Assertiviteit: ‘Nee voelen is niet doen!’

assertiviteit

 

Waar we vaak horen dat assertief zijn voor jezelf opkomen betekent, heeft Van Stekelenburg het over uitgaan van je eigen gevoel. ‘Ja voelen is ja doen,’ vertelt ze. ‘En nee voelen is zeker niet doen!’ Wat ons betreft is dit een interessante visie.

Vooral voor wie het idee heeft dat voor jezelf opkomen om agressief gedrag vraagt, klinkt van je eigen gevoel uitgaan stukken vriendelijker. Als voor subassertieve personen op die manier de drempel naar een assertievere houding kleiner wordt, houden we die definitie er graag in.

Tip: moeite met grenzen aangeven? Volg onze 1-daagse assertiviteitstraining!
Meer weten?

Assertiviteit is uitgaan van je gevoel

In deze video legt auteur en trainster Ursela van Stekelenburg kort uit wat assertiviteit is. Wie zich op de boodschap van Ursela focust en niet op de wat nerveuze achtergrondmuziek, krijgt eens een andere definitie van assertiviteit.

Stappenplan voor assertiviteit

Er bestaan allerlei theorieën en tips voor assertiever worden. Ursela houdt het liever simpel. Om assertief te zijn, zo vindt ze, hoef je maar drie stappen te volgen:

  1. Ga uit van je eigen gevoel
    Jouw gevoel vertelt je wat het beste voor jou is. Voel je je ergens niet lekker bij, dan vraagt dit om assertieve feedback. Hoe? Door met de tweede stap verder te gaan.
  2. Spreek je gevoel duidelijk uit
    Heb je het gevoel dat jou een mooie kans wordt geboden of help je de persoon in kwestie met veel plezier en heb je hier de tijd voor, zeg dan zeker ‘ja’ tegen zijn of haar verzoek. Maar als je het gevoel hebt dat je teveel hooi op je vork neemt of wanneer je ergens geen zin in hebt, dien je dat ook uit te spreken. Onthoud dat de ander geen gedachten kan lezen!
  3. Hanteer de ik-vorm
    Voorkom dat je in de jij-vorm gaat praten, want dan is het makkelijk om een beschuldigende vinger te wijzen of een oordeel te vellen. Door in de ik-vorm te praten kan de ander zich beter in jou verplaatsen en wordt er rekening met je gehouden.

Drie fases van assertiviteit

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Ook interessant is dat Van Stekelenburg subassertiviteit en agressie als ‘fasen’ van de assertiviteit bestempelt. Hierbij is assertiviteit de basis, is subassertiviteit het gebrek aan assertiviteit en is agressie een teveel aan assertiviteit.

Fasen zouden inhouden dat we deze in een chronologische volgorde doorlopen, wat natuurlijk niet zo is. Beter is het om van een schaal te spreken, en waarschijnlijk bedoelde Ursela dit ook. Als je het zo bekijkt, klopt dit inderdaad: afhankelijk van de situatie slaat de wijzer op onze ‘assertiviteitsweegschaal’ naar links of naar rechts uit.

Assertiviteitsgesprek

Assertiviteit wordt vooral toegepast in één-op-één-gesprekken. Van Stekelenburg, auteur van het boek Hoe haal ik het beste uit mezelf, heeft een slimme strategie voor het stapsgewijs verbeteren van je vaardigheden. Oefen achtereenvolgens een:

  • makkelijk gesprek met een makkelijk persoon
  • moeilijk gesprek met een makkelijk persoon
  • makkelijk gesprek met een moeilijk persoon
  • moeilijk gesprek met een moeilijk persoon

‘Veel oefenen,’ is het devies van Ursela. ‘En ga desnoods een cursus assertiviteit volgen.’

Wil je ook assertiever worden? Ontvang gratis tips over assertiviteit per e-mail of volg Nederlands meest populaire 1-daagse assertiviteitstraining.
Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!

Reageer:

*

X