Je herkent je vast wel in situaties waarbij je graag geen blad voor de mond had genomen. Bijvoorbeeld toen de ober vroeg of het eten gesmaakt had, terwijl je met lange tanden je bord leeg hebt gegeten. Of toen dat feestje bij de buren voor geluidsoverlast zorgde. Je koos ervoor om er niets van te zeggen, om maar niet voor zeikerd te worden uitgemaakt. Maar ondertussen knaagt het toch aan je: wat als ik er tóch iets van had gezegd?
Misverstanden:
- komt uw boodschap wel eens anders over dan u eigenlijk bedoelt?
- begrijpen mensen u verkeerd of komen uw woorden niet optimaal uit de verf?
Gemiste kansen
Doordat u zich geremd voelt of wel eens minder handig emotioneel uit de bocht vliegt, komt u niet optimaal tot uw recht. Dit belemmert uw gesprekspartner om u op volle waarde te kunnen schatten.
Piekeren
U geeft niet, onduidelijk of te laat aan wat u ergens van vindt waardoor u achteraf onnodig blijft malen. Uw hoofd is regelmatig gevuld met “had ik maar”.
Stress
U trekt zich spanningen in gesprekken vaak te zeer aan.
Persoonlijke aanval
Als mensen u feedback geven voelt dit voor u nogal eens aan als een persoonlijke aanval. Het lukt u moeilijk dit van u af te schudden en te benutten als leermoment.
Oordelen
Vormt u zich snel een mening over zaken, die achteraf toch anders blijken te zijn?
Feedback geven
Heeft u wel eens moeite met het geven van feedback omdat u bijvoorbeeld bang bent voor een negatieve reactie? Of u vraagt zich af hoe u feedback geven het beste kunt aanpakken?
Negatieve focus
Het kost u moeite om te denken in mogelijkheden bij momenten van tegenslag en spanningen.
Aankomende cursus data
Zet nu de eerste stap voor meer rust en gelukWie zijn wij? | Cursus Assertiviteit
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van time management, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog
Ervaringen van onze cursisten
Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.De trainster (tevens acteur) heeft ons stap voor stap meegenomen door alle fases van een gesprek. Dit ging gepaard met veel interactie, oefeningen en persoonlijke tips.
Ik had moeite om voor de groep te staan en nee te zeggen tegen aannemers. Na de training heb ik dat wel meer gedaan. deze training heeft mij zeker goed gedaan.
De inhoud van de cursus en alle tips hebben me aangenaam verrast. Alle medewerkers verlieten ook echt enthousiast de zaal. Dit is natuurlijk ook mede te danken aan de cursus leider.
Eg leuk en leerzaam om met iedereen te sparren over hoe je een boodschap overbrengt en de “toneelstukjes” tussen laten je ook ervaren hoe je bepaalde situaties beter kan aanpakken.
Ik wist vooraf niet zo goed wat ik kon verwachten, dus ik ging er blanco in. Maar in een dag zo veel praktische dingen geleerd die ik zeker ga toepassen in de praktijk! (en waar ik ook echt wat aan heb) De trainer was een prettige persoon om les van te krijgen en de locatie was ook goed. Dus niets anders dan een superpositieve ervaring!
Was een zeer leerzame training. Met een goeie leraar die met passie vertelde waardoor het geen saaie training was.
Ik had een geweldige trainer (Patrick vd Gulik) die zoveel enthousiasme voor de training en zijn vak heeft, dat je vanzelf op je stoel gaat stuiteren 🙂
Wat nog veel belangrijker was, is het gevoel van veiligheid dat vanaf het begin van de dag opgebouwd werd. Hierdoor konden mijn medecursisten en ik de oefeningen met zoveel mogelijk inzet uitvoeren, waardoor we het maximale uit de training konden halen.