Verwachtingsmanagement: ben jij een Rebel, Behulpzame, In-Twijfel-Trekker of Handhaver?

Verwachtingsmanagement. Nooit van gehoord? Dan wordt het tijd! Zelfkennis op het gebied van verwachtingsmanagement is een van de belangrijkste sleutels tot geluk en welzijn. Het heeft alles te maken met beloftes (waar)maken, grenzen stellen, jezelf kennen, de relaties met anderen gezond houden en jezelf en anderen tevreden te houden. Welk van de 4 soorten verwachtingsmanagers ben jij? En hoe help dit je om assertiever in het leven te staan?


Je kent ze wel: van die mensen die altijd voor anderen in de weer zijn. Of misschien ben je er wel één? Of ben je zo iemand die vooral de lat voor zichzelf hoog legt? Leer jezelf beter kennen en gebruik de kenmerken van jou eigen verwachtingsmanagement-profiel in je voordeel om jezelf assertiever op te stellen en de relaties met de mensen om je heen te verbeteren.

Houd interne & externe verwachtingen in balans

Verwachtingsmanagement houdt in dat je je eigen interne verwachtingen van het dagelijks leven en de externe verwachtingen van de mensen om je heen beter leert kennen, dit alles met als doel om de balans tussen die twee vinden.

Wanneer je deze ‘interne’ en ‘externe’ verwachtingen op één lijn houdt, heb je de sleutel tot het tevreden houden van anderen én – minstens zo belangrijk – van jezelf in handen.

Om deze balans te creëren is het van belang om te weten wat voor soort verwachtingsmanager jij bent. Jawel, die zijn er in verschillende soorten. 4, om precies te zijn. Dat ondervond Gretchen Rubin – spreker, blogger en auteur van ‘The Happiness Project’ en 5 andere boeken over zelfkennis en slimmer leven.

 4 soorten verwachtingsmanagers:

1. De Handhavers

verwachtingsmanagement-5

Handhavers voldoen met gemak aan alle verwachtingen, intern én extern. Deze soort heeft behoefte aan duidelijke regels, afspraken, verantwoordelijkheden en doelen. Ze willen graag alles goed doen; voor zichzelf en anderen.

Ben jij een Handhaver?

Pas op dat je jezelf niet laat inkaderen of beperken door teveel of te strenge regels. Voornamelijk regels die je jezelf oplegt. Probeer de touwen af en toe wat te laten vieren, hoe beangstigend dat ook klinkt. Hecht bovendien niet teveel waarde aan de bevestiging van anderen (‘het goed doen’), doe het ook voor jezelf.

Poets je huis eens niet elke dag, zoals (ultieme Handhaver) Monica in Friends graag doet. Loop eens zonder make-up of perfect haar en snit de deur uit. Zeg de buurman dat je hem deze keer niet kunt helpen met zijn snoeiwerk wanneer hij voor de zesde keer dit jaar op vakantie gaat – en zie hoe aangenaam het kan zijn om niet altijd de lat zo hoog te leggen bij je interne en externe verwachtingen.

2. De In-Twijfel-Trekkers

verwachtingsmanagement-3

In-Twijfel-Trekkers trekken alle verwachtingen, logischerwijs, in twijfel. Ze vragen zich overal bij af of deze interne of externe verwachting wel zin heeft. Waarom deze verwachting verwacht wordt. De in-twijfel-trekker zal alleen aan verwachtingen voldoen die hij nuttig acht. In feite maken twijfelaars van alle verwachtingen dus interne verwachtingen: het gebeurt alleen wanneer ze er intern achter staan.

Ben jij een In-Twijfel-Trekker?

Probeer je interne verwachtingen eens wat af te zwakken en je meer in de externe verwachtingen van een ander te verplaatsen. Dit kun je doen terwijl je evengoed vasthoudt aan je kritische blik. Gebruik je kracht om belangrijk van nutteloos te onderscheiden zo op een prettige wijze in iedereens voordeel.

Word bijvoorbeeld journalist (groots), of help de lokale voetbalvereniging met de organisatie van hun jaarmarkt (klein).

