Je leven veranderen? Wetenschappers zeggen: visualiseer!

je leven veranderen

Je hebt mooie dromen over je ideale baan, huis, partner, hobby, sport of vakantiebestemming, maar in je dagelijkse leven ben je daar nog ver van verwijderd. Wat is nu de kortste weg om je dromen te verwezenlijken? Wij hebben het voor je uitgezocht. Volgens onderzoek blijkt ‘visualisatie’ de kortste weg te zijn op het gebied van je leven veranderen. Zowel bekende als onbekende succesvolle mensen passen het dagelijks toe.

De Chinese filosoof Confusius zei het 2500 jaar geleden al:

Tip: moeite met grenzen aangeven? Volg onze 1-daagse assertiviteitstraining!
Meer weten?

‘Diegene die denkt dat hij iets kan en diegene die denkt dat hij iets niet kan, hebben meestal allebei gelijk.’

Denkkracht is een belangrijk middel om je leven te veranderen en te bereiken wat je wilt. Een van de grootste voorvechters én succesvol gebruiker van denkkracht en visualisatie is bodybuilder, acteur en politicus Arnold Schwarzenegger. Hij zegt:

‘Ik had een duidelijke beeld in mijn hoofd over hoe mijn lichaam er uit moest komen te zien. Het beeld was er, ik hoefde er ‘alleen nog maar in te groeien’. Hoe meer ik me identificeerde met dat beeld en hoe harder ik werkte, hoe meer ik dat fictieve beeld werkelijkheid zag worden.’

Dat Arnold deze techniek ook later in zijn leven bleef toepassen, bleek wel. Schwarzenegger:

‘Visualisatie is een mentale truc, het werkte precies hetzelfde in mijn politieke carrière als bij het bodybuilden. Wat je doet is dat je een beeld van jezelf maakt over wie je wil zijn. Leef vervolgens alsof dat beeld al werkelijkheid is geworden.’

Dat Arnold niet alleen staat in zijn overtuiging en dat visualisatie inderdaad werkt om je zelfvertrouwen te boosten en leven te veranderen, blijkt uit onderzoek van de Australische psycholoog Alan Richardson. Hij deed een experiment met een groep basketballers die hij onderverdeelde in drie groepen: een groep liet hij 20 minuten per dag trainen, een groep liet hij visualisatieoefeningen doen en de derde groep deed niets.

De groep basketballers die iedere dag oefende kwam als beste uit de bus, maar had slechts een kleine voorsprong op de visualisatiegroep die bijna even goed scoorde!

leven veranderen

Ook de Russen deden uitgebreid onderzoek naar de visualisatietechniek. In Psychology Today lees je hoe mensenrechtenactivist Natan Sharansky 9 jaar tegen zichzelf schaakte toen hij gevangen werd gezet in de USSR en zichzelf al die tijd vertelde dat hij de beste schaker van de wereld zou worden. Na zijn gevangenisstraf won hij inderdaad van de beste speler van de wereld op dat moment: Garry Kasparov.

Dat je jezelf niet alleen succesvol en slim kunt denken, maar ook spiermassa kunt aanmaken, bewees psycholoog Guang Yue, die in zijn onderzoek aan de Cleveland Clinic Foundation in Ohio mensen vergeleek die sporten, dachten aan sport en niets deden. De sporters kregen in de onderzoeksperiode 30% meer spieren en diegenen die eraan dachten 13,5%.

Een van de meest succesvolle skiesters van onze tijd, Lindsey Vonn, herkent de bevindingen van Richardson en Yue. Zij zegt:

‘Voor een race visualiseer ik iedere keer de hele afdaling. Op het moment dat de wedstrijd daadwerkelijk van start gaat, heb ik de race in mijn hoofd al honderd keer beleefd. Ik ben gek op die oefening, want door die visualisatie toe te passen, vergeet ik het parcours niet meer en kan ik al mijn energie en focus gebruiken om zo snel mogelijk beneden te komen.’

vision-3

Je leven veranderen? Ogen dicht en aan de slag!

