Er zijn nou eenmaal bepaalde personen die jij niet kunt zien of luchten, toch heb je dagelijks met ze te maken — niet alleen vervelend, maar ook schadelijk voor jouw werkprestaties blijkt nu. Uit de buurt blijven dus — hoe? Met deze 3 moeilijke-mensen-tips.

“Omgaan met moeilijke mensen schaadt jouw prestaties”

Volgens dr Brinkman en dr. Kirschner – schrijvers van het boek ‘Dealing with people you can’t stand’ – zijn er een aantal persoonlijkheidstypes die jouw dagelijks leven lastiger maken dan wat het moet zijn;

Moeilijke mensen, de types

Misschien komen er een aantal namen bij je op nu je deze types leest: een vriend, een collega of dat vervelende familielid waarmee je een aanvaring had afgelopen kerst.

Welk type de vervelende persoon ook is, erg aangenaam zijn ze vaak niet. Buiten het feit dat je deze mensen dan ook het liefst zoveel mogelijk uit de weg gaat, blijkt nu ook dat interactie met moeilijke mensen zelfs effect lijken te hebben op jouw workflow.

Robert TI. Sutton – professor Managementwetenschappen aan de Stanford Engineering School – legt het als volgt uit:

“Omgaan met onbeschofte, beledigende en vernederende mensen ondermijnt de prestaties van anderen — inclusief hun besluitvaardigheid, productiviteit en creativiteit.”

Niet alleen blijkt jouw collega Chris je dus op je zenuwen te werken met zijn irritante gedrag, het heeft dus ook daadwerkelijk invloed op je prestaties — nog een reden om hem te vermijden, dus.

Moeilijke mensen, zo ga je er mee om

Omgaan met moeilijke mensen doe je zo — 3 tips

Toch kun jij jezelf geruststellen; slechts 10% van alle mensen waarmee je omgaat, valt onder de categorie ‘moeilijke mensen’ — ook al voelt het op bepaalde dagen aan alsof je eerder tegen de 80% aanzit.

Iedereen komt namelijk wel eens zo’n type persoon tegen die meteen het hele gemiddelde omhoog krikt, bijvoorbeeld wanneer je in de rij van dat koffietentje staat te wachten op je dubbele espresso.

Je weet wel, zo’n persoon die een ingewikkelde bestelling tegen de barista ratelt, terwijl hij of zij daarnaast ook een telefoongesprek gaande houdt en verder vrij weinig aandacht schenkt aan algemene beleefdheidsvormen.

Natuurlijk wordt er wel een scene geschopt wanneer de melk toch niet zo opgeschuimd blijkt te zijn als dat hij of zij bevolen had. Afhankelijk van het type moeilijke-mens, wordt daar op de volgende manier op gereageerd:

Moeilijke mensen zeggen dit

Om de confrontatie te voorkomen – ongeacht op welke manier de moeilijke persoon reageert- maakte de barista natuurlijk direct een nieuwe koffie, ook al was ze misschien verstijft van schrik.

Ze had zich ook kunnen verzetten, met als gevolg dat háár hele dag naar de knoppen was geweest en dat ze de rest van haar dienst zich niet meer had kunnen focussen. Dat gebeurde echter niet.

Wat was haar geheim?

Het is namelijk ontzettend moeilijk om op het moment zelf met vervelende mensen om te gaan, zonder daarbij zelf in je schulp te kruipen — of erger: uit je slof te schieten.

Toch zijn daar een aantal manieren voor:

1. Luister en houd het einddoel voor ogen

Het is natuurlijk niet gek dat de barista verstijfde om zo het conflict te sussen — we doen het allemaal.

Ons brein reageert namelijk instinctief wanneer we te maken krijgen met een hoge dosis stress of in een ongemakkelijke situatie terecht komen, die ‘fight-flight-freeze’-reactie.

Voor de barista kwam die ‘bevriezings’-reactie op dat moment uitstekend van pas. Niet alleen kon ze op de automatische piloot de vervelende man voorzien van een nieuwe kopje koffie, zonder hierbij te hoeven nadenken. Ze kon het perfect uitvoeren, precies zoals de man besteld had.

Wanneer je namelijk luistert met de intentie om iets goed te begrijpen of uit te voeren, kun je de vervelende interactie met iemand uit de weg gaan.

Moeilijke mensen. Luister naar ze.

Zij begreep dat ondanks de confrontatie, de persoon gewoonweg zijn of haar koffie wilde — mét een perfecte schuimlaag dit keer. In plaats van zich daarom te richten op de negativiteit van de persoon, focuste ze zich op hoe de situatie kon aanpakken zodat hij of zij zo snel mogelijk de zaak zou verlaten.

Wil je dus zo iets gedaan krijgen van een lastig of negatief persoon, houdt dan het einddoel voor ogen. Verlies jezelf niet in de reactie van die persoon.

2. Focus op wat je wél kan doen

Daarnaast heb jij misschien niet in de hand wat negatieve mensen zeggen of doen, je hebt wel je controle over je eigen acties — en nog belangrijker over wat er uit je mond komt.

De barista had er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om tegen de persoon in te gaan. Ze had kunnen zeggen dat “als je een juiste bestelling had gewild, had jij je niet met twee gesprekken tegelijkertijd moeten bezighouden.

Hoewel ze zeker gelijk zou hebben, wist ze dat als ze dát zou zeggen de persoon alleen maar kwader zou zijn geworden. Ze hield dus wijselijk haar mond en stelde enkel de vraag wat hij of zij dan wél wilde.

Moeilijke mensen. Focus op wat je wel kan doen

Het stellen van vragen kan ontzettend helpen, wil je eenvoudig omgaan met moeilijke mensen. Het geeft jou de leiding in het gesprek. Hierdoor kun je het gesprek zo sturen dat je bij een punt aankomt waarbij je wél kunt helpen.

Dat zeggen ook dr. Brinkman en dr. Kirshner — vooral wanneer het aankomt op het type ‘de zeurkous’.

Dit type ‘moeilijk mens’ vraagt namelijk specifiek om een hoop aandacht voordat hun zelf duidelijk is wát ze nou precies willen. Omdat ze vaak gewoonweg liever klagen dan dat ze daadwerkelijk naar een oplossing zoeken, kan het stellen van vragen je helpen zo snel mogelijk van deze personen af te komen.

De volgende keer dat die zeur van een collega dus weer aan je bureau staat met vage klachten, vraag haar dan hoe jij kan helpen. Heeft ze zelf al nagedacht over een eventuele oplossing? Wat verwacht zij dat jij kunt doen? Wat gebeurt er wanneer jij niet kan helpen?

Laat moeilijke personen nadenken over een mogelijke oplossing, naar wat wél kan — in plaats van erover te zeuren.

3. Begrijp het verschil tussen een moeilijke boodschap en een moeilijk persoon

Tot slot nam de barista de uitbarsting van de persoon niet persoonlijk. Goed, de klant had een verkeerde koffie gekregen, maar écht haar schuld was het niet. Ze was geen slecht mens omdat iemand anders een woede uitbarsting had om melkschuim. Moest ze daardoor dan haar dag laten verpesten? Nee.

Natuurlijk kan dit moeilijk zijn. Wanneer je namelijk moet samenwerken met een vervelend persoon gaat je dat niet in de koude kleren zitten. Probeer het je toch niet persoonlijk aan te trekken.

Er is namelijk een duidelijk verschil tussen een vervelende situatie en een vervelend persoon.

Moeilijke mensen. Begrijp het verschil tussen de boodschap en de persoon

Wanneer jouw collega bijvoorbeeld een ontzettende betweter is, is het makkelijk om je hier al snel aan te irriteren. Maar wat nou als zij toch gelijk heeft en dat dat de reden is waarom ze je het leven zuur maakt — ze wil gewoon jullie gezamenlijk project tot een goed eind brengen.

Probeer je daarom te verplaatsen in de ander wanneer je te maken hebt met lastige mensen. Is hij of zij daadwerkelijk een ‘pain in the ass’ óf kun je hier iets van leren? Vaak irriteer jij je namelijk onterecht aan de boodschapper, terwijl de boodschap eigenlijk de reden is dat je iemand vervelend vindt.

Kortom

Je zult altijd te maken krijgen met vervelende mensen, of ze nu aan je bureau staan, voor je in de rij bij dat koffietentje — of misschien ben je er geregeld zelf een.

Toch kun je ,door de manier waarop jij met ze omgaat, de situatie een stuk aangenamer maken — luister naar wat iemand wil, stel vragen, houd het einddoel voor ogen en focus je op je eigen acties.

Natuurlijk zal het hier en daar nog wel eens botsen, maar wanneer je op deze manier conflicten uit de weggaat, zul je merken dat niet alleen jij groeit — die vervelende persoon wordt misschien ook wat aangenamer in de omgang.

Fingers crossed.

Moeilijke mensen op de werkvloer

Blijft ‘t toch lastig om met sommige mensen om te gaan?

Merk je dat je het nu toch lastig vindt om met die moeilijke mensen om te gaan, bijvoorbeeld omdat ze toch over je heen walsen? Volg dan eens een cursus Assertiviteit.

In onze 1-daagse training Assertiviteit leren we jou een aantal manieren waarop jij met vervelende collega’s, dominante mensen of die zeur-types om kunt gaan, zonder jezelf te laten ondersneeuwen.

Vol ‘m dus eens, en kom sterker in je schoenen te staan!

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog