Door de jaren heen heb je een manier van spreken ontwikkeld die, zonder dat je het door hebt, je zelfvertrouwen schaadt. In plaats van rechtuit te spreken, steek je je mening onder stoelen of banken: je gebruikt twijfeltaal. Wil je jouw boodschap krachtig uiten en je zelfvertrouwen verbeteren, zeg deze 5 dingen dan nóóit meer!
Laat je boodschap (en jezelf) krachtig overkomen: elimineer twijfeltaal
Jij kunt dan wel overlopen van de goede ideeën. Suggesties en voorstellen hebben die de manier waarop jullie werken voor altijd verandert. Inzichten hebben vergaard die jou met kop en schouders boven de rest laat uitsteken — weet jij niet hoe je deze ideeën krachtig verwoordt, dan kunnen ze nog ze goed zijn… niemand zal je serieus nemen.
Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel.
Jij durft niet rechtuit te spreken en gebruikt twijfeltaal. Een ander neemt je hierdoor niet serieus en wuift je boodschap weg. Hierdoor denk jij dat je te min bent — waardoor jij je boodschap weer afzwakt.
Tijd om daar een stokje voor te steken. Om je zelfvertrouwen weer te verbeteren. Dat kan heel eenvoudig door de manier waarop je communiceert aan te pakken. Door twijfeltaal te elimineren en woorden te gebruiken die uitstralen dat jij weet waar je over praat. Ik vertel je er meer over in deze video:
Hoe voorkom je twijfeltaal? Door deze 5 zinnen te vermijden:
1. “Ik wil alleen even… ”
“Hé! Ik wil even checken of je op de hoogte bent van die memo…”
“Nee, ik wilde alleen even doorgeven dat mijn afspraak van vanmiddag…”
Deze vorm van twijfeltaal wordt vaak onbewust gebruikt als een manier om je te beschermen tegen afwijzing. Niemand vindt het immers leuk om ‘nee’ horen, daarnaast wil je ook niet het gevoel hebben dat je kostbare tijd van iemand opeist.
Deze twee woorden ondermijnen echter de manier waarop je communiceert. In plaats van krachtig een boodschap te uiten, kom je defensief over. Het lijkt zelfs alsof je je voor iets verontschuldigt.
Wanneer jij namelijk zegt “ik wil alleen even het statusrapport met je bespreken”, dan hoort een ander “sorry dat ik je lastig val”. Die sfeer wil je niet neerzetten. Let er daarom op.
Een eenvoudige manier om in de gaten te krijgen of je veelvuldig bovenstaande twijfeltaal gebruikt, is om je geschreven communicatie onder de loep te nemen — je mails en appjes. Kijk of je daar de woorden “alleen even”, “even snel” of iets in die trant tegenkomt.
Dan, zodra je merkt dat je toch weer de woorden typt, verwijder je ze direct. Zodra je dat een tijdje onder de knie hebt, verleg je de focus naar je verbale communicatie. Merk op hoeveel krachtiger je boodschap nu overkomt.
“Hé, heb je mijn memo ontvangen die ik je gister hebt gestuurd?”
“Mijn afspraak is gecancelled, dus ik ben vanmiddag toch gewoon hier.”
2. “Ik weet het ook niet zeker, maar…”
“Nou, ik kan het bij het verkeerde eind hebben, maar wellicht kunnen we…”
“Ik noem mezelf geen expert op dit gebied, maar 70% van de cijfers tonen aan dat…”
Het is een manier om ideeën aan te dragen zonder arrogant over te komen, of om te voorkomen dat je iets zegt dat niet blijkt te kloppen. Het probleem is echter dat je hiermee onbewust de geloofwaardigheid van je statement onderuit haalt — ongeacht hoe krachtig deze ook is.
En dat is ontzettend jammer:
Allereerst omdat je je bevindingen – en jezelf – nooit hoeft af te vlakken uit angst dat anderen je een ‘betweter’ vinden. Ben je ergens van overtuigd, uit dat dan.
Ten tweede is het begrijpelijk dat je jezelf van eventuele fouten wil behoeden. Toch is het menselijk om fouten te maken. Bij voorbaat al aangeven dat je het misschien bij het verkeerde eind kan hebben, ontkracht je boodschap nog voordat het tegendeel is bewezen.
Wanneer je van jezelf weet dat je deze neiging hebt, neem dan de tijd om rustig te communiceren. Adem gedurende drie seconden rustig in voordat je je zegje doet tijdens een vergadering of telefoontje.
3.. – 2.. – 1.. — “Als ik uitga van de cijfers dan stel ik voor dat we…”
3.. – 2.. – 1.. — “Het lijkt mij ontzettend interessant om eens de proef op de som te… ”
Dit geeft je de ruimte om je gedachten te ordenen en na te denken voordat je spreekt. Hiermee geef je niet alleen een doordachter antwoord, je woorden hebben ook een grotere impact.
