Je kunt een gesprek nog zo vaak voorbereiden in de spiegel; in de praktijk kan het vaak lastig blijken om je poot stijf te houden. Of om überhaupt je stem te laten luiden. En dan zijn er nog die gesprekken waarop je je niet kunt voorbereiden.

Je collega, vriend of vriendin vraagt iets van je of confronteert je ergens mee, waarop je niet direct een antwoord klaar hebt. Je vindt het spannend om direct je mening op tafel te leggen. Het kan heel waardevol voor jezelf zijn om te leren assertief te communiceren. Je merkt vanzelf dat je je zekerder gaat voelen in gesprekken en dat je stress afneemt. Hoe krijg je dit voor elkaar? Met deze assertief communiceren tips en een 1-daagse cursus assertief communiceren voor individuen of groepen.

Vind je het moeilijk om de verantwoordelijkheid te nemen in een gesprek? Om te zeggen: ‘ik vind dat belangrijk’ of ‘dat heb ik gedaan en ik sta volledig achter mijn handelen’. Voor veel mensen klinkt assertief communiceren als iets engs. Onze trainers krijgen vaak de vraag: ‘Als ik leer assertief communiceren, betekent dat dat ik vrienden ga verliezen? Dat ik onaardig gevonden wordt?’ Dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Assertief communiceren gaat namelijk ook over het gebruiken van positief taalgebruik. Met onze training assertief en zelfverzekerd communiceren leren we je deze positieve houding aan te nemen.

3 praktische assertief communiceren tips.

Maar hoe stap je nu over die drempel heen? Om anderen echt te zeggen wat je denkt. Om je niet langer te verschuilen achter de mening van anderen. We hebben een aantal assertief communiceren tips voor je op een rijtje gezet:

1. Assertief communiceren: de techniek van de kapotte grammofoonplaat.

Lijkt je boodschap bij de andere persoon niet goed binnen te komen? Blijft je collega, vriend of vriendin maar doorhameren op dezelfde vraag, waarop je al lang een antwoord hebt gegeven. Word je niet serieus genomen? Van alle assertief communiceren tips is de techniek van de kapotte grammofoonplaat een hele geschikte voor dit soort situaties. Een kapotte grammofoonplaat blijft hangen op steeds hetzelfde stukje muziek. Jij doet precies hetzelfde: op een rustige manier blijf je jouw boodschap herhalen, totdat deze wel binnenkomt bij je gesprekspartner.

2. Assertief communiceren: zinsstructuur

Heb je moeite met assertief communiceren, dan kan het zo zijn dat je het lastig vindt om de juiste woorden te vinden. Houd je de volgende zinsstructuur aan, dan kom je niet alleen krachtig over maar straal je ook een positieve houding uit.

Begin je zin altijd met ‘ik’ en plak hier een gevoel aan vast: ‘Ik voel me een beetje verdrietig’. Door vanuit jezelf te spreken, zal de ander zich niet snel persoonlijk aangevallen voelen. Voeg vervolgens aan de zin de situatie toe waardoor je gevoelens ontstaan zijn. ‘Ik voel me een beetje verdrietig omdat ik vorige week pas over de bedrijfsfusie hoorde.’ Sluit de zin af met een tip voor de gesprekspartner: hoe kan de persoon jou in de toekomst beter informeren of aanspreken? Spreek ook hier weer vanuit jezelf. Dit resulteert in een zin als: ‘Ik voel me een beetje verdrietig dat ik vorige week pas van de bedrijfsfusie hoorde. Ik zou het fijn vinden als ik dit soort grote interne veranderingen in het vervolg eerder weet.’

In-company offerte aanvragen

Nadine
Sales manager

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
12
Dec

Eindhoven
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
12
Dec

Rotterdam
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
13
Dec

Utrecht
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
16
Jan

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
16
Jan

Gent
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

3. Pro-tip: volg een cursus Assertief communiceren.

Deze tips kunnen je net dat duwtje in de rug geven dat je nodig hebt voor je gesprek van morgen of volgende week. Maar weet wel: ze lossen het probleem niet structureel voor je op. Om dat te bereiken, moet de oorzaak van het probleem aangepakt worden.

Assertief communiceren leer je pas echt als je weet wat jou belemmert in gesprekken. Concrete handvatten zijn nodig waarmee je in elke situatie je mannetje kunt staan.

Onze training assertief en zelfverzekerd communiceren helpt je hierbij. Onder begeleiding van een professionele trainer en aan de hand van wetenschappelijk bewezen technieken leer je hoe jij een prettige, duidelijke en constructieve gesprekspartner wordt.

Wil jij aan de slag met jouw (verbale) weerbaarheid en je stressniveau verlagen? Schrijf je dan nu in voor onze 1-daagse cursus assertief communiceren.

Je kunt ervoor kiezen om als individu deel te nemen of samen met je collega’s een incompany cursus assertief communiceren te volgen. Ook is het mogelijk om één van onze workshops op te nemen in jouw eigen evenement- of congresprogramma. Je kunt de workshop overigens ook gewoon op je kantoor laten plaatsvinden.

In-company offerte aanvragen


Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Eric Spaargaren

Het is nuttig om met een communicatietrainingen echte praktijkcases te oefenen. Zo krijg je een goed beeld van jezelf en hoe je dient te acteren in lastige situaties. Humor en plezier maken was daarbij leuk om te ervaren. De trainster Marlies kon de praktijkcases goed toelichten en tot uitvoering brengen, dat was leerzaam.

10/10
Klantenvertellen
Sebastiaan Legemaat

Het programma werd goed begeleid met genoeg pauzes. De tutor maakte persoonlijk contact met elke deelnemer, maakte tussentijds mooi samenvattingen van de stof en gaf enorm veel praktische tips (met een goede uitleg om het ook daadwerkelijk te implementeren)

10/10
Klantenvertellen
Bart Doeze

Zeer nuttige en praktische tips en zeer luchtig en mooi gepresenteerd.

9/10
Klantenvertellen
Wilfried Dries

Ik heb de training gesprekstechnieken gevolgd. De training pakt de kernpunten van een effectieve communicatie heel praktisch op en de kracht van de trainer was dat ze dit heel goed spiegelde aan de vraagstukken van de deelnemers. Echt heel knap. Tijdwinst heeft ook de randvoorwaarden voor een goede training perfect geregeld.

10/10
Klantenvertellen
Andrea Garritzen

Ik heb de training als leerzaam ervaren. De training werd op een hele prettige manier gegeven. De sfeer was dan ook heel goed. Iedereen deed goed mee. Fijne ervaring.

10/10
Klantenvertellen
Paulien van Suilichem

Prettige to the point training met nuttige tips wat gelijk bruikbaar is in de praktijk.

8/10
Klantenvertellen
Marianne van Soest

De trainer brengt de informatie duidelijk over. Interactief. De training dag is zo voorbij. Je gaat met positieve energie de deur uit!

10/10
Klantenvertellen
An De Ridder

Een zinvolle en vooral toffe dag. Als alle werkdagen zo waren…!

8/10
Klantenvertellen
Helen Roukens

In-house dag voor ons team van 12 personen georganiseerd. Heldere meteen toepasbare informatie. Training zit goed in elkaar en trainers zijn professioneel en weten het zeer goed over te brengen.

10/10
Klantenvertellen
Mingus Soplanit

Goede training met zeer waardevolle tips en trucs

10/10
Klantenvertellen
Stefanie de Block

Ik vond het een fijne en duidelijke training. Goede tips en tricks gekregen.

9/10
Klantenvertellen
Hans Bareveld

Zeer herkenbare problemen worden besproken en voor je opgelost.

10/10
Klantenvertellen

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten