Onzeker in je werk zijn duidt op ‘bedriegerssyndroom’ — lijd jij eraan?

Dure titel voor je naam, promotie gemaakt of dat indrukwekkende cv — je lacht het weg. “Weten mensen wel dat ik ook maar wat aanrommel?”, denk je. Stop met je eigen successen weg te wuiven en onzeker in je werk te zijn. Je bedondert de boel niet, jij lijdt aan het bedriegerssyndroom! (4x waarom dat juist iets goeds is.)

Bedriegerssyndroom: wanneer onzeker in je werk zijn onterecht is.

Het is jouw beurt om te spreken tijdens de jaarlijkse partnersmeeting. Terwijl de aanwezigen hoopvol afwachten naar wat jij – als expert – te vertellen hebt, klap je dicht.

Ik ben hier niet op mijn plek”, denk je. “Weten ze wel dat ik ook maar net doe alsof ik er wat vanaf weet. Ik doe ook maar wat!

Op zijn zachtst gezegd voel jij je onzeker in je werk — zo onzeker zelfs, dat je het gevoel hebt dat je de boel oplicht.

Hoewel je namelijk een fantastische baan hebt en een indrukwekkend cv, blijf je twijfelen aan je capaciteiten. Je denkt dat je de baan alleen maar hebt gekregen door puur geluk, en die fantastische titel op je visitekaartje? — je moet er haast om lachen als je zo’n hoge functie onder jouw naam vermeld ziet staan. Jij ziet jezelf namelijk helemaal niet zo.

Ontzettend jammer, je onzeker in je werk voelen. Dit zogenaamde ‘imposter syndrome’ of ‘bedriegerssyndroom’ is namelijk totaal ongegrond en vooral denigrerend:

Jij doet jezelf tekort door te denken dat jouw prestaties en de waardering die je van collega’s krijgt niet te danken zijn aan jezelf, maar aan factoren van buitenaf.

Onzeker in je werk

Niet alleen werkt dat verlammend, je onzeker voelen over je capaciteiten zorgt er daarnaast voor dat jij je méér hooi op je vork gaat nemen, zodat je tenminste ‘écht’ je best doet en dus niet ontmaskerd kan worden als bedrieger.

Helaas zorgt dit er op ten duur voor je meer stress ervaart en dat je ambities langzaam uitdoven — tijd dus om voor eens en altijd korte metten te maken met die onzekerheid, toch?

Nee..

Onzeker zijn in je werk is een goed teken — 4x waarom.

Volgens Kelsey Ramsden, auteur van het imposter-syndrome-boek ‘The Succes Hangover’, kan het hebben van het bedriegerssyndroom je juist helpen.

“… het nadeel is dat het getalenteerde mensen tegenhoudt voortgang te boeken en hun talenten te delen met de wereld, maar aan de andere kant is het juist een teken dat men klaar is om uit de comfortzone te stappen — en dat is de plek waar groei plaatsvindt.”

Ze noemt dan ook een aantal hele goede reden waarom jij je niets moet aantrekken dat jij je onzeker in je werk voelt en je jouw bedriegerssyndroom juist moet omarmen:

1. Het is een teken dat jij je op de goede weg bevindt.

Jij bent namelijk niet de enige die twijfelt aan zijn of haar capaciteiten; succesvolle ondernemers, wetenschappers, schrijvers – haast iedereen (en dan vooral vrouwen) die met enige vorm van succes te maken heeft gehad, voelt zich op een of andere manier een bedrieger.

En hoe succesvoller ze worden, hoe groter dit gevoel wordt — ben ik wel werkelijk goed genoeg?

De reden hiervoor is dat ambitieuze mensen eerder geneigd zijn nieuwe rollen aan te nemen, met verantwoordelijkheden die nog onbekend voor hen zijn. Zodra ze beter worden in het uitvoeren hiervan en niet meer bij iedere stap hoeven na te denken, bekruipt hen het gevoel dat het niet zo makkelijk kán zijn.

“Hou ik hen voor de gek? Heb ik misschien kortere weg genomen, iets over het hoofd gezien? Het kan toch niet zo zijn dat Suzanne 3 uur doet over het schrijven van dat persbericht en ik hetzelfde werk doe in één uur? Hoe moeilijk kan het zijn?”

Deze manier van denken zul je volgens Ramsen niet moeten toestaan je talent te saboteren — het geeft simpelweg aan dat jij beter bent in je vakgebied dan anderen en dat het je steeds beter af gaat.

Zie het dan ook zo — je onzeker voelen in je werk en vaardigheden kan dus simpelweg een teken zijn dat je buiten je comfortzone treedt…

… en dat is goed.

2. Het kan je motiveren.

Wanneer jij je onzeker in je werk voelt, kun je twee dingen doen: wegrennen en je verstoppen achter het podium óf aan de wereld – en misschien jezelf – bewijzen dat je er toch toe doet.

