ASSERTIVITEIT IN DE ZORG
Effectief communiceren voor elke zorgprofessional
Het valt niet mee om in de zorg werkzaam te zijn. De sector levert werk van het grootste belang, maar de druk om veel gedaan te krijgen in weinig tijd is groot. De werknemer ondervindt de – vaak negatieve – gevolgen daarvan. In de zorg is ziekteverzuim opvallend veelvoorkomend, waarbij ‘te hoge werkdruk’ maar liefst de helft van de tijd de oorzaak is. Een juiste aanpak van de enorme probleem is er helaas nog altijd niet. In 70% van de gevallen worden nog altijd onvoldoende maatregelen getroffen om werkdruk te verlagen.
Dat blijkt uit een inspectierapport van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en onderzoek van TNO.
Die hoge werkdruk en ziekte-veroorzaker heeft een aantal duidelijk aanwijsbare redenen:
Het meest verontrustend van die ontwikkelingen is de eerste. Men wordt slecht begeleid in het werk. Communicatie tussen leiddinggevenden en ‘de mensen op de vloer’ hapert. Er worden inschattingen en keuzes gemaakt waar de daadwerkelijke zorgverlener niet achter staat, maar niets aan lijkt te kunnen doen. Eigen initiatief toelaten of luisteren naar de gang van zaken in de praktijk, om slimmer en beter te werken, gebeurt steeds minder. Dat moet veranderen naar een situatie waarin de zorgverlener kan zeggen wat hij denkt dat hij goed of slecht acht voor de patiënt, hoe hij zijn werk het best kan indelen en er weer ruimte komt voor eigen initiatief en verantwoordelijkheden. Beweegruimte. Ruimte om weer écht goede zorg te kunnen verlenen.
Het lijkt misschien onvoorstelbaar, omdat je al zo lang gewend bent aan deze beperkende werkwijze. Toch is het mogelijk om je tijd en de uitvoering van je beroep weer in eigen handen te krijgen. En dat moet in eerste instantie niet van hogerop komen, maar van binnenuit. Van de directe praktijk-zorgverleners zelf. Door van zich te laten horen, op een constructieve en communicatief vaardige manier. Op een assertieve manier.
Een cursus assertiviteit in de zorg leert je assertief en effectief communiceren. Op een manier die constructief is voor de relatie tussen leidinggevend en uitvoerend personeel, en tussen patiënt en zorgverlener. Altijd samen werkend naar een betere werkomgeving, betere resultaten van je werk en een betere onderlinge werkrelatie.
Na de 1-daagse training assertiviteit in de zorg kun je het geleerde direct op de werkvloer toepassen. De cursus assertiviteit in de zorg is namelijk erg praktijk-gericht, en toegespitst op jouw persoonlijke leerpunten.
Zo kun je direct na de assertiviteitstraining:
De assertiviteitstraining in de zorg is mogelijk voor elk soort zorgverlener en medisch professional: locatiemanager, medisch secretaresse, maatschappelijk werker, hoofd verpleging, verzorgende, thuiszorg, ergotherapeut, palliatieve zorg, geestelijk verzorger, verpleegkundige, hoofd medische dienst, eerst verantwoordelijk verzorgende, in de ouderenzorg, psycholoog, fysiotherapeut, zorgmanager, teamleider verpleging, huisarts, medisch specialist, praktijkondersteuner, leidinggevende in de zorg, … – noem maar op.
Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier meer over de cursus assertiviteit met coaching.
Deze zorg-collega’s gingen je al voor met onze trainingen: