De werknemer ondervindt de – vaak negatieve – gevolgen daarvan. In de zorg is ziekteverzuim opvallend veelvoorkomend, waarbij ‘te hoge werkdruk’ maar liefst de helft van de tijd de oorzaak is. Een juiste aanpak van de enorme probleem is er helaas nog altijd niet. In 70% van de gevallen worden nog altijd onvoldoende maatregelen getroffen om werkdruk te verlagen.
Dat blijkt uit een inspectierapport van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en onderzoek van TNO.
Die hoge werkdruk en ziekte-veroorzaker heeft een aantal duidelijk aanwijsbare redenen:
- Er wordt ineffectief leidinggegeven in de zorg, met beperkt eigen verantwoordelijkheden.
- De communicatie tussen zorginstellingen is matig tot slecht.
- Er vinden onophoudelijk wijzigingen plaats binnen instellingen.
- De zwaarte van de zorg die verleend moet worden, is steeds groter (extra- en intramuraal).
- Er is te veel administratie die gedaan moet worden, en steeds minder (noodzakelijke) tijd voor patiënten beschikbaar.
Het meest verontrustend van die ontwikkelingen is de eerste. Men wordt slecht begeleid in het werk. Communicatie tussen leiddinggevenden en ‘de mensen op de vloer’ hapert. Er worden inschattingen en keuzes gemaakt waar de daadwerkelijke zorgverlener niet achter staat, maar niets aan lijkt te kunnen doen. Eigen initiatief toelaten of luisteren naar de gang van zaken in de praktijk, om slimmer en beter te werken, gebeurt steeds minder. Dat moet veranderen naar een situatie waarin de zorgverlener kan zeggen wat hij denkt dat hij goed of slecht acht voor de patiënt, hoe hij zijn werk het best kan indelen en er weer ruimte komt voor eigen initiatief en verantwoordelijkheden. Beweegruimte. Ruimte om weer écht goede zorg te kunnen verlenen.
Het lijkt misschien onvoorstelbaar, omdat je al zo lang gewend bent aan deze beperkende werkwijze. Toch is het mogelijk om je tijd en de uitvoering van je beroep weer in eigen handen te krijgen. En dat moet in eerste instantie niet van hogerop komen, maar van binnenuit. Van de directe praktijk-zorgverleners zelf. Door van zich te laten horen, op een constructieve en communicatief vaardige manier. Op een assertieve manier.
Assertiviteit in de zorg
Een cursus assertiviteit in de zorg leert je assertief en effectief communiceren. Op een manier die constructief is voor de relatie tussen leidinggevend en uitvoerend personeel, en tussen patiënt en zorgverlener. Altijd samen werkend naar een betere werkomgeving, betere resultaten van je werk en een betere onderlinge werkrelatie.
Na de 1-daagse training assertiviteit in de zorg kun je het geleerde direct op de werkvloer toepassen. De cursus assertiviteit in de zorg is namelijk erg praktijk-gericht, en toegespitst op jouw persoonlijke leerpunten.
Zo kun je direct na de assertiviteitstraining:
- duidelijk je grenzen aangeven bij patiënten en leidinggevenden
- “nee” zeggen wanneer nodig
- initiatief tonen en eigen beweegruimte creëren binnen je functie
- conflicten op een gezonde manier aangaan en oplossen
- duidelijk leren aangeven wanneer de werkdruk te hoog is
- effectiever communiceren met directe en indirecte collega’s
De assertiviteitstraining in de zorg is mogelijk voor elk soort zorgverlener en medisch professional: locatiemanager, medisch secretaresse, maatschappelijk werker, hoofd verpleging, verzorgende, thuiszorg, ergotherapeut, palliatieve zorg, geestelijk verzorger, verpleegkundige, hoofd medische dienst, eerst verantwoordelijk verzorgende, in de ouderenzorg, psycholoog, fysiotherapeut, zorgmanager, teamleider verpleging, huisarts, medisch specialist, praktijkondersteuner, leidinggevende in de zorg, … – noem maar op.
Aankomende cursus data
Zet nu de eerste stap voor meer rust en gelukAssertiviteit in de zorg mét coaching
Wil je meer dan een één-daagse cursus assertiviteit? Met een persoonlijke assertiviteitscoach ga je aan de slag om nog meer stappen te zetten naar optimaal resultaat, volledig toegespitst op jouw situatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier meer over de cursus assertiviteit met coaching.

Ervaringen van onze cursisten
Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.Was een zeer leerzame training. Met een goeie leraar die met passie vertelde waardoor het geen saaie training was.
Je gaat je voorbereiden en denkt dat er van alles kan gebeuren, maar in werkelijkheid, zoals altijd, valt het altijd mee. (NIVEA) Super leuke interactie, ging positief naar huis. En zeker een aanrader mocht je nog twijfelen.
Belangrijke theorie dat vertaald word naar waardevolle praktijk voorbeelden en use cases. Daarnaast kregen we veel handige tools aangerijkt incl. voorbeelden. Ik zal deze training zeker aan al mijn collega’s en vrienden aanrader!
De training was bijzonder boeiend en wist mijn aandacht van begin tot eind vast te houden. De trainer bracht de stof op een enthousiaste en inspirerende manier over, waardoor leren niet alleen effectief, maar ook erg prettig was.
Wat deze training extra waardevol maakte, was de goede interactie. Er was volop ruimte voor vragen en discussie, waardoor de sessie dynamisch en leerzaam bleef. Daarnaast was duidelijk te merken dat de trainer over zeer veel kennis beschikt en deze op een toegankelijke en begrijpelijke manier wist over te brengen.
Kortom, een training die niet alleen informatief, maar ook motiverend en interactief was. Zeker een aanrader!
Ik had een geweldige trainer (Patrick vd Gulik) die zoveel enthousiasme voor de training en zijn vak heeft, dat je vanzelf op je stoel gaat stuiteren 🙂
Wat nog veel belangrijker was, is het gevoel van veiligheid dat vanaf het begin van de dag opgebouwd werd. Hierdoor konden mijn medecursisten en ik de oefeningen met zoveel mogelijk inzet uitvoeren, waardoor we het maximale uit de training konden halen.
Heb na vandaag ervaren hoe vlug er aannames worden gedaan, terwijl je eigenlijk je eigen dieper in een persoon zou moeten verdiepen en luisteren, en tevens je eigen best ook wat kwetsbaarder mag openstellen.
Een dagtraining met waardevolle tips om assertiever te worden. Professionele trainer en goede interactie met de groep. Kan direct aan de slag met de behandelde onderwerpen.
Ik heb veel geleerd en ook heel veel aanvulling op wat ik al deed. Los daarvan was de training ook erg leuk om te volgen.
Het is nuttig om met een communicatietrainingen echte praktijkcases te oefenen. Zo krijg je een goed beeld van jezelf en hoe je dient te acteren in lastige situaties. Humor en plezier maken was daarbij leuk om te ervaren. De trainster Marlies kon de praktijkcases goed toelichten en tot uitvoering brengen, dat was leerzaam.