Kies je voor dat laatste, dan kan het imposter-syndrome een krachtige vorm van motivatie zijn — je doet harder je best, staat open voor het leren van nieuwe dingen en gaat tot het gaatje tot jij jezelf niet meer als oplichter kunt bestempelen.

Doordat je dan ook erg bewust bent van je zwakke punten, zul jij jezelf sneller pushen deze te verbeteren dan wanneer je er van overtuigt zou zijn dat je de beste bent in je vakgebied. Geef dus toe aan je imposter-syndrome en onzekerheden en groei.

Hierbij kan een training Time Management misschien van pas komen — wil jij namelijk groeien in je vakgebied, dan kan het slimmer leren omgaan met je tijd en aandacht deze ruimte voor verbetering ondersteunen. Kijk er dus eens naar

3. Het houdt je scherp.

Soms kan het ontzettend moeilijk zijn om toe te geven dat je fout zit of iets niet kunt. Je doet dan ook alsof er niet aan de hand is en veegt deze twijfel onder het tapijt. En omdat je niet wil overkomen als onbekwaam (of als een bedrieger) wil je laten zien dat je dondersgoed weet waar je mee bezig bent.

Zo besteedt je bijvoorbeeld uren aan het uitzoeken van die cijfers, terwijl je geen idee hebt hoe je er überhaupt aan moet beginnen. In plaats van dat jij je baas om hulp vraagt, los je het liever zelf op.

Zodra je echter gebruik maakt van je ‘bedriegerssyndroom’, vermijd je situaties zoals deze — je accepteert dat jij soms fouten maakt en dat is oké. Hierdoor sta je open voor het leren van nieuwe dingen en zul je dan ook sneller het kantoor van je baas binnen stappen om om hulp te vragen.

Onzeker in je werk

4. Het laat je focussen op je werk.

Tot slot. Het bedriegerssyndroom heeft alles te maken met hoe jij jezelf en je identiteit waarneemt.

“Velen van ons – als succesvol en ambitieus persoon – geloven dat onze prestaties vertellen wie we zijn…”

zegt Ramsden.

“… als we dit geloven en we bereiken iets dat niet past binnen het beeld dat we van onszelf hebben, sijpelt het bedriegerssyndroom onbewust binnen.”

Heb je dus die promotie binnengesleept of een prestigieuze titel, dan zul je al snel proberen na te leven wat de titel impliceert — je bent je er echter niet van bewust dat de titel waarschijnlijker intimiderender is dan de werkelijke taken die jij moet uitvoeren.

Heb je dus een bepaald punt in je carrière bereikt, dan zul je er bij moeten stilstaan dat je al te maken hebt gehad met eerdere lastige of intimiderende taken — en die gingen ook goed, anders had je nu de promotie niet. Je hoeft je dus niet druk te maken of het dit keer ook lukt — je hoeft je enkel te focussen op het uitvoeren van het werk, niet of het binnen het plaatje past.

“Zodra je er dan eindelijk achter komt dat wat je doet, secundair is aan wie je bent, kom je eindelijk los van jouw bedriegerssyndroom.”

Zie dus je werk los van wie je bent. Niet alleen is het beter voor je mentale gezondheid en geluk, zodra jij niet zo vast manisch vastklampt aan de gedachte of je imago en werkomstandigheden wel bij jou aansluiten, lever je beter werk.

Na een tijdje zul je dan ook kunnen terugkijken op je carrière en zonder twijfel kunnen zeggen dat wat jij hebt bereikt aan jezelf te danken is — en niet aan iets anders.

Tot die tijd kun je jouw onzekerheden gebruiken om verder te komen. Jouw ‘imposter syndrome’ helpt je namelijk op de volgende 4 manieren:

  1. Vaak onzeker in je werk zijn en twijfelen aan je sterke punten is een teken dat je buiten je comfortzone treedt en beter wordt in wat je doet.
  2. Daarnaast motiveert het je jouw zwakke punten aan te pakken en jezelf te verbeteren.
  3. Je ontdekt dat het oké is om fouten te maken, en zal dan ook sneller om hulp vragen.
  4. Tot slot laat het je focussen op het excellent uitvoeren van je werkzaamheden.

Onzeker in je werk zijn duidt op ‘bedriegerssyndroom’.

Meer weten over onzeker (in je werk) zijn?

Het is dus niet erg zodra jij onzeker in je werk voelt — de meest succesvolle mensen hebben er last van. Zolang jij het gebruikt om te groeien – en het niet jouw ambities laat doven – kan het vóór je werken, in plaats van tégen je.

In de tussentijd is het misschien verstandig om toch eens te kijken naar een manier om sterker in je schoenen te komen staan. Dit kan door bijvoorbeeld eens een assertiviteitscursus te volgen.

In deze 1-daagse training nemen we jouw onzekerheden onder de loep en werk je samen aan de obstakels die jij tegenkomt op de werkvloer of in het dagelijks leven. Ben je dus benieuwd naar de verschillende technieken en methodes die wij hiervoor gebruiken, volg ‘m dan eens.

X