Tijd om dat bewezen gratis wondermiddel eens zelf in de praktijk te brengen en je leven te veranderen!

1. Relax

Ga zitten in een houding die je comfortabel vindt (liggen mag ook) en adem een paar keer diep in en uit. Laat de spanning uit je lichaam verdwijnen en sluit je ogen. Nu geen mogelijkheid om dit te doen? Pak je agenda er dan meteen bij en bepaal een moment waarop je dit thuis in alle rust alsnog gaat doen. Lees daarna verder zodat je in je hoofd alvast een beeld hebt van de aanpak (ja, dat is ook visualiseren).

2. Zie jouw ideale omgeving

Bijvoorbeeld:

Je wilt een eigen bedrijfje aan huis of een baan bij een grote organisatie. Stel je die situatie dan voor. In het eerste geval is dat jouw kantoor of praktijkruimte en probeer daarbij al je zintuigen in te zetten: zie hoe je de ruimte hebt ingericht, voel de stoffen en de gladde oppervlakken, ruik de geur die er hangt, proef de koekjes bij de thee, hoor de vogels buiten of de zachte muziek die uit de boxen klinkt. Ga hier zolang mee door tot je de ruimte helemaal ervaart, alsof die er al echt is.

Wil je liever een baan bij die grote bekende organisatie? Zie jezelf dan zelfverzekerd binnengaan in het hoofdkantoor en snuif met je zintuigen alle aspecten van de ruimte op. Wat heb je aan? Welke tas heb je in je hand? Welke geluiden hoor je om je heen? Hoe ziet je nieuwe werkplek eruit? Ervaar hoe je met open armen ontvangen wordt door je nieuwe collega’s en hoe je hun gaat helpen om de organisatie naar een volgend niveau te brengen. Probeer er zoveel mogelijk details bij te visualiseren.

leven veranderen

Tevreden met je werk? Pas deze visualisatie oefening dan toe op je hobby, sport of liefdesleven en zie je leven veranderen.

3.Verander je perspectief

Treed nu buiten jezelf en doe alsof je naar jezelf kijkt.

Je komt je toekomstige werkruimte in en gaat aan het werk. Bouw er zoveel mogelijk details in als nodig. Ontvang je een klant? Start je jouw computer op, heb je een kop koffie of thee op je bureau? Welke collega’s zie je? Met wie praat je?

Hoe kleurrijker je fantasie hoe beter en vergeet vooral je eigen rol en handelingen daarin niet mee te nemen.

4. En terug naar jezelf

Heb je jezelf aan het werk gezien? Treed dan in gedachten weer in jezelf en ervaar hoe dat werken voelt. Wat zie je, wat voel je, wat ruik, hoor en proef je? Het is een fantasie, dus alles gaat perfect.

Een klant belt met een nieuwe opdracht, de bloemenbezorger geeft een bos af als bedankje van een andere klant. Je baas zwaait en steekt zijn duim naar je op.

Kies voor het best mogelijke scenario.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

5. Open je ogen

Als je hebt gezien, gevoeld, gehoord, geproefd, geroken en volledig hebt ervaren hoe je toekomst eruit ziet en je leven is veranderd, kom je weer langzaam terug naar dit moment. Pas als het beeld helemaal uit je gedachten is verdwenen, open je je ogen.

Hoe vaker je dit doet, en er dus elke dag een paar minuten de tijd voor neemt, hoe makkelijker je de oefening kunt doen. Zo hoef je er straks niet meer voor te gaan zitten of je ogen te sluiten, maar haal je die zelfgemaakte herinnering ook op als je moet wachten voor de kassa of in een saaie vergadering waar je niet onderuit kan.

Je leven veranderen is dus mogelijk en oefening baart kunst om deze wetenschappelijk bewezen techniek toe te passen. Dus zorg ervoor dat je je toekomst naar je hand zet en trek je eigen succes aan door te visualiseren!

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Reageer:

*

X