3. De Behulpzamen

verwachtingsmanagement-2

Degenen die altijd in dienst staan van de verwachtingen van anderen. Voldoen dus altijd aan alle externe verwachtingen en zelden aan hun ondergesneeuwde interne verwachtingen. Zijn met hun focus op externe verwachtingen uit op bevestiging van buitenaf. Noemen zichzelf ook wel ‘pleasers’. De Behulpzamen zijn bijvoorbeeld vaak mensen die teveel vrijwillige functies bij verenigingen en evenementen op zich nemen, altijd ‘ja’ zeggen op verzoeken en die door iedereen ‘goeie ouwe …’ genoemd worden.

Ben jij een Behulpzame?

Zet je eigen belangen eens wat meer voorop, in plaats van altijd maar alles doen voor een ander. Vind die balans en jij wordt een stuk gelukkiger en tevredener, terwijl de anderen met iets minder toewijding net zo blij zijn met jou.

En een iets minder voor de hand liggende tip: probeer een externe verwachting te koppelen aan iets dat je voor jezelf doet. Ga bijvoorbeeld sporten met een vriend, die van jou dus verwacht dat je er elke keer bij bent. Of start een cursus, waar van je verwacht wordt dat je elke week verschijnt en je thuisopdrachten uitvoert.

4. De Rebellen

verwachtingsmanagement-4

Rebellen zetten zich af, zoals de naam al doet vermoeden, tegen alle verwachtingen. Ze doen alleen datgene waar zij nu zin in hebben. Ze kunnen niet tegen regels, adviezen en verzoeken van anderen. Wanneer iemand iets van hen verwacht, vraagt of verlangt zullen ze ervoor kiezen om het tegenovergestelde doen. Ze zijn daarentegen wel de meest autenthieke van hun soort en ze weten goed wat ze willen. De Rebel is de meest zeldzame soort verwachtingsmanager.

Ben jij een Rebel?

Authentiek zijn is een goede zaak, maar niet wanneer het ten koste gaat van anderen. Of van jezelf. De relaties met de mensen om je heen zijn het belangrijkste wat je hebt, verpest ze daarom niet. Wanneer mensen je eenmaal het label ‘Rebel’ hebben gegeven, verzwakken deze relaties. Ze weten niet of ze van je op aan kunnen. Sterker nog: ze weten dat ze niet van je op aan kunnen. Dat is natuurlijk geen stempel die je wil hebben.

Probeer het goede uit je Rebel-zijn te halen, authentiek zijn en weten wat je wil, en probeer dit om te zetten in persoonlijke doelen en interne verwachtingen. In de loop van de tijd kun je meer open gaan staan voor verwachtingen van anderen en hieraan gaan voldoen, wanneer dit je relaties verbetert. Probeer dus wat meer richting In-Twijfel-Trekker te neigen, deze brug is gemakkelijk geslagen, en het zal je relaties met anderen en daarmee die met jezelf verbeteren terwijl je het goede van de ‘Rebel’ behoudt. Zo blijf je bij jezelf, maar ontwikkel je ondertussen je persoonlijkheid verder door in een meer assertieve richting.

Wie ben jij?

En? Herken je jezelf in één van deze verwachtingsmanagers? Ben je in de loop van de jaren misschien al van het ene in het andere profiel overgevloeid?

Probeer voortaan de verwachtingsmanager in jezelf te herkennen en volg het bijpassende advies op. Ben je een Behulpzame? Geen probleem, blijf voor anderen klaarstaan – maar doe het op een assertieve manier, waarbij je jezelf niet vergeet. Ben je een Rebel? Vergeet de gevoelens van anderen dan niet en probeer meer realiteitszin te brengen in je grillige interne verwachtingen.

Van welk soort je ook bent, je hebt vandaag in elk geval wat meer over jezelf en de relaties tot anderen. En dat helpt je op weg naar een betere – meer assertieve – houding in het dagelijks leven.

Alles weten over verwachtingsmanagement en de theorie die er achter zit? Bekijk hier de complete LinkedIn Speaker serie van Gretchen Rubin over de 4 verschillende verwachtingsmanagers:

X