Je kunt een gesprek nog zo vaak voorbereiden in de spiegel; in de praktijk kan het vaak lastig blijken om je poot stijf te houden. Of om überhaupt je stem te laten luiden. En dan zijn er nog die gesprekken waarop je je niet kunt voorbereiden.

Je collega, vriend of vriendin vraagt iets van je of confronteert je ergens mee, waarop je niet direct een antwoord klaar hebt. Je vindt het spannend om direct je mening op tafel te leggen. Het kan heel waardevol voor jezelf zijn om te leren assertief te communiceren. Je merkt vanzelf dat je je zekerder gaat voelen in gesprekken en dat je stress afneemt. Hoe krijg je dit voor elkaar? Met deze assertief communiceren tips en een 1-daagse cursus assertief communiceren voor individuen of groepen.

Vind je het moeilijk om de verantwoordelijkheid te nemen in een gesprek? Om te zeggen: ‘ik vind dat belangrijk’ of ‘dat heb ik gedaan en ik sta volledig achter mijn handelen’. Voor veel mensen klinkt assertief communiceren als iets engs. Onze trainers krijgen vaak de vraag: ‘Als ik leer assertief communiceren, betekent dat dat ik vrienden ga verliezen? Dat ik onaardig gevonden wordt?’ Dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Assertief communiceren gaat namelijk ook over het gebruiken van positief taalgebruik. Met onze training assertief en zelfverzekerd communiceren leren we je deze positieve houding aan te nemen.

3 praktische assertief communiceren tips.

Maar hoe stap je nu over die drempel heen? Om anderen echt te zeggen wat je denkt. Om je niet langer te verschuilen achter de mening van anderen. We hebben een aantal assertief communiceren tips voor je op een rijtje gezet:

1. Assertief communiceren: de techniek van de kapotte grammofoonplaat.

Lijkt je boodschap bij de andere persoon niet goed binnen te komen? Blijft je collega, vriend of vriendin maar doorhameren op dezelfde vraag, waarop je al lang een antwoord hebt gegeven. Word je niet serieus genomen? Van alle assertief communiceren tips is de techniek van de kapotte grammofoonplaat een hele geschikte voor dit soort situaties. Een kapotte grammofoonplaat blijft hangen op steeds hetzelfde stukje muziek. Jij doet precies hetzelfde: op een rustige manier blijf je jouw boodschap herhalen, totdat deze wel binnenkomt bij je gesprekspartner.

2. Assertief communiceren: zinsstructuur

Heb je moeite met assertief communiceren, dan kan het zo zijn dat je het lastig vindt om de juiste woorden te vinden. Houd je de volgende zinsstructuur aan, dan kom je niet alleen krachtig over maar straal je ook een positieve houding uit.

Begin je zin altijd met ‘ik’ en plak hier een gevoel aan vast: ‘Ik voel me een beetje verdrietig’. Door vanuit jezelf te spreken, zal de ander zich niet snel persoonlijk aangevallen voelen. Voeg vervolgens aan de zin de situatie toe waardoor je gevoelens ontstaan zijn. ‘Ik voel me een beetje verdrietig omdat ik vorige week pas over de bedrijfsfusie hoorde.’ Sluit de zin af met een tip voor de gesprekspartner: hoe kan de persoon jou in de toekomst beter informeren of aanspreken? Spreek ook hier weer vanuit jezelf. Dit resulteert in een zin als: ‘Ik voel me een beetje verdrietig dat ik vorige week pas van de bedrijfsfusie hoorde. Ik zou het fijn vinden als ik dit soort grote interne veranderingen in het vervolg eerder weet.’

In-company offerte aanvragen

Nadine
Sales manager

Aankomende cursus data

Zet nu de eerste stap voor meer rust en geluk
12
Dec

Eindhoven
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
12
Dec

Rotterdam
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
13
Dec

Utrecht
09:00 - 16:00
Bijna vol

Meer info
16
Jan

Utrecht
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info
16
Jan

Gent
09:00 - 16:00
Beschikbaar

Meer info

3. Pro-tip: volg een cursus Assertief communiceren.

Deze tips kunnen je net dat duwtje in de rug geven dat je nodig hebt voor je gesprek van morgen of volgende week. Maar weet wel: ze lossen het probleem niet structureel voor je op. Om dat te bereiken, moet de oorzaak van het probleem aangepakt worden.

Assertief communiceren leer je pas echt als je weet wat jou belemmert in gesprekken. Concrete handvatten zijn nodig waarmee je in elke situatie je mannetje kunt staan.

Onze training assertief en zelfverzekerd communiceren helpt je hierbij. Onder begeleiding van een professionele trainer en aan de hand van wetenschappelijk bewezen technieken leer je hoe jij een prettige, duidelijke en constructieve gesprekspartner wordt.

Wil jij aan de slag met jouw (verbale) weerbaarheid en je stressniveau verlagen? Schrijf je dan nu in voor onze 1-daagse cursus assertief communiceren.

Je kunt ervoor kiezen om als individu deel te nemen of samen met je collega’s een incompany cursus assertief communiceren te volgen. Ook is het mogelijk om één van onze workshops op te nemen in jouw eigen evenement- of congresprogramma. Je kunt de workshop overigens ook gewoon op je kantoor laten plaatsvinden.

In-company offerte aanvragen


Wij zijn geaccrediteerd door

Ervaringen van onze cursisten

Wij delen continu onze ervaringen en tips om je te inspireren.
Lieke Winkelhuis

De training was super leerzaam. Heel fijn om direct wat praktijk voorbeelden en uitleg te krijgen wat direct toepasbaar is. Zeker een aanrader.

8/10
Klantenvertellen
Natalie Panoet

Tijdens de cursus is er veel ruimte voor de praktijk, wat maakt dat tips toepasbaar voelen.
Ciska is er gedreven en flexibel.
Een hele fijne cursus.

9/10
Klantenvertellen
Renate Stoker

Ik vond het een zeer leerzame cursus waar je echt veel aan hebt. Duidelijke informatie, voldoende tijd voor vragen stellen en punctueel.

10/10
Klantenvertellen
Francisco Chang

“Duidelijke en ervaren trainer. Uitleg -> oefening met collega, kort filmpje en bespreken is de training niet te eentonig en houd je je aandacht erbij. Veel nuttige tips gekregen die ook direct toepasbaar zijn.

8/10
Klantenvertellen
Hans Bareveld

Zeer herkenbare problemen worden besproken en voor je opgelost.

10/10
Klantenvertellen
Wilfried Dries

Ik heb de training gesprekstechnieken gevolgd. De training pakt de kernpunten van een effectieve communicatie heel praktisch op en de kracht van de trainer was dat ze dit heel goed spiegelde aan de vraagstukken van de deelnemers. Echt heel knap. Tijdwinst heeft ook de randvoorwaarden voor een goede training perfect geregeld.

10/10
Klantenvertellen
Jocelyn Kemker

Er zat een goede afwisseling in de training. De voorbereiding vooraf hielp mij ook om al de stap te maken naar de cursus.

10/10
Klantenvertellen
Nico Klein

Alles was duidelijk en helder te begrijpen. Voorbeelden van situaties die je dagelijks ook meemaakt. Dat wil niet zeggen dat je zelf niks hoeft te doen. Want de echte training begint na de training om het uit te werken in je dagelijkse leven. En natuurlijk de tijd gunnen om het te laten werken. Daarom een geslaagde training

9/10
Klantenvertellen
Jasper

Een hele fijne en praktische training, gegeven door een net zo fijne trainer. De sfeer is goed, het materiaal sluit aan bij de praktijk en er is ruimte voor verdieping.

10/10
Klantenvertellen
Ruud Geurts

Duidelijk met handige tips

8/10
Klantenvertellen
Sandra Roufs

De trainer wist tot op het einde van de dag mijn aandacht er bij te houden. Er was veel interactie met het publiek, korte en bondige demo’s. Veel uitleg was concreet en to the point! Een aanrader.

10/10
Klantenvertellen
Rachel Meuleman

Gisteren een 1-daagse training gevolgd van tijdwinst.com. Veel geleerd en een hele nuttige dag gehad! Ik raad dit zeker aan voor de mensen die wat willen leren over gesprekstechnieken.

9/10
Klantenvertellen

Wij verzorgen cursussen voor o.a.

Beste opleider

Beste opleider

6 maal verkozen tot “Beste opleider van Nederland”.

Landelijke dekking

Landelijke dekking

Trainingen op diverse locaties in Nederland en België.

100% Tevredenheid

100% Tevredenheid

Garantie: als je het beloofde resultaat niet behaalt, is dit ons risico.

Score: 
9,4

Score: 9,4

In het afgelopen jaar en meer dan 6.000 beoordelingen

+
25 jaar ervaring

+ 25 jaar ervaring

Met onze ruim 25 jaar ervaring zijn wij dé specialisten