De werknemer ondervindt de – vaak negatieve – gevolgen daarvan. In de zorg is ziekteverzuim opvallend veelvoorkomend, waarbij ‘te hoge werkdruk’ maar liefst de helft van de tijd de oorzaak is. Een juiste aanpak van de enorme probleem is er helaas nog altijd niet. In 70% van de gevallen worden nog altijd onvoldoende maatregelen getroffen om werkdruk te verlagen.
Dat blijkt uit een inspectierapport van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en onderzoek van TNO.
Die hoge werkdruk en ziekte-veroorzaker heeft een aantal duidelijk aanwijsbare redenen:
- Er wordt ineffectief leidinggegeven in de zorg, met beperkt eigen verantwoordelijkheden.
- De communicatie tussen zorginstellingen is matig tot slecht.
- Er vinden onophoudelijk wijzigingen plaats binnen instellingen.
- De zwaarte van de zorg die verleend moet worden, is steeds groter (extra- en intramuraal).
- Er is te veel administratie die gedaan moet worden, en steeds minder (noodzakelijke) tijd voor patiënten beschikbaar.
Het meest verontrustend van die ontwikkelingen is de eerste. Men wordt slecht begeleid in het werk. Communicatie tussen leiddinggevenden en ‘de mensen op de vloer’ hapert. Er worden inschattingen en keuzes gemaakt waar de daadwerkelijke zorgverlener niet achter staat, maar niets aan lijkt te kunnen doen. Eigen initiatief toelaten of luisteren naar de gang van zaken in de praktijk, om slimmer en beter te werken, gebeurt steeds minder. Dat moet veranderen naar een situatie waarin de zorgverlener kan zeggen wat hij denkt dat hij goed of slecht acht voor de patiënt, hoe hij zijn werk het best kan indelen en er weer ruimte komt voor eigen initiatief en verantwoordelijkheden. Beweegruimte. Ruimte om weer écht goede zorg te kunnen verlenen.
Het lijkt misschien onvoorstelbaar, omdat je al zo lang gewend bent aan deze beperkende werkwijze. Toch is het mogelijk om je tijd en de uitvoering van je beroep weer in eigen handen te krijgen. En dat moet in eerste instantie niet van hogerop komen, maar van binnenuit. Van de directe praktijk-zorgverleners zelf. Door van zich te laten horen, op een constructieve en communicatief vaardige manier. Op een assertieve manier.
Assertiviteit in de zorg
Een cursus assertiviteit in de zorg leert je assertief en effectief communiceren. Op een manier die constructief is voor de relatie tussen leidinggevend en uitvoerend personeel, en tussen patiënt en zorgverlener. Altijd samen werkend naar een betere werkomgeving, betere resultaten van je werk en een betere onderlinge werkrelatie.
Na de 1-daagse training assertiviteit in de zorg kun je het geleerde direct op de werkvloer toepassen. De cursus assertiviteit in de zorg is namelijk erg praktijk-gericht, en toegespitst op jouw persoonlijke leerpunten.
Zo kun je direct na de assertiviteitstraining:
- duidelijk je grenzen aangeven bij patiënten en leidinggevenden
- “nee” zeggen wanneer nodig
- initiatief tonen en eigen beweegruimte creëren binnen je functie
- conflicten op een gezonde manier aangaan en oplossen
- duidelijk leren aangeven wanneer de werkdruk te hoog is
- effectiever communiceren met directe en indirecte collega’s
De assertiviteitstraining in de zorg is mogelijk voor elk soort zorgverlener en medisch professional: locatiemanager, medisch secretaresse, maatschappelijk werker, hoofd verpleging, verzorgende, thuiszorg, ergotherapeut, palliatieve zorg, geestelijk verzorger, verpleegkundige, hoofd medische dienst, eerst verantwoordelijk verzorgende, in de ouderenzorg, psycholoog, fysiotherapeut, zorgmanager, teamleider verpleging, huisarts, medisch specialist, praktijkondersteuner, leidinggevende in de zorg, … – noem maar op.
Aankomende cursus data
Zet nu de eerste stap voor meer rust en gelukAssertiviteit in de zorg mét coaching
Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier meer over de cursus assertiviteit met coaching.
Ervaringen van onze cursisten
Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.“Duidelijke en ervaren trainer. Uitleg -> oefening met collega, kort filmpje en bespreken is de training niet te eentonig en houd je je aandacht erbij. Veel nuttige tips gekregen die ook direct toepasbaar zijn.
Een hele leerzame dag met duidelijke voorbeelden en tips die je kunt gebruiken in het dagelijks leven. Erg interessant en ik heb er zeker wat aan.
Deze cursus heeft mij heel erg geholpen om kritischer naar mezelf te gaan kijken op het gebied van communicatie en welke gedachtes er bij komen. De groepsactiviteiten vond ik erg fijn en passen bij de lessen.
Zeer uitgebreide training met praktijkvoorbeelden die toepasbaar zijn in de organisatie.
Je gaat je voorbereiden en denkt dat er van alles kan gebeuren, maar in werkelijkheid, zoals altijd, valt het altijd mee. (NIVEA) Super leuke interactie, ging positief naar huis. En zeker een aanrader mocht je nog twijfelen.
Prettige opleider, fijne en heldere opbouw van de training. Veel praktische aanknopingspunten en tips. Veel aandacht voor onze voorbeelden uit de praktijk
Ik vond het een zeer leerzame cursus waar je echt veel aan hebt. Duidelijke informatie, voldoende tijd voor vragen stellen en punctueel.
De training was super leerzaam. Heel fijn om direct wat praktijk voorbeelden en uitleg te krijgen wat direct toepasbaar is. Zeker een aanrader.