3. “Ik denk niet dat…”
“Leuk dat je me vraagt, maar ik denk helaas niet dat ik die avond kan.”
“Nee, ik voel me daar denk ik niet fijn bij.”
Een passieve manier van communiceren en een waarmee je aantoont dat jij geen controle hebt over je eigen acties. Je gebruikt hem vaak wanneer je moeite hebt met het aangeven van je grenzen, of wanneer je conflict wil voorkomen.
Deze vorm van communiceren doet echter meer kwaad dan goed.
Het voorkomt dat je je durft uit te spreken over wat je écht wil. In plaats daarvan blijf je vasthouden aan een bepaalde vorm van angst — angst om uit je comfortzone te stappen of om tegen een persoon in te gaan.
Dat kan anders:
Door “ik denk niet dat…” te vervangen door “Ik wil niet” / “Ik ga niet” / “Ik zal niet” neem je als ware het zeggenschap terug. Het is een subtiele manier om aan te tonen dat jij de baas bent over jouw acties en beslissingen — niet een of andere macht die daar buiten ligt.
“Nee, ik ga morgenavond niet mee.”
“Ik wil niet dat je zulke taken te lang laat liggen”
In het begin kan dit intimiderend voelen, zeker zodra je jouw nieuwe bewoordingen gebruikt in een situatie waarin jij niet de lakens uitdeelt. Probeer het toch. Na een tijdje zul je merken dat je niet alleen je grenzen beter durft aan te geven, je zelfvertrouwen neemt ook toe.
4. “Misschien kunnen we x proberen?”
“Wat zou je ervan vinden als we morgen…?”
“Misschien is het een optie als je voortaan…?”
Je wordt eerder serieus genomen wanneer je jouw ideeën en meningen direct uit, in plaats van ze om te buigen tot een vraag. Dit laatste nodigt namelijk uit je idee te weerleggen of te bekritiseren.
Dat verzwakt niet alleen je boodschap, maar ook jouw eigen positie:
Het is namelijk een vorm waarin je het zeggenschap over je idee uit handen geeft. Haast alsof je jouw gesprekspersoon of de groep voor je wil peilen — wat vinden zij ervan? Misschien omdat je onzeker bent over je standpunt of omdat je bang bent dat je het bij het verkeerde eind hebt.
Heb je dus een suggestie zet hem dan niet neer als een vraag, maar als een statement — ongeacht of je zeker bent van je zaak. De woorden “ik vind” kunnen dit voor je vergemakkelijken.
“Ik vind dat we de optie moeten overwegen om…”
“Ik ben ervan overtuigd dat we de cijfers makkelijk kunnen…”
5. “Begrijp je wat ik zeg?”
“… daarom gekozen voor optie 1. Snap je waar ik naartoe wil?”
“… achterwege moeten laten. Is dat helder voor jullie? Heb ik dat goed uitgelegd?”
Tot jij die vraagt stelt, waarschijnlijk wel. Je groep of gesprekspersoon kon jou makkelijk volgen en begreep wat je zei. Zodra je echter dat laatste deel aan je zin toevoegt ontstaat er twijfel — “begrijp ik inderdaad wel wat ze zegt?” of “hij was inderdaad wollig in punt 2.”
Nog voordat mensen hebben nagedacht over je boodschap, haal jij jezelf al omlaag. Niet alleen ontkracht je hiermee alles wat voorafgaan zei, het laat ook zien dat je onzeker bent over jezelf.
Doe je dat zelf niet aan.
Als je toch wil peilen of je boodschap is aangekomen stel dan ook hier geen vraag — voorwoord het als een statement:
“Mochten jullie nog vragen hebben, durf me dan zeker aan te spreken.”
“Indien iets niet duidelijk is hoor ik graag jullie vragen en opmerkingen.”
Kortom: zelfvertrouwen verhogen?
Het zijn subtiele verschillen. Toch kan het elimineren van twijfeltaal een groots effect hebben — op de manier waarop je een boodschap formuleert, de manier waarop je overkomt, op hoe zelfverzekerd jij je voelt.
Wát je zegt sluipt namelijk onbewust door naar hoe je over jezelf denkt. Naar je zelfbeeld. Naar je zelfvertrouwen. Door bij voorbaat al de twijfel uit je boodschap te elimineren kom je niet alleen krachtiger over, je zult je ook krachtiger voelen!
Zeker iets waar je dus op wil letten!
Meer weten over jezelf krachtiger verwoorden? Volg een Assertiviteitscursus
Mocht je dit nou toch lastig vinden? Merk je dat je jezelf blijft verschuilen achter twijfeltaal en dat je jouw boodschap blijft afzwakken? Laat ons dan helpen: volg onze cursus Assertiviteit. Hier ga jij – samen met een expert – aan de slag en leer je talloze praktische manieren om jezelf direct assertiever te verwoorden. (En dat in slechts 1 dag!)
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog