Je bent net nieuw in de organisatie, hebt nieuwe taken gekregen of worstelt gewoon met een bepaalde uitdaging op het werk. Er is altijd een collega die weet hoe het (beter) moet, en je kan helpen. Om die hulp vragen, is het enige dat je moet doen. En nee, dat is niet lastig. Als je deze – bewezen slimme – vraag kent (maak je je collega zelfs dolgelukkig)!

Waarom je dat wil: hulp

Natuurlijk weet jij niet alles. En kan je niet alles. Zeker wanneer je net gestart bent in een nieuwe functie of een nieuw takenpakket onder je hoede hebt gekregen. Een junior functie bijvoorbeeld, heet niet voor niets een “junior” functie. Je bent het omdat er nog even te leren valt.

Junior of niet, je hebt soms gewoon hulp nodig om het wél te weten en vervolgens wél te kunnen. – Van een senior bijvoorbeeld, die die naam ook niet voor niets draagt. Maak gebruik van de ervaringsdeskundigheid van je collega’s. Vraag om de hulp van je collega die wél weet hoe je een en ander (beter) aanpakt.

Ook al kan de vraag nogal als een drempel voelen. Het tast je ego aan. Of het is überhaupt niet gebruikelijk in jullie organisatie om bij elkaar aan te kloppen. Of je hebt misschien angst om hulp te vragen, omdat je denkt dat collega je dan maar irritant vindt?

Onterecht! Want guess what: om hulp vragen is geen teken van zwakte. Het is zelfs dé manier om goed over te komen. En nog een paar bonus voordelen:

Waarom het werkt (5x beter dan je denkt)

Je zou bijna gek zijn, als het vermijdt: om hulp vragen. Het werkt namelijk als een trein. Niet alleen voor je werkprestaties, omdat je met een beetje hulp leert hoe het (beter) moet. Je sociale (werk)relaties varen er ook verrassend goed bij, wat weer z’n eigen voordeeltjes heeft.

Oké, waarschijnlijk wist je het niet – dat er zoveel voordelen komen kijken wanneer je aanklopt bij collega’s – en dacht je dat om hulp vragen vooral een zwaktebod was en je je collega(‘s) er alleen maar mee lastigvalt.

Niet dus! Nu weet je het.

Weet je ook waarom? Het is namelijk geen loze bewering of een vaag gevoel – “nee echt, je collega’s gaan het vast te gek vinden, geloof me, ik voel het gewoon” – het is een bewezen feit:

  • Hulp vragen maakt dat jij leuk gevonden wordt door je collega’s.
  • Hulp vragen verdubbelt je kans op promotie!
  • Een hulpvraag complimenteert je collega’s.
  • Hoe klein het verzoek ook is; jou helpen maakt je collega gelukkig.
  • O, en hulp vragen helpt jou(w werk) natuurlijk. Dat vooral.

Een hoop ongelofelijke set (extra) voordelen, alleen maar door een hulplijn bij je collega in te schakelen? Geloof het toch maar, want ze zijn stuk voor stuk bewezen.

1. Hulp vragen maakt jou “warm, wijs en oprecht”

Best een beeld dat collega’s van je mogen hebben, toch: “warm, wijs en oprecht”? Tel daar de kenmerken “bescheiden” en “teamplayer” bij op en je hebt je pakket compleet. Het pakket eigenschappen dat collega’s jou toebedelen als jij om hulp vraagt.

Da’s niet mis! En ook nog eens bewezen.

Wat ontdekte Katie Liljenquist – onderzoeker van ‘interpersoonlijke beïnvloeding en besluitvorming’ op de afdeling Organizational Leadership and Strategy van de Brigham Young Universiteit – namelijk in haar onderzoek?

“Om advies vragen maakt dat je overkomt als warmer, oprechter en meer bereid om samen te werken.”

Kortom: mensen die om hulp vragen, worden leuker gevonden! Om hulp vragen is daarmee een geweldige manier van “zelfpromotie”, zoals onderzoeker Liljenquist het noemt:

“We ontdekten dat een advies-zoekende aanpak veel oprechter overkomt in zelfpromotie, dan je prestaties rechtstreeks verkondigen.”

Niet te onderschatten factoren, hoor: zelfpromotie en leuk gevonden worden. Leuk gevonden worden is namelijk zelfs belangrijker voor je carrière dan capabel gevonden worden, blijkt uit ander onderzoek. Heeft zelfs invloed op promotiekansen, zelfs als je prestaties niet bepaald goed zijn…

2. Hulp vragen levert dubbel zoveel kans op promotie

Een “wondermiddel” was toch geen overstatement. Zelfs wanneer je midden in een slecht functioneringsgesprek zit – dat wil zeggen: je krijgt ervan langs omdat je matig tot slecht presteert – kun je de boel omdraaien naar een positiever perspectief.

Door, je raadt het al, om advies te vragen!

Krijg je dus negatieve feedback in een beoordelingsgesprek, schiet dan niet in de verdediging of aanval (geheel natuurlijke reacties op kritiek) – maar vraag om advies hoe het dan beter kan! Het zet jou plots in een zonnig daglicht.

Het gaat degene die jou beoordeelt namelijk direct op een ander denkpad zetten, doordat:

  • je op de eerste plaats instant leuker gevonden wordt door je beoordelaar wanneer je negatieve feedback beantwoordt met een adviesvraag. Zie #1 hierboven.
  • Op de tweede plaats doordat je de beoordelaar ermee helpt om vanuit jouw perspectief tegen de zaken aan te kijken. Dat gaat vanzelf.
  • En op de derde plaats omdat een hulpvraag de ander verleidt tot een win win situatie, en het maken van “creatieve deals”. Iets waar jij geen onderspit delft, dus.

Echt, het zijn de letterlijke woorden van Liljenquist over haar studies:

  • “Het krijgen van de karaktereigenschap “warm” maakt dat een hulpvraag een promotie kan verzekeren.”
  • “We ontdekten dat beneden de maat presterende werknemers die om advies vroegen, hun het perspectief van hun bazen konden omdraaien.” – en dat “faciliteert begrip en vergroot de kans om tot creatieve afspraken te komen in onderhandelingen.”
  • “Studies toonden aan dat hulpvragen relationele resultaten verbeterden, en het maken van creatieve deals met wederzijds voordeel oplevert.”

Die conclusies, in concrete statistieken:

Et voila:

Allemaal doordat je gewoonweg om hulp vraagt. Vooral je leidinggevenden zijn hier ontzettend gevoelig voor, en zien een hulpvraag maar al te graag komen. Komt doordat je ze onderbewust complimenteert met je hulpvraag:

3. Hulp vragen complimenteert je leidingevende

Ze gaan zich gevleid voelen, gegarandeerd. Onbewust of bewust, jij gaat hier punten mee scoren! Bonuspunten, bovenop het feit dat hun hulp je echt verder helpt natuurlijk. Het 3e voordeel, dat je er gratis bij krijgt wanneer je om hulp vraagt.

In dit geval wanneer je om hulp vraagt bij je ‘meerderen’ – wat in 90% het geval zal zijn – zijnde: je leidinggevende, senior collega’s, manager of baas. Vraag hen om hulp, en zullen niet alleen gevleid zijn, maar ook alles doen om je te helpen. Dit is waarom.

Hulp vragen

Liljenquist, over deze onderzoeksconclusie:

“Deze doelwitten waren gevleid door verzoeken om advies, en meer bereid om hun volle inzet te beloven aan de hulpzoekers.”

Waarom die “doelwitten gevleid waren” door een adviesvraag, ligt redelijk voor de hand:

“Om advies gevraagd worden is inherent complimenteus, omdat het een impliciete erkenning van hun meningen, waarden en expertise is.”

Leuk, compliment ontvangen, in broekzak steken, klaar. Waarom ze met “volle inzet” aan de slag gaan om je te helpen?

Omdat deze erkenning “betrokkenheid inspireert”, zegt de onderzoeker. Het maakt dat je meerdere zich direct verantwoordelijk voelt om je hulpvraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Jij bestempelt degene aan wie je hulp vraagt namelijk als “iemand die het weet”, en dat moet nu door hem of haar waargemaakt worden, anders zou die erkenning onterecht zijn.

Maar een hulpvraag is er niet alleen om je collega onbewust te verleiden tot het bewijzen van z’n kennis en kunde. Je doet hem of haar er ook een groot plezier mee. Maakt ‘m zelfs dolgelukkig!

4. Helpen maakt je collega gelukkig

De daadwerkelijke handeling van hulp bieden, maakt mensen bewezen gelukkig – op 5 verschillende manieren:

  • Het levert instant geluksgevoel op bij de helper, de “helper’s high” genoemd.
  • Helpen boost de eigenwaarde en het algemeen welzijn van de helper.
  • Helpen en geholpen worden versterkt de onderlinge relatie automatisch.
  • Helpen wordt ook wel de “activism cure” tegen depressie en stress genoemd.
  • En collega’s helpen maakt je bewezen gelukkiger op je werk.

En het maakt niet eens uit hoe groot je hulpvraag is. Van complete projectbegeleiding tot een deur openhouden, zodat jij er met je stapel mappen doorheen kan: ze vallen allemaal onder dezelfde noemer, en leveren stuk voor stuk bovenstaande effecten op.

