De werknemer ondervindt de – vaak negatieve – gevolgen daarvan. In de zorg is ziekteverzuim opvallend veelvoorkomend, waarbij ‘te hoge werkdruk’ maar liefst de helft van de tijd de oorzaak is. Een juiste aanpak van de enorme probleem is er helaas nog altijd niet. In 70% van de gevallen worden nog altijd onvoldoende maatregelen getroffen om werkdruk te verlagen.

Dat blijkt uit een inspectierapport van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en onderzoek van TNO.

Die hoge werkdruk en ziekte-veroorzaker heeft een aantal duidelijk aanwijsbare redenen:

  • Er wordt ineffectief leidinggegeven in de zorg, met beperkt eigen verantwoordelijkheden.
  • De communicatie tussen zorginstellingen is matig tot slecht.
  • Er vinden onophoudelijk wijzigingen plaats binnen instellingen.
  • De zwaarte van de zorg die verleend moet worden, is steeds groter (extra- en intramuraal).
  • Er is te veel administratie die gedaan moet worden, en steeds minder (noodzakelijke) tijd voor patiënten beschikbaar.

Het meest verontrustend van die ontwikkelingen is de eerste. Men wordt slecht begeleid in het werk. Communicatie tussen leiddinggevenden en ‘de mensen op de vloer’ hapert. Er worden inschattingen en keuzes gemaakt waar de daadwerkelijke zorgverlener niet achter staat, maar niets aan lijkt te kunnen doen. Eigen initiatief toelaten of luisteren naar de gang van zaken in de praktijk, om slimmer en beter te werken, gebeurt steeds minder. Dat moet veranderen naar een situatie waarin de zorgverlener kan zeggen wat hij denkt dat hij goed of slecht acht voor de patiënt, hoe hij zijn werk het best kan indelen en er weer ruimte komt voor eigen initiatief en verantwoordelijkheden. Beweegruimte. Ruimte om weer écht goede zorg te kunnen verlenen.

Het lijkt misschien onvoorstelbaar, omdat je al zo lang gewend bent aan deze beperkende werkwijze. Toch is het mogelijk om je tijd en de uitvoering van je beroep weer in eigen handen te krijgen. En dat moet in eerste instantie niet van hogerop komen, maar van binnenuit. Van de directe praktijk-zorgverleners zelf. Door van zich te laten horen, op een constructieve en communicatief vaardige manier. Op een assertieve manier.

Assertiviteit in de zorg

Een cursus assertiviteit in de zorg leert je assertief en effectief communiceren. Op een manier die constructief is voor de relatie tussen leidinggevend en uitvoerend personeel, en tussen patiënt en zorgverlener. Altijd samen werkend naar een betere werkomgeving, betere resultaten van je werk en een betere onderlinge werkrelatie.

Na de 1-daagse training assertiviteit in de zorg kun je het geleerde direct op de werkvloer toepassen. De cursus assertiviteit in de zorg is namelijk erg praktijk-gericht, en toegespitst op jouw persoonlijke leerpunten.

Zo kun je direct na de assertiviteitstraining:

  • duidelijk je grenzen aangeven bij patiënten en leidinggevenden
  • “nee” zeggen wanneer nodig
  • initiatief tonen en eigen beweegruimte creëren binnen je functie
  • conflicten op een gezonde manier aangaan en oplossen
  • duidelijk leren aangeven wanneer de werkdruk te hoog is
  • effectiever communiceren met directe en indirecte collega’s

De assertiviteitstraining in de zorg is mogelijk voor elk soort zorgverlener en medisch professional: locatiemanager, medisch secretaresse, maatschappelijk werker, hoofd verpleging, verzorgende, thuiszorg, ergotherapeut, palliatieve zorg, geestelijk verzorger, verpleegkundige, hoofd medische dienst, eerst verantwoordelijk verzorgende, in de ouderenzorg, psycholoog, fysiotherapeut, zorgmanager, teamleider verpleging, huisarts, medisch specialist, praktijkondersteuner, leidinggevende in de zorg, … – noem maar op.

In-company offerte aanvragen

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
23
Jan

Eindhoven
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
23
Jan

Amsterdam
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
23
Jan

Rotterdam
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
31
Jan

Zwolle
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
13
Feb

Maastricht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

Assertiviteit in de zorg mét coaching

Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier meer over de cursus assertiviteit met coaching.

In-company offerte aanvragen


Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Caroline Neelemans

Goeie training gehad vandaag. Zeer tevreden.

9/10
Klantenvertellen
Sebastiaan Legemaat

Het programma werd goed begeleid met genoeg pauzes. De tutor maakte persoonlijk contact met elke deelnemer, maakte tussentijds mooi samenvattingen van de stof en gaf enorm veel praktische tips (met een goede uitleg om het ook daadwerkelijk te implementeren)

10/10
Klantenvertellen
Francisco Chang

“Duidelijke en ervaren trainer. Uitleg -> oefening met collega, kort filmpje en bespreken is de training niet te eentonig en houd je je aandacht erbij. Veel nuttige tips gekregen die ook direct toepasbaar zijn.

8/10
Klantenvertellen
Bart Doeze

Zeer nuttige en praktische tips en zeer luchtig en mooi gepresenteerd.

9/10
Klantenvertellen
Carmen Alvarez

De training was heel praktisch, met veel herkenbare dingen uit de dagelijkse praktijk. Ik liep de training uit met praktische handvatten die ik de dag erop meteen kon toepassen. Heel bruikbaar. Ik vond ook de positieve toon waarop het gebracht werd erg inspirerend.

10/10
Klantenvertellen
Paulien van Suilichem

Prettige to the point training met nuttige tips wat gelijk bruikbaar is in de praktijk.

8/10
Klantenvertellen
Hans Bareveld

Zeer herkenbare problemen worden besproken en voor je opgelost.

10/10
Klantenvertellen
Bente Kruip

Enthousiaste trainer die het dichtbij de werkelijkheid houdt. Boeiende les met kleine denkactiviteiten tussendoor die je bij de les houden. Hele handige en toepasbare tips gekregen die ik tijdens het werk kan inzetten maar ook in mijn privé leven. Ik raad het zeker aan!

10/10
Klantenvertellen
Frans Plantagie

De inhoud van de cursus en alle tips hebben me aangenaam verrast. Alle medewerkers verlieten ook echt enthousiast de zaal. Dit is natuurlijk ook mede te danken aan de cursus leider.

9/10
Klantenvertellen
An De Ridder

Een zinvolle en vooral toffe dag. Als alle werkdagen zo waren…!

8/10
Klantenvertellen
Wilfried Dries

Ik heb de training gesprekstechnieken gevolgd. De training pakt de kernpunten van een effectieve communicatie heel praktisch op en de kracht van de trainer was dat ze dit heel goed spiegelde aan de vraagstukken van de deelnemers. Echt heel knap. Tijdwinst heeft ook de randvoorwaarden voor een goede training perfect geregeld.

10/10
Klantenvertellen
Edward van de Pol

heel fijn dat je er daarna meteen mee aan de slag kan

9/10
Klantenvertellen

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten