Cursus assertiviteit in boekvorm

Assertief worden leren we tijdens een cursus assertiviteit, waarin we allerlei situaties kunnen oefen in o.a. rollenspellen, nietwaar?

Het Engelstalige gidsje (96 pagina’s) Assert Yourself And Change Your Life, geschreven door Suzie Hayman, belooft de lezer tips en trucs waarmee hij of zij stukken assertiever zal zijn. Deze cursus assertiviteit, gestoken in een pocketformaat boek, is opgedeeld in 10 hoofdstukken, die we hieronder kort uit de doeken doen:

  • 1. Do you want to be assertive?
    Er kleven heel wat voordelen aan assertief zijn. Waar we niet bij stil staan, is dat er ook nadelen van zijn. Dit hoofdstuk stipt ze aan en besluit met de rake beschouwing dat assertiviteit vooral een mindset is, een manier waarop je tegen jezelf en je medemens aankijkt.
  • 2. The tactics we use to get along
    In dit hoofdstuk gaat Hayman in op subassertief, agressief en passief agressief gedrag. Ze legt uit waarom wij op deze manieren communiceren en welke voordelen we hieruit (denken te) halen. Ook laat de auteur zien waarom een assertieve houding in veel gevallen de beste is.
  • 3. Knowing your rights
    De sleutel tot assetiever worden is je rechten kennen. Zo heb je het recht om ‘nee’ te zeggen, om je mening te geven en om met respect te worden behandeld. Als je deze rechten kent, zul je je veel makkelijker assertief kunnen opstellen.
  • 4. Responsibilities
    Bij de rechten uit het vorige hoofdstuk horen ook verantwoordelijkheden. Om assertief te worden is het belangrijk dat je de angst voor verandering onder ogen ziet. Wat heb je te verliezen?
  • 5. Beliefs and values
    Nu je je rechten en verantwoordelijkheden kent, is het tijd om op je overtuigingen te focussen. Als je jezelf als een incompetent persoon ziet is het moeilijk om je voor je rechten op te komen. Leer met behulp van positief taalgebruik je zelfbeeld te veranderen.
  • 6. Becoming assertive
    Leer te praten in de ik-vorm, gebruik de broken record-techniek om jouw wensen en meningen over te brengen, gebruik krachtige en open lichaamstaal en maak je de gewoonte eigen om feedback te geven en ontvangen.
  • 7. Accepting and giving criticism
    Bij feedback hoort ook kritiek. Als je beseft dat jouw gedrag en niet jijzelf wordt bekritiseerd, kun je kritiek zonder tussenkomst van emoties ontvangen en deze gebruiken om je gedrag te verbeteren. Leer ook hoe je opbouwende kritiek aan je collega’s, vrienden of familie geeft.
  • 8. Accepting and giving compliments
    Eén van de kenmerken van subassertieve en passief agressieve personen is dat ze complimentjes wegwuiven. In dit hoofdstuk legt Hayman uit waarom het belangrijk is om een compliment, hoe klein dan ook, te kunnen accepteren en geven.
  • 9. Saying no
    Eén van de rechten waar we de meeste moeite mee hebben, is ‘nee’ mogen zeggen. Maar als je altijd instemt, wat is jouw ‘ja’ dan eigenlijk waard? In dit hoofdstuk vind je tips waarmee je verzoeken makkelijker weigert.
  • 10. Changing others by changing yourself
    Door assertief te zijn, verander je jezelf en niet anderen. Wel zul je merken dat je op een andere manier wordt behandeld, waarvan zowel jij als je omgeving profiteert.

Eindoordeel

Als je het niet erg vindt om in het Engels te lezen, is het een idee om dit gidsje eens aan te schaffen. Het is een prima inleiding in de assertiviteit en helpt zowel subassertieve als agressie personen hun houding en wereldbeeld te veranderen. Voor slechts € 7,99 vind je hem bij online boekhandels als Bol.com.

X