Doe je je “doelwit” gewoon cadeau. En jezelf natuurlijk. Want laten we het belangrijkste voordeel bovenop de bovenstaande 4 extra voordeeltjes vooral niet vergeten:

5. Om hulp vragen levert hulp op

Oja, wacht. Daar deed je het voor. De hulp. Je zat met een vraagstuk en een collega kan je helpen die te beantwoorden, en je werklast te verlichten. Scheelt een hoop, dan wanneer je zelf gaat uitvogelen hoe iets (beter) moet. De kans is dan namelijk aanwezig dat je het alsnog – op z’n minst – inefficiënt uitvoert en op z’n ergst ronduit verkeerd doen.

Dat is je belangrijkste voordeel, van alle 5:

Hulp vragen scheelt een hoop gedoe en tijd, wanneer je gebruikmaakt van de kennis en kunde van een ander, die deze al bezit. Laat je dus omhoog helpen, en profiteer daarna zelf van deze opgedane kennis in de toekomst.

Hulp vragen

De conclusie moge duidelijk zijn: doen dus, om hulp vragen. – Maar doe het alsjeblieft wel goed. Met 1 vraag, die gegarandeerd alle bovenstaande effecten gaat opleveren, zonder uitzondering.

Dé vraag die hulp vragen simpel maakt

Leren om hulp te vragen lijkt misschien een behoorlijke opgave. Nu je alle voordelen kent, moet het al wat makkelijker voor je zijn geworden om het toch te doen.

Wil je het écht goed aanpakken, en het jezelf nóg makkelijker maken, dan doe je het ook nog eens met de juiste vraag. Dé vraag die je hulproep alleen maar simpeler maakt klinkt, in essentie:

“Hoe zou jij het doen?”

Iets heel ander dan het voor de hand liggende “kun je me even helpen” of “ik heb je hulp nodig”. Ze zullen ook werken, maar bovenstaande vraag werkt nóg beter en makkelijker, en bevordert de voordelige 5 effecten.

Deze vraag spreekt namelijk rechtstreeks de expertise en kundigheid van de helper aan, die je daarmee automatisch erkent. Je zegt er namelijk in feite mee:

“Ik weet dat jij het beter kan dan ik, dus ik wil het doen zoals jij het zou doen”.

Maar let wel even: je gaat natuurlijk niet telkens exact deze vraag stellen. Je vraag moet hierop neerkomen. Pas je hulpvraag aan op de specifieke situatie en hulppersoon die je inschakelt.

Een paar hulp vragen oefeningen uit de praktijk – 4 varianten op de ‘basisvraag’:

“Jeroen, jij werkt al jaren met Excel – hoe zou jij deze cijfers invoeren, zodat ik de berekening niet telkens handmatig hoef te doen?”

“Ik ben echt doodzenuwachtig voor die presentatie morgen. Jij lijkt dat nooit te hebben, bij jou gaat het als vanzelf. Hoe doe je dat toch, Kim? Heb je presentatie tips voor me?”

“Michel, hoe kom jij tot je originele ideeën? Heb je wat creatieve technieken voor me? Ik kom namelijk echt niet verder, maar moet morgen 3 concepten klaar hebben.”

In je functioneringsgesprek: “Ik begrijp dat je graag ziet dat ik wat meer ga samenwerken. Ik heb echter moeite met kritiek krijgen, dus doe ik het liever alleen. Wat zou je aanraden, om daar beter mee te leren omgaan?”

Dus, samengevat

Eén vraag – “hoe zou jij het doen?” – levert 5 enorm positieve gevolgen op.

  1. Je wordt er leuk door gevonden (belangrijker dan capabel gevonden worden!)
  2. Het levert dubbel zoveel kans op promotie op.
  3. Je complimenteert je collega’s ermee (dus helpen ze je “met volle inzet”).
  4. Je maakt collega’s er dolgelukkig mee.
  5. Hulp helpt jou sneller naar waar je moet zijn.

Zó simpel en voordelig is het. Nu kan je er dus echt niet meer omheen. Dus: hup, schakel in die hulp(lijn)!

Ervaring mee? Of heb jij goede redenen om niet om hulp te vragen? Of heeft jullie organisatie zomaar een hulp cultuur? Wat het ook is: deel je ervaringen en vragen, in de comments!

Hulp vragen

Meer leren over beter samenwerken?

Je wordt geholpen en helpt je collega’s door ze advies te geven. Communiceren is wat je daarvoor moet leren. Je vraagstellingen zo inrichten dat je bij een ander oproept wat jij nodig hebt, via slimme communicatietechnieken. Je leert ze tijdens de training assertiviteit, in 1 dag!

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van assertiviteit, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog