Helder communiceren vraagt om eenvoud. Om helder en concreet benoemen hoe je over iets denkt. Zonder er doekjes omheen te winden. Zonder te overdrijven. Door assertief te zijn en direct tot de kern te komen. Door voortaan deze 7 zinnen te gebruiken, lukt het jou ook. 

Helder communiceren door voortaan 7 zinnen te gebruiken

Te veel woorden vuilmaken, werpt zelden zijn vruchten af. Vaak bereik je meer door direct te communiceren — door echt te zeggen wat je denkt, vindt of voelt. En dat is lastig:

Helder communiceren vraagt namelijk om lef. Om het bij de kern van de boodschap te laten, en het niet ingewikkelder te maken dan dat het is. Door geen ingewikkeld verhaal op te hangen, of te overdrijven.

Nee, je communiceert direct. Helder. Concreet. Zonder ergens doekjes omheen te wikkelen, zonder om de hete brei heen te draaien. Op een assertieve manier. Door deze 7 zinnen op te nemen in je vocabulaire:

Helder communiceren doe je zo

1. “Ik weet het niet.”

Bekennen dat je iets niet weet is geen teken van zwakte. Integendeel: zie het als een leermoment. Hoe sneller je aangeeft dat je iets niet weet, hoe sneller er gezocht kan worden naar een oplossing. Draai er daarom niet omheen, maar communiceer:

“Nee, ik weet niet wat de klant precies verwacht. Wil je me nog eens door die briefing heen lopen?”

2. “Ik begrijp dit niet.”

Ook hierbij: direct toegeven dat je iets niet begrijpt is alleen maar fijn. Voor jou én anderen. In plaats van uren te proberen, ga je meteen over tot actie. Wacht daarom niet te lang, maar durf een ander aan zijn of haar mouw te trekken:

“Hé, ik begrijp nog steeds een aantal zaken uit de vergadering niet. Kun je me nog wat meer vertellen over punt 2.1?”

3. “Ik ben het hier niet mee eens.”

Niet alle neuzen moeten – en kunnen – dezelfde kant op staan. Laat het idee daarom varen dat je moet zwijgen zodra je het ergens niet mee eens bent. Laat je horen. Spreek je uit. Wat gebeurt er? Gaan ze mee in je mening? Ontstaat er een discussie? Onthoud dat beide opties oké zijn — je kunt pas voor verandering zorgen, zodra je voor je eigen mening uitkomt.

“Ik zie dat jij de voorkeur geeft aan optie A. Persoonlijk vind ik B beter. Het is namelijk…” 

4. “Ik wil dit niet doen.” 

Ergens mee instemmen omdat je bang bent om voor jezelf op te komen, is niet alleen zonde van je tijd en energie, je doet jezelf er ook tekort mee.  Durf het daarom aan te geven zodra je iets niet wil doen. Je collega’s vinden heus wel een andere manier om de vergadering voor te bereiden.

“Nee, dat gaat niet lukken. Ik ben bezig met de aanvraag van de vergoedingen. Mocht het donderdag nog nodig zijn, schroom dan niet om me aan de mouw te trekken.”

Ditzelfde geldt natuurlijk ook wanneer je juist iets wél wil. Ook dan laat jij je horen.

“Ik hoorde dat je nog iemand zocht voor die extra uren op te vullen. Ik heb hier wel oren naar.”

5. “Kun jij me helpen?”

Weer geen teken van zwakte; om hulp vragen. Je collega’s respecteren je sneller zodra je aangeeft dat je hulp kunt gebruiken, dan wanneer je blijft klungelen. Je toont je kwetsbaarheid, en dat is een uitstekende manier om je (werk)relaties te verbeteren.

“Ik blijf maar in rondjes denken. Kun jij dit even voor me nalezen en mij wat tips geven? Ik kom er maar niet uit.”

6. “Ik vind je leuk.”

Schrik er niet zo van terug. Aangeven dat je iemand leuk vindt (dat kan natuurlijk ook platonisch zijn) wordt in de meeste gevallen goed ontvangen. Goed, ze gaan misschien niet met je uiteten, je een project aanbieden of mee naar die wijnproeverij; ze zullen je teken van affectie zeker waarderen. Uit het daarom:

“Sinds ik je ken heb ik vlinders in mijn buik.”

Of:

“Ik vind onze samenwerking ontzettend goed verlopen. Dankjewel daarvoor.”

Helder communiceren tips

7. “Dat is mijn schuld.”

Het is eng. Maar toegeven dat je iets fout hebt gedaan, brengt je verder dan er omheen draaien. Hang daarom geen lange verhalen op, maar uit het. Zonder doekjes erom heen te winden.

“Je hebt gelijk. Ik had niet zo moeten reageren. Sorry daarvoor. Ik ga direct contact opnemen met de klant en mijn excuses aanbieden.” 

Kortom

Verhul je boodschap niet langer in wollig of warrig taalgebruik. Spreek je uit, kom er mee op de proppen, laat je horen. Ook jij kan het, zodra je deze 7 zinnen wat vaker gebruikt:

  1. “Ik weet het niet.”
  2. “Ik begrijp dit niet.”
  3. “Ik ben het hier niet mee eens.”
  4. “Ik wil dit niet doen.”
  5. “Kun jij me helpen?”
  6. “Ik vind je leuk.”
  7. “Dat is mijn schuld.”

Toch eng?

Merk je nu dat je het tamelijk lastig vindt om je direct uit te spreken? Dat je je verschuilt achter smoesjes, ellenlange verhalen of – juist het tegenovergestelde – door te zwijgen? Dan is onze 1-daagse Assertiviteitscursus je op het lijf geschreven.

Daar leer je namelijk duidelijk communiceren en écht opkomen voor wat je vindt. Hoe je jezelf verwoordt tijdens een confrontatie, of hoe jij je mannetje staat zodra een discussie uit de hand loopt. Heb je veel aan, zowel op de werkvloer als in het dagelijks leven. Volg ‘m dus eens, zo’n assertiviteitscursus, en leer jezelf zijn.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Assertiviteit

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog