Vandaag een schitterend bericht in het nieuws: de overheid gaat de burger helpen om assertiever te worden aan de telefoon. Schijnbaar hebben we er nogal moeite mee om nee te zeggen tegen telefonische verkopers. Het resultaat is dat we veel langer dan we willen met hen aan de lijn hangen of, als we erg meegaand zijn, ja zeggen tegen producten en diensten die we eigenlijk niet willen.
Een verkoopgesprek tijdig afkappen
Eén van de rechten die we bij onze studie van assertiviteit accepteren, is het recht om nee te zeggen. Niemand mag jou er, hoe subtiel dan ook, toe dwingen om iets te doen waar jij geen zin in hebt. Toch is dat moeilijk, vooral omdat verkopers van allerlei psychologische trucs gebruik maken:
Mensen willen niet onvriendelijk zijn. De verkoper stelt u vaak op een heel beleefde en vriendelijke toon allerlei vragen. Het is dan niet altijd makkelijk om daar geen antwoord op te geven. Laat staan om meteen te zeggen wanneer u geen interesse hebt. Uit beleefdheid gaan mensen daardoor mee in het verhaal van de verkoper. En beantwoorden ze de vragen. De verkoper houdt op die manier de regie in het gesprek.
Het is dus zaak een verkoopgesprek op tijd te herkennen en af te kappen. Via de bovenstaande link ontdek je nog vijf andere psychologische trucs die telemarketeers inzetten. Om te oefenen met deze zes situaties, heeft ConsuWijzer een belscript gemaakt. Handig!
Een goede oefening
Onze aversie tegen nee zeggen komt voort uit de angst om niet aardig gevonden te worden, om vrienden kwijt te raken of anderen boos te maken. Welnu, bij een gesprek met een telefonische verkoper zijn deze angsten niet meer gegrond:
- Een telefonische verkoper mag van zijn baas niet boos worden.
- Een telemarketeer is geen vriend van je, dus je zal hem ook niet ‘kwijtraken’.
- Een telefonische verkoper zal je heus niet onaardig vinden. Voor elke klant die ja zegt, zeggen er 10 nee!
Een gesprek met een telemarketeer is dan ook een uitgelezen kant om assertiever te worden. De volgende keer dat jij er één aan de lijn hebt, laat je hem rustig uitpraten, waarna jij truc na truc pareert.
Download het nee-bedankt-script
Op een speciale pagina heeft ConsuWijzer de zes overtuigingstrucs in geluidsfragmenten gezet. Je hoort een verkoper proberen de luisteraar, jou dus, te overtuigen. Het is nu jouw taak om assertief op te treden en nee te zeggen. Heb je hulp nodig? Met het nee-bedankt-script heb je een aantal zinnen paraat waarmee je de telefonisch verkoper afwimpelt.
Hoewel, afwimpelen… Is dat nu wel de juiste term? Eigenlijk is er niets onbeleefds aan het nee zeggen tegen zo’n persoon. Onthoud dat hij juist onbeleefd is door zo opdringerig te zijn, vaak op een moment dat het je niet eens uitkomt. We wensen je alvast veel oefenplezier!
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog