De werknemer ondervindt de – vaak negatieve – gevolgen daarvan. In de zorg is ziekteverzuim opvallend veelvoorkomend, waarbij ‘te hoge werkdruk’ maar liefst de helft van de tijd de oorzaak is. Een juiste aanpak van de enorme probleem is er helaas nog altijd niet. In 70% van de gevallen worden nog altijd onvoldoende maatregelen getroffen om werkdruk te verlagen.
Dat blijkt uit een inspectierapport van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en onderzoek van TNO.
Die hoge werkdruk en ziekte-veroorzaker heeft een aantal duidelijk aanwijsbare redenen:
- Er wordt ineffectief leidinggegeven in de zorg, met beperkt eigen verantwoordelijkheden.
- De communicatie tussen zorginstellingen is matig tot slecht.
- Er vinden onophoudelijk wijzigingen plaats binnen instellingen.
- De zwaarte van de zorg die verleend moet worden, is steeds groter (extra- en intramuraal).
- Er is te veel administratie die gedaan moet worden, en steeds minder (noodzakelijke) tijd voor patiënten beschikbaar.
Het meest verontrustend van die ontwikkelingen is de eerste. Men wordt slecht begeleid in het werk. Communicatie tussen leiddinggevenden en ‘de mensen op de vloer’ hapert. Er worden inschattingen en keuzes gemaakt waar de daadwerkelijke zorgverlener niet achter staat, maar niets aan lijkt te kunnen doen. Eigen initiatief toelaten of luisteren naar de gang van zaken in de praktijk, om slimmer en beter te werken, gebeurt steeds minder. Dat moet veranderen naar een situatie waarin de zorgverlener kan zeggen wat hij denkt dat hij goed of slecht acht voor de patiënt, hoe hij zijn werk het best kan indelen en er weer ruimte komt voor eigen initiatief en verantwoordelijkheden. Beweegruimte. Ruimte om weer écht goede zorg te kunnen verlenen.
Het lijkt misschien onvoorstelbaar, omdat je al zo lang gewend bent aan deze beperkende werkwijze. Toch is het mogelijk om je tijd en de uitvoering van je beroep weer in eigen handen te krijgen. En dat moet in eerste instantie niet van hogerop komen, maar van binnenuit. Van de directe praktijk-zorgverleners zelf. Door van zich te laten horen, op een constructieve en communicatief vaardige manier. Op een assertieve manier.
Assertiviteit in de zorg
Een cursus assertiviteit in de zorg leert je assertief en effectief communiceren. Op een manier die constructief is voor de relatie tussen leidinggevend en uitvoerend personeel, en tussen patiënt en zorgverlener. Altijd samen werkend naar een betere werkomgeving, betere resultaten van je werk en een betere onderlinge werkrelatie.
Na de 1-daagse training assertiviteit in de zorg kun je het geleerde direct op de werkvloer toepassen. De cursus assertiviteit in de zorg is namelijk erg praktijk-gericht, en toegespitst op jouw persoonlijke leerpunten.
Zo kun je direct na de assertiviteitstraining:
- duidelijk je grenzen aangeven bij patiënten en leidinggevenden
- “nee” zeggen wanneer nodig
- initiatief tonen en eigen beweegruimte creëren binnen je functie
- conflicten op een gezonde manier aangaan en oplossen
- duidelijk leren aangeven wanneer de werkdruk te hoog is
- effectiever communiceren met directe en indirecte collega’s
De assertiviteitstraining in de zorg is mogelijk voor elk soort zorgverlener en medisch professional: locatiemanager, medisch secretaresse, maatschappelijk werker, hoofd verpleging, verzorgende, thuiszorg, ergotherapeut, palliatieve zorg, geestelijk verzorger, verpleegkundige, hoofd medische dienst, eerst verantwoordelijk verzorgende, in de ouderenzorg, psycholoog, fysiotherapeut, zorgmanager, teamleider verpleging, huisarts, medisch specialist, praktijkondersteuner, leidinggevende in de zorg, … – noem maar op.
Aankomende cursus data
Zet nu de eerste stap voor meer rust en gelukAssertiviteit in de zorg mét coaching
Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier meer over de cursus assertiviteit met coaching.

Ervaringen van onze cursisten
Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.De trainer is motiverend, wisselt prettig af in werkvormen en theorie-praktijk. Ik heb er veel goede tips aan over gehouden en ben gemotiveerd om deze direct in praktijk te brengen!
Ik heb de training gesprekstechnieken gevolgd. De training pakt de kernpunten van een effectieve communicatie heel praktisch op en de kracht van de trainer was dat ze dit heel goed spiegelde aan de vraagstukken van de deelnemers. Echt heel knap. Tijdwinst heeft ook de randvoorwaarden voor een goede training perfect geregeld.
“Duidelijke en ervaren trainer. Uitleg -> oefening met collega, kort filmpje en bespreken is de training niet te eentonig en houd je je aandacht erbij. Veel nuttige tips gekregen die ook direct toepasbaar zijn.
Het was weer super leuke en leerzame dag. Ik ben meer bewust geworden van eigen valkuilen maar vooral het verschil kunnen zien tussen de mening en feiten!
Ik ben weer een geweldige ervaring rijker en kan ik meteen beginnen te oefenen met goed feedback te geven!
Super interessant! Weer wat geleerd.
Hartelijk dank!
De training was bijzonder boeiend en wist mijn aandacht van begin tot eind vast te houden. De trainer bracht de stof op een enthousiaste en inspirerende manier over, waardoor leren niet alleen effectief, maar ook erg prettig was.
Wat deze training extra waardevol maakte, was de goede interactie. Er was volop ruimte voor vragen en discussie, waardoor de sessie dynamisch en leerzaam bleef. Daarnaast was duidelijk te merken dat de trainer over zeer veel kennis beschikt en deze op een toegankelijke en begrijpelijke manier wist over te brengen.
Kortom, een training die niet alleen informatief, maar ook motiverend en interactief was. Zeker een aanrader!
Praktische training waarin ik veel nieuwe skills heb geleerd om efficiënter te kunnen werken. Erg fijn!
Leerzame training met veel tips, ook technische, die je direct in de praktijk kan brengen.
Ik heb onlangs de training Timemanagement gevolgd bij Tijdwinst.com en die heeft me echt verrast (op een goede manier!). Het was super praktisch en ik heb er veel nuttige inzichten uit gehaald die ik meteen in mijn werk kon toepassen.
De trainer wist alles op een duidelijke en nuchtere manier over te brengen, zonder poespas. Er zat een fijne balans in tussen theorie en praktijk, en de voorbeelden sloten goed aan op wat ik dagelijks tegenkom op mijn werk. Sinds de training werk ik merkbaar efficiënter: ik plan slimmer, stel beter prioriteiten en heb meer overzicht. Het voelt alsof ik meer rust heb, terwijl ik toch meer gedaan krijg.
Daarnaast heb ik ook de assertiviteitstraining gevolgd, en ook daar ben ik erg positief over. Ik heb geleerd om op een heldere en zelfverzekerde manier mijn grenzen aan te geven, zonder de samenwerking met anderen te verstoren. Dat heeft me niet alleen geholpen in lastige gesprekken, maar ook in het bewaken van mijn eigen werkdruk.
Al met al hele waardevolle trainingen die mij echt verder hebben geholpen, zowel in mijn manier van werken als in hoe ik communiceer. Zeker een aanrader!
