, verzorgende, thuiszorg, ergotherapeut, palliatieve zorg, geestelijk verzorger, verpleegkundige, hoofd medische dienst, eerst verantwoordelijk verzorgende, in de ouderenzorg, psycholoog, fysiotherapeut, zorgmanager, teamleider verpleging, huisarts, medisch specialist, praktijkondersteuner, leidinggevende in de zorg, … – noem maar op.

In-company offerte aanvragen

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
15
Dec

Utrecht
09:00 - 16:00
Volgeboekt

Volgeboekt
12
Jan

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
18
Jan

Eindhoven
09:00 - 16:00
Volgeboekt

Volgeboekt
18
Jan

Rotterdam
09:00 - 16:00
Volgeboekt

Volgeboekt
8
Feb

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

Assertiviteit in de zorg mét coaching

Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier meer over de cursus assertiviteit met coaching.

In-company offerte aanvragen


Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Andrea Garritzen

Ik heb de training als leerzaam ervaren. De training werd op een hele prettige manier gegeven. De sfeer was dan ook heel goed. Iedereen deed goed mee. Fijne ervaring.

10/10
Klantenvertellen
Aad Frederiks

Veel goede en praktische tips. Op leuke en luchtige manier gebracht.

9/10
Klantenvertellen
Marlon Peters

Het was van het begin tot het einde een leerzame en interessante training.

10/10
Klantenvertellen
Fenny Aalbers

Ik ben verbaasd over de resultaten die behaald kunnen worden door heel simpele technieken. Training was logisch opgebouwd, de kennis werd heel goed overgebracht door de trainer.

9/10
Klantenvertellen
Edward van de Pol

heel fijn dat je er daarna meteen mee aan de slag kan

9/10
Klantenvertellen
Dennis Veugelers

Jullie ontvangen van mij een beoordeling met het cijfer 9!

10/10
Klantenvertellen
Guus van Velthoven

Een workshop die heel goed aansloot bij mijn leervraag.

8/10
Klantenvertellen
Stephan van vliet

Leuk en enthousiast gebracht door de leraar.

9/10
Klantenvertellen
Anda reniers

De training deden we met collega’s waardoor het gezellig en leerzaam is. De situaties die worden besproken zijn daardoor ook herkenbaar. De trainer vond ik vakkundig.

10/10
Klantenvertellen
David van ’t Wout

Was een zeer leerzame training. Met een goeie leraar die met passie vertelde waardoor het geen saaie training was.

9/10
Klantenvertellen
Erik Liebrand

De trainer legt duidelijk uit! Heldere informatie. Hele praktische bruikbare tips.

8/10
Klantenvertellen
Cindy Tiemens

De training is door mij positief ontvangen. De oefeningen waren naar aanleiding van voorbeelden uit de praktijk. Lekker praktisch.
Veel dingen wist ik al wel maar het was goed om hier nogmaals bewust mee bezig te zijn. Je staat er versteld van hoeveel is gebaseerd op aannames over en weer!

10/10
Klantenvertellen

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 9,3

Score: 9,3

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+20 jaar ervaring

+20 jaar ervaring

Met onze ruim 20 jaar ervaring zijn wij dé specialisten