De werknemer ondervindt de – vaak negatieve – gevolgen daarvan. In de zorg is ziekteverzuim opvallend veelvoorkomend, waarbij ‘te hoge werkdruk’ maar liefst de helft van de tijd de oorzaak is. Een juiste aanpak van de enorme probleem is er helaas nog altijd niet. In 70% van de gevallen worden nog altijd onvoldoende maatregelen getroffen om werkdruk te verlagen.

Dat blijkt uit een inspectierapport van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en onderzoek van TNO.

Die hoge werkdruk en ziekte-veroorzaker heeft een aantal duidelijk aanwijsbare redenen:

  • Er wordt ineffectief leidinggegeven in de zorg, met beperkt eigen verantwoordelijkheden.
  • De communicatie tussen zorginstellingen is matig tot slecht.
  • Er vinden onophoudelijk wijzigingen plaats binnen instellingen.
  • De zwaarte van de zorg die verleend moet worden, is steeds groter (extra- en intramuraal).
  • Er is te veel administratie die gedaan moet worden, en steeds minder (noodzakelijke) tijd voor patiënten beschikbaar.

Het meest verontrustend van die ontwikkelingen is de eerste. Men wordt slecht begeleid in het werk. Communicatie tussen leiddinggevenden en ‘de mensen op de vloer’ hapert. Er worden inschattingen en keuzes gemaakt waar de daadwerkelijke zorgverlener niet achter staat, maar niets aan lijkt te kunnen doen. Eigen initiatief toelaten of luisteren naar de gang van zaken in de praktijk, om slimmer en beter te werken, gebeurt steeds minder. Dat moet veranderen naar een situatie waarin de zorgverlener kan zeggen wat hij denkt dat hij goed of slecht acht voor de patiënt, hoe hij zijn werk het best kan indelen en er weer ruimte komt voor eigen initiatief en verantwoordelijkheden. Beweegruimte. Ruimte om weer écht goede zorg te kunnen verlenen.

Het lijkt misschien onvoorstelbaar, omdat je al zo lang gewend bent aan deze beperkende werkwijze. Toch is het mogelijk om je tijd en de uitvoering van je beroep weer in eigen handen te krijgen. En dat moet in eerste instantie niet van hogerop komen, maar van binnenuit. Van de directe praktijk-zorgverleners zelf. Door van zich te laten horen, op een constructieve en communicatief vaardige manier. Op een assertieve manier.

Assertiviteit in de zorg

Een cursus assertiviteit in de zorg leert je assertief en effectief communiceren. Op een manier die constructief is voor de relatie tussen leidinggevend en uitvoerend personeel, en tussen patiënt en zorgverlener. Altijd samen werkend naar een betere werkomgeving, betere resultaten van je werk en een betere onderlinge werkrelatie.

Na de 1-daagse training assertiviteit in de zorg kun je het geleerde direct op de werkvloer toepassen. De cursus assertiviteit in de zorg is namelijk erg praktijk-gericht, en toegespitst op jouw persoonlijke leerpunten.

Zo kun je direct na de assertiviteitstraining:

  • duidelijk je grenzen aangeven bij patiënten en leidinggevenden
  • “nee” zeggen wanneer nodig
  • initiatief tonen en eigen beweegruimte creëren binnen je functie
  • conflicten op een gezonde manier aangaan en oplossen
  • duidelijk leren aangeven wanneer de werkdruk te hoog is
  • effectiever communiceren met directe en indirecte collega’s

De assertiviteitstraining in de zorg is mogelijk voor elk soort zorgverlener en medisch professional: locatiemanager, medisch secretaresse, maatschappelijk werker, hoofd verpleging, verzorgende, thuiszorg, ergotherapeut, palliatieve zorg, geestelijk verzorger, verpleegkundige, hoofd medische dienst, eerst verantwoordelijk verzorgende, in de ouderenzorg, psycholoog, fysiotherapeut, zorgmanager, teamleider verpleging, huisarts, medisch specialist, praktijkondersteuner, leidinggevende in de zorg, … – noem maar op.

In-company offerte aanvragen

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
8
Jul

Rotterdam
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
8
Jul

Zwolle
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
4
Sep

Eindhoven
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
5
Sep

Eindhoven
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
5
Sep

Amsterdam
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

Assertiviteit in de zorg mét coaching

Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier meer over de cursus assertiviteit met coaching.

In-company offerte aanvragen


Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Maaike Brouwer

Ik kan het geleerde direct toe gaan passen. Het is op een heel prettige manier gebracht voor de trainer. Zeer aan te bevelen!

10/10
Klantenvertellen
Irina Mostovaya

Nuttige cursus. Interessant, veel geleerd en veel aan gehad.

10/10
Klantenvertellen
Fenny Aalbers

Ik ben verbaasd over de resultaten die behaald kunnen worden door heel simpele technieken. Training was logisch opgebouwd, de kennis werd heel goed overgebracht door de trainer.

9/10
Klantenvertellen
Marcella van Berlo

De trainer is motiverend, wisselt prettig af in werkvormen en theorie-praktijk. Ik heb er veel goede tips aan over gehouden en ben gemotiveerd om deze direct in praktijk te brengen!

10/10
Klantenvertellen
Yildiz van der Zijden

Ik vond de eendaagse timemanagement cursus heel leuk en nuttig.
Goede docent, en alles duidelijk uitgelegd en praktisch gemaakt zodat ik er ook gelijk mee aan de slag ben gegaan.

9/10
Klantenvertellen
Jocelyn Kemker

Er zat een goede afwisseling in de training. De voorbereiding vooraf hielp mij ook om al de stap te maken naar de cursus.

10/10
Klantenvertellen
Michel Nijlant

Een training waar ik direct wat aan hebt.

8/10
Klantenvertellen
Gwen Kappen

Leuke training, met genoeg tips en oefeningen.

8/10
Klantenvertellen
Anda reniers

De training deden we met collega’s waardoor het gezellig en leerzaam is. De situaties die worden besproken zijn daardoor ook herkenbaar. De trainer vond ik vakkundig.

10/10
Klantenvertellen
Ibtissam

Deze cursus heeft mij heel erg geholpen om kritischer naar mezelf te gaan kijken op het gebied van communicatie en welke gedachtes er bij komen. De groepsactiviteiten vond ik erg fijn en passen bij de lessen.

8/10
Klantenvertellen
Marco van den Bosch

Mede door de zeer enthousiaste trainer was het een leerzame en interessante sessie. Fijn om puntsgewijs door de lesstof heen te gaan met tussendoor een leuke opdracht

8/10
Klantenvertellen
Stefanie de Block

Ik vond het een fijne en duidelijke training. Goede tips en tricks gekregen.

9/10
Klantenvertellen

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

